به روز رسانی تجهیزات کارگاه های فنی و حرفه ای نیازمند ۱۵ میلیاد تومان اعتبار

خوشایند گفت: برای به روز رسانی تجهیزات کارگاه های فنی و حرفه ای خراسان جنوبی بالغ بر ۱۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «حسین خوشایند» امروز (30 تیر) در نشست با خبرنگاران که به مناسبت اولین روز از هفته ملی مهارت تشکیل شد، اظهار کرد: در هفته ملی مهارت باید در راستای ترویج مهارت آموزی در بین جوانان و بیکاران استفاده کنیم.

 

مدیرکل فنی و حرفه ای خراسان جنوبی افزود: سازمان فنی و حرفه ای زیر مجموعه وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی است لذا رسالت، ماموریت و اهداف فنی و حرفه ای این است که سبب ارتقای کسب و کار، تقویت مهارت و مهارت آموزی در دو بخش دولتی و خصوصی شود.

 

وی با بیان اینکه در بخش دولتی 19 مرکز آموزشی با 120 کارگاه آموزشی در استان فعال است، گفت: در این کارگاه ها 550 حرفه آموزشی، قابلیت آموزش در سه خوشه خدمات، صنعت و کشاورزی را دارند، همچنین 166 آموزشگاه آزاد با 226 حرفه آموزشی در استان فعال است.

 

مدیرکل فنی و حرفه ای خراسان جنوبی گفت: مهارت های فنی و حرفه ای در آموزش و پرورش و آموزش عالی منجر به ارائه مدرک تحصیلی و در دوره های فنی و حرفه ای منجر به ارائه گواهینامه مهارت بر اساس استانداردهای بین المللی و مورد تایید جهانی می شود که در بسیاری از کشورها می توان از آن استفاده کرد.

 

خوشاینده با بیان اینکه آموزش های فنی و حرفه ای محدود به کلاس های مشخص نمی شود، بیان کرد: نوع روش های اجرایی به صورت مشارکتی، تلفیقی، حضوری و مشارکتی است، لذا این آموزش ها در پادگان ها، زندان ها، بنگاه های اقتصادی، اصناف و شعبات، عشایر و روستائیان بر اساس نیاز به آموزش و بازار کار با حداقل 12 نفر انجام می شود.

 

وی تصریح کرد: آموزش های فنی و حرفه ای بر اساس بازار کار و درخواست های مردم در تقویم اجرایی گنجانده می شود، تنوع مخاطبان آموزشی  شامل 18 گروه می شود، همچنین در راستای اجرای فرامین رهبری قرارگاه آموزشی سربازان در استان راه اندازی شد تا این سربازان علاوه بر یادگیری فنون نظامی با چند مهارت فنی و حرفه ای هم آشنا شوند تا مهمترین دغدغه سرباز که اشتغال است را رفع کنیم.

 

مدیرکل فنی و حرفه ای خراسان جنوبی  ادامه داد: آموزش های شاغلان بنگاه های اقتصادی بر اساس تکنولوژی از گروه های دیگر فنی و حرفه ای هستند که در این خصوص مرکز بین کارگاهی راه اندازی شده است، همچنین آموزش دانشجویان، آسیب دیدگان اجتماعی، عشایر و روستائیان و اتباع و پناهندگان خارجی از دیگر گروه های مورد هدف فنی و حرفه ای در راستای ایجاد اشتغال است.

 

خوشایند با اشاره به عملکرد  فنی و حرفه ای در سال 98، گفت: با توجه به سند مهارتی در 18 گروه مورد هدف؛ یک هزار و 769 دانشجو، یک هزار و 544 دانش آموز، ۲ هزار و 642 سرباز و سه هزار و چهار نفر عشایر، یک هزار و 759 نفر در بنگاه های اقتصادی، 42 نفر از مشمولان بیمه بیکاری، هفت هزار و 926 نفر از متقاضیان مهارت آموزی، 200 نفر از اتباع و یک هزار و 79 نفر در حوزه کاهش آسیب هاب اجتماعی از ظرفیت های آموزشی فنی و حرفه ای استفاده کردند.

 

۲۳ هزار نفر از آموزش های دولتی فنی و حرفه ای در خراسان جنوبی بهره مند شدند

وی تصریح کرد: در مجموع 23 هزار و 26 نفر در خراسان جنوبی از آموزش های بخش دولتی فنی و حرفه ای استفاده کرده اند که میزان رشد این آموزش ها 43 درصد است.

 

مدیرکل فنی و حرفه ای خراسان جنوبی تصریح کرد: از ابتدای سال جاری، با توجه به شیوع ویروس منحوس کرونا علی رغم محدودیت ها؛ چهار هزار و 723 نفر به صورت مجازی از کارگاه های دولتی فنی و حرفه ای و در آموزشگاه های آزاد، هفت هزار و 723 نفر از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کرده اند که در مجموع 30 هزار نفر از آموزش های فنی و حرفه ای استفاده کرده اند.

 

خوشایند با اشاره به پروژه های در دست احداث فنی و حرفه ای استان، گفت: در سال های اخیر سعی شده در شهرستان های استان 11 پروژه ساختمانی داشته ایم، پروژه ساختمانی خواهران شهرستان طبس با زیربنای یک هزار و 700 متر؛ هم اکنون 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد ولی برای تکمیل نیاز به یک و نیم میلیارد اعتبار دارد تا با تزریق این اعتبار، این پروژه تا پایان دولت به بهره برداری برسد.

 

وی بیان کرد: پروژه فنی و حرفه ای شهرستان زیرکوه با 900 متر زیربنا؛ 10 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که 6 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد تا در سال 1400 به سرانجام برسد.

 

ارائه خدمات فنی و حرفه ای به ۱۴۹۲ روستایی

مدیرکل فنی و حرفه ای خراسان جنوبی بیان کرد: در سال 98، پروژ مرکز خواهر قاین با هزینه کرد ۲میلیارد تومان ساخت و تجهیز شد.

 

خوشایند بیان کرد: در راستای مسئولیت های اجتماعی طرح جهادی خدمات فنی و مهندسی به مناطق محروم روستایی و عشایری در سال گذشته انجام شد، رفع برخی مشکلات روستائیان و ترویج فرهنگ مهارت آموزی و توسعه روحیه مشارکتی و ایجاد نشاط در روستائیان و نیازسنجی آموزشی روستائیان از اهداف این طرح ابتکاری استان است که خروجی خوبی داشته است.

 

وی ادامه داد: در این طرح جهادی که در 9 شهرستان و روستاهای محروم استان برگزار شد، برای یک هزار و 492 نفر خدمت انفرادی ارائه شد.

 

مدیرکل فنی و حرفه ای خراسان جنوبی با اشاره به طرح کارآفرینی اجتماعی فنی و حرفه ای استان برای کاهش آسیب های اجتماعی، بیان کرد: در این طرح برای 371 نفر دوره آموزشی انجام شد.

 

به روز رسانی تجهیزات کارگاه های فنی و حرفه ای نیازمند ۱۵ میلیارد تومان اعتبار

خوشایند گفت: در روزهای اول شیوع بیماری کرونا که جامعه با مشکل کمبود ماسک مواجه بود، مراکز فنی و حرفه ای بسیج شد و توانسیم 303 هزار ماسک تهیه و در اختیار مردم قرار دهیم.

 

وی افزود: همچنین دو کارگاه شهرستانی با اولویت مناطق مرزی و محروم در به روز رسانی امکانات نیاز به تجهیز داشتند که  100 درصد این کارگاه ها را به روز رسانی کردیم، گرچه به روز رسانی همه این کارگاه هزینه های زیادی نیاز دارد، برای به روز رسانی تجهیزات کارگاه های فنی و حرفه ای بالغ بر 15 میلیارد تومان نیاز است.

 

مدیرکل فنی و حرفه ای خراسان جنوبی از راه اندازی دپارتمان گوهرشناسی با همکاری ایمیدرو در شهرستان فردوس خبر داد و گفت: سال گذشته برای آخرین شهرستان زیرکوه، که فاقد چارت سازمانی بود چارت سازمانی گرفتیم و هم اکنون حدود 90 درصد مراکز فعال شهرستانی چارت سازمانی و نیروی انسانی دارند.

 

خوشایند تصریح کرد: کمتر از یک درصد جمعیت کشور در خراسان جنوبی هستند، ولی سه درصد نیروی انسانی و امکانات در خراسان جنوبی وجود دارد که باید در راستای مهارت آموزی از آن استفاده مطلوب شود.

 

آموزش مجازی مهارت به ۱۵ هزار نفر در خراسان جنوبی

وی بیان کرد: سال 99 با شیوع ویروس کرونا آغاز شد ولی علی رغم محدودیت ها، بالغ بر چهار هزار و 800 نفر دوره مجازی برگزار شده شرکت و پیش بینی می شود این آموزش ها برای 15 هزار نفر با از استفاده از ظرفیت بخش دولتی به صورت مجازی برگزار شود.

 

مدیرکل فنی و حرفه ای خراسان جنوبی افزود: در حال حاضر طرح های مهارت آموزی ویژه بنا به درخواست اصناف و دستگاه ها، کارگاه های جوار بین کارگاهی و دانشگاهی و راه اندازی مرکز تخصصی کسب و کار استان با هدف هدایت مهارت آموزان و کمک به کارآموزان برای ایده پردازی، خدمات فنی و کارآفرینی و معرفی به شرکت ها با تکیه بر ظرفیت بخش خصوصی و حامی ایده در مرکز استان را در حال پیگیری هستیم.

 

خوشایند از انعقاد تفاهم نامه همکاری با 40 دستگاه دولتی و خصوصی استان خبر داد و گفت: در هفته ملی مهارت برپایی نمایشگاه مجازی مهارت، برگزاری مسابقات در قاب مهارت، تجلیل از خیران و کارآفرینان برتر، مربیان و مدیران آموزشگاه های آزاد و ارائه خدمات خودرویی رایگان در شهرستان های بیرجند، قاین، فردوس، طبس و سرایان پیش بینی شده است.

 

مدیرکل فنی و حرفه ای خراسان جنوبی افزود: در حال حاضر 220 نفر در قالب 140 آموزشگاه آزاد به ستاد تسهیلات کرونا معرفی شده اند.

 

وی با اشاره به رسالت آموزشی و اشتغال افراد گفت: 60 درصد مهارت آموزان فنی و حرفه ای وارد بازار کار می شوند ولی در آموزش خوشه های صنایع دستی که به همت استاندار در استان آغاز شد، 100 درصد متقاضیان وارد باز کار خواهند شد.

 

 

 

 

کد خبر 951123

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha