همه تلاش ما برای کاهش ورودی به زندان ها است

مرتضوی با اشاره به این که باید از طرق مختلف قانونی موجبات زندانی نشدن افراد را فراهم کرد؛ گفت:۶ هزار و ۶۰۰ زندانی می‌توانند با بهره‌گیری از قانون مجازات جایگزین حبس آزاد شوند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد،«سید امیر مرتضوی» امروز(1 مرداد) در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: باید از همه ظرفیت ها برای کاهش ورودی پرونده‌ها به دادگستری و افراد به زندان استفاده شود؛ این امر مورد تاکید قوه قضائیه است؛ باید زمینه بازگشت افراد به جامعه فراهم شود و از طرق مختلف قانونی می‌توان موجبات زندانی نشدن فرد را فراهم کرد.

 

معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی با بیان این که همه باید در این خصوص ایفای نقش کنند؛ افزود: وقتی جامعه به یک زندانی که مجازات خود را کشیده و به جامعه بازگشته به‌عنوان مجرم نگاه می‌کند، این فرد مأیوس و سرخورده می‌شود؛ با حفظ اشتغال، زندانی‌ها و جرایم کاهش می‌یابد.

 

وی  با اشاره به جلوگیری از تعطیلی ٣١٨ واحد تولیدی در استان بدون تشکیل پرونده در سال گذشته، ادامه داد: با توجه به  شیوع ویروس کرونا همه تلاش ما برای این است که ورودی زندان‌ها کاهش یابد؛ در سه ماه ابتدای پارسال در استان خراسان رضوی ٥٥٨ رأی در خصوص مجازات جایگزین حبس صادر شد که این تعداد امسال به ٦٢٧ رأی رسیده است.

 

معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی گفت: در راستای تشکیل کمیته حل اختلاف در هیأت‌های مذهبی با به‌کارگیری قضات دادگستری، پارسال ١١٠ مورد اختلاف بدون تشکیل پرونده در این کمیته حل شد همچنین کمیته حل اختلاف برای حل مشکلات مجتمع‌های تجاری پس از شیوع ویروس کرونا تشکیل که تاکنون مشکلات ٦٨٥ واحد تجاری در این کمیته حل شده است.

 

مرتضوی با اشاره به این که ۶ هزار و ۶۰۰ زندانی می‌توانند با بهره‌گیری از قانون مجازات جایگزین حبس آزاد شوند، افزود: قانون کاهش مجازات حبس که تیرماه امسال مصوب شد زمینه آزادی ٦ هزار زندانی را فراهم می‌کند؛ مجرمان جرایم امنیتی مشمول مجازات جایگزین حبس نمی‌شوند؛٢٨ دستگاه اجرایی به‌عنوان دستگاه پذیرنده در موضوع مجازات جایگزین حبس مشخص شده‌اند و ما از عدم همکاری لازم  بسیاری از این دستگاه‌ها با دادگستری گلایه داریم.

 

کد خبر 952148

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha