ترک تحصیل دانش‌آموزان معضلی فراگیر در منطقه کوی سیاحی

کوی سیاحی یکی از محله‌های قدیمی و محروم اهواز است که روزبه‌روز بر معضلات و مشکلات ساکنان این محله افزوده می‌شود و امروزه نیز به دلیل مشکلات مالی خانواده‌ها تعداد زیادی از دانش‌آموزان مجبور به ترک تحصیل شده‌اند.

 

خبرگزاری شبستان _ اهواز، علی سهری: اهواز یکی از کلانشهرهای کشور است که 69 محله کم‌برخوردار داشته و از این تعداد قریب به 16 محله از آن شرایط بسیار حادتری دارند، یکی از این محله‌های محروم کوی سیاحی است که در غرب اهواز با جمعیتی بالغ بر 30 هزار نفر واقع است.

 

کوی سیاحی یکی از محله های‌قدیمی اهواز بوده اما محرومیت آن را به کلی درنوردیده، به گونه‌ای که مردمان ساکن در این کوی حتی یک لحظه از بوی تعفن فاضلاب بالا آمده آسایش ندارند، اینجا آخر خط نیست اما راهی برای عبور وجود ندارد و روزبه‌روز بر معضلات و مشکلات ساکنان این محله افزوده می‌شود.

 

این گزارش موضوع متفاوتی را پیگیری کرده و آن مشکل ترک تحصیل دانش‌آموزان ااین منطقه است که در به صورت فراگیری در حال گسترش است، کودکانی این محله که روز و شب در خیابان‌های ترک خورده و بدون آسفالت و مملو از فاضلاب این محله بازی می‌کنند اکنون مجبور به ترک تحصیل شده‌اند.

 

مشکل ترک تحصیل این کودکان خود یا والدین آنها نیست، مشکل فراتر از آن چیزی است که هرکسی شاید به آن فکر کند، آری بیکاری پدر و نبود درآمد حداقلی این کودکان معصوم را وادار به ترک تحصیل کرده است؛بر اساس شواهد عینی و گفته ساکنان این محله بیشتر مردان این منطقه کارهای روزمزد و بدون بیمه و مزایا دارند و این روزها و باتوجه به شیوع پدیده کرونا مشکل این کارگران زحمت‌کش دوچندان شده و به‌عبارتی این بیکاری درآمد اندک آنها را از بین برده است.

 

باید اذعان داشت که امروز ترک تحصیل میان خانواده‌های نیازمند در حال گسترش است و همین مهم سبب ایجاد بزه‌کاری‌های اخلاقی و اجتماعی در آینده خواهد شد.

 

در میان قدم زدن در یک روز شرجی و گرمای طاقت‌فرسای بیش از 50 درجه اهواز در محله سیاحی دخترکی 9 ساله را دیدم که به همراه پدرش در حال تردد بود، نگاه معصومانه آن دختر و صورت سوخته از گرمای پدر من را به سمت آنها جذب کرد، با زبان عربی وضعیت شغل پدر را از آنها جویا شدم، پدر مردی 40 ساله و کارگر میدانی بود، از روزهای سخت و نبود درآمد گلایه کرد اما غرورش اجازه نداد بیش از جمله «خداروشکر درست می‌شود» چیزی بگوید در حالی که پشت این جمله‌اش فریادهای مظلومیت فراوانی شنیده می‌شد.

 

پدر چند قدیمی جلوتر برای خرید نان حرکت کرد و من چند دقیقه‌ای با آن دختر که نامش فاطمه بود تنها شدم، از وضعیت درسی و مدرسه در روزهای تعطیل از او پرس‌وجو کردم، نگاه سنگین او به من و بعد به سمت پدرش گویی پتک محکمی بر همه واژه‌های استخراج شده زده بود، با آهی کوتاه همراه به بغضی سنگین به من گفت: ترک تحصیل کردم.

 

آیا معنی واقعی ترک تحصیل برای این دختر مشخص است؟ آیا می‌داند این جمله چه چیزی را بیان می‌کند؟ قطعا خیر، اما فاطمه تنها تک‌تک کلمات را تنها شنیده و آنها را برای ادای صحیح جاگذاری کرد و حتی نمی‌داند معنی واقعی ترک تحصیل چیست.

 

نظارت دقیقی بر مدارس کوی سیاحی نیست

یکی از ریش سفیدان کوی سیاحی به خبرنگار خبرگزاری شبستان می‌گوید: وضعیت آموزش و پرورش این محله بسیار پایین است و دانش‌آموزان کوی سیاحی به‌ خوبی در مدارس آموزش داده نمی‌شوند؛ بعضا مشاهده شده که معلم در کلاس درس مشغول بازی کردن با موبایل خود می‌شود تا زنگ تفریح زده شود؛ آیا این روش صحیح آموزش است.

 

«محمدصالح صیوانی» می‌افزاید: متاسفانه نظارت دقیق و جامعی در مدارس این منطقه صورت نمی‌گیرد؛ امروز جامعه در وضعیت بحران قرار دارد اما در سال‌های آینده این وضعیت بحرانی وقتی تبدیل به احسن شد همین دانش آموزان هستند که باید کشور را اداره کنند اگر امروز اهمیتی به میزان تحصیل آنها ندهیم شاهد حضور افرادی دارای مدارک عالیه دانشگاهی اما بی‌سواد می‌شویم.

 

وی با بیان اینکه بیش از 90 درصد مردان ساکن در این محله کارگر فلکه هستند اضافه می‌کند: شما تصور کنید این کارگران زحمت‌کش یک‌روز کار دارند و چند روز بیکار، حال و روز این فرد هنگامی که به خانه بازمی‌گردد چگونه است؟ حال تصور کنید مدرسه برای ثبت‌نام فرزند همین مردم زحمت‌کش یک میلیون ریال هزینه درخواست کند؛ بیشتر ترک تحصیلی‌های انجام شده در این منطقه بر اثر فقر و نداری پدر انجام می‌شود.

 

لزوم توجه بیشتر بر آموزش دختران بعنوان مادران آینده

صیوانی تصریح می‌کند: ترک تحصیل دختران مشکلات چندبرابری را به همراه دارد، دختری که امروز در مدرسه آموزش صحیح نبیند و پس از آن به دلیل فقر پدر مجبور به ترک تحصیل شود در آینده با ازدواج و فرزندآوری آیا از روش‌های صحیح تربیت فرزند اطلاعی دارد؟ مادر اولین معلم انسان است از این رو باید بر آموزش دخترانمان به‌عنوان مادران آینده دقت و توجه بیشتری داشته باشیم.

 

وی عنوان می‌کند: بیش از یکصد دانش‌آموز ترک تحصیل کرده یا بازمانده از تحصیل در این محله شناسایی شده‌ است که خوشبختانه با همکاری خیرین و نیکوکاران تعدادی از آنها را به مدرسه بازگردانند، هر چند که باید این موضوع به صورت دقیق‌تری برطرف شود.

 

اخد وجه هنگام ثبت‌نام ممنوع است

مدیر آموزش و پرورش ناحیه چهار اهواز نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان، با اشاره به هدایت و جذب دانش‌آموزان به رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای و کارودانش اظهار می‌کند: جهت بهبود بخشیدن به نگرش دانش‌آموزان و والدین آنان نسبت به انتخاب رشته‌های مهارتی و شناسایی و پرورش استعداد کارآفرینی آنان نیاز به برنامه‌ریزی و توجه خاص آموزش و پرورش و فعالان اجتماعی دارد. 

 

«یاسین معتوگی» ادامه می‌دهد: با اجرای طرح برون‌سپاری در آن مناطق دانش‌آموزان علاقه‌مند به ادامه تحصیل در رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش را شناسایی و حمایت خواهیم کرد و دانش‌آموزان می‌توانند با حضور در مراکز آموزشی مورد تایید آموزش و پروروش رشته‌های فنی خود را آموزش ببینند. 

 

وی با تاکید بر همکاری آموزش و پرورش و پیگیری فعالان اجتماعی در امر آموزشی و فضای فیزیکی مدارس ابراز می‌کند: باید فرهنگ نگهداری از اموال عمومی مدرسه در بین دانش‌آموزان نهادینه شود و در حفظ اموال و تجهیزات مدرسه کوشا باشیم.  

 

مدیر آموزش و پرورش ناحیه چهار اهواز  در خصوص اخذ هزینه‌های فوق‌برنامه و شهریه مدارس هنگام ثبت‌نام  بیان می‌کند: اخذ هر گونه وجه هنگام ثبت‌نام از والدین به‌جز مبلغ بیمه و کتاب ممنوع است. 

 

وی با بیان اینکه هر آموزش و تربیتی همراهی، همیاری و کمک والدین را می‌طلبد خاطر نشان می‌کند: والدین دانش‌آموزان سرمایه‌های اصلی و با ارزش آموزش و پرورش هستند لذا مشارکت آنان در امور مدرسه راهکار اساسی برای توسعه نظام آموزشی و تربیتی به‌شمار می‌رود. 

 

معتوگی از برگزاری کارگاه‌های آموزشی ویژه والدین در مدارس خبر داد و می‌گوید: برگزاری کارگاه‌های آموزشی و آموزش مهارت‌های زندگی برای والدین با همکاری کارشناسی انجمن اولیا مربیان مهم‌ترین گام در جهت برقراری امنیت و ارتباط فرزندان با والدین است.

 

وی درباره دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل تاکید می‌کند: فعالان اجتماعی دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل را شناسایی و معرفی کنند تا با همکاری موسسات خیریه بتوانیم در کاهش این امر کمک کنیم.

 

مقام معظم رهبری در بخشی از فرمایشات خود تهذیب، تحصیل و ورزش را مهم‌ترین رکن مدارس عنوان کردند، بنابراین در وهله اول ابتدا باید کارگروه شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل تشکیل و پس از آن در هر استان بودجه و اعتبار قابل توجهی برای بازگرداندن این کودکان به مدارس تخصیص داد زیرا امروز کودکان بازمانده از تحصیل معضلی برای آینده خوزستان خواهند بود.

 

همانند کودکان بازمانده از تحصیل کوی سیاحی در استان زرخیز خوزستان فراوان وجود دارند، در صورتی که نتوان به صورت صحیح آنها را ساماندهی کرد تبعات جبران‌ناپذیر در آینده گریبان‌گیر خوزستان خواهد شد.

 

 

کد خبر 952348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha