خبرگزاری شبستان می‌تواند ادبیات مسجد و دین را به‌صورت تخصصی آموزش دهد

یوسفی به فعالیت خبرگزاری شبستان بر موضوعات دینی و اعتقادی اشاره کرد و گفت: این خبرگزاری می‌تواند منبعی خاص برای مطالب دینی، مسجدی و هنری در کنار موضوعات عام باشد تا کمکی جهت ترویج فرهنگ دینی شود.

«مجتبی یوسفی» در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اهواز اظهار کرد: رسانه‌ها حلقه واسط بین مردم و دولت‌ها هستند و عملا با رویکرد جدید فضای مجازی وتغییری که در ذائقه مخاطب به‌وجود آمده و همچنین وجود نرم‌افزارهای فضای مجازی نوع بهره‌مندی مخاطب از فضای مجازی در رصد اخبار و رسانه‌ها را متفاوت کرده است.

 

نماینده مردم اهواز، باوی، کارون و حمیدیه در مجلس شورای اسلامی افزود: ما باید به سمت استفاده از ظرفیت‌ها حرکت کنیم، به این معنا که استفاده از فضای مجازی در اتفاقات فرهنگی و اجتماعی می‌تواند دو وجه داشته باشد که ما باید از وجه مثبت آن بهره‌مند شویم.

 

وی با اشاره به وجه مثبت فضای مجازی تصریح کرد: فضای به‌وجود آمده دهکده جهانی است که می‌توان با یک گوشی هوشمند با کل دنیا ارتباط تصویری داشته باشیم.

 

یوسفی اضافه کرد: این موضوع می‌تواند ظرفیت مناسب و گفتمانی در فضای فرهنگی به‌خصوص نظام مقدس جمهوری اسلامی و فضای دینی به‌وجود آورد تا از این راه پیام دین و اسلام را به مردم برسانیم.

 

وی با بیان اینکه تا ۱۵ سال پیش قبل از به‌وجود آمدن استارتاپ‌ها و دیجیتالی شدن رسانه‌ها، کشورهای اروپایی و آفریقایی با ایران آشنایی نداشتند و ایران را کشوری عقب‌مانده می‌پنداشتند ابراز کرد: به همین علت وقتی سال‌های دور فیلم‌هایی در غرب با محوریت شرارت مسلمانان ساخته می‌شد مخاطب غربی آن را باور می‌کرد چراکه با جنگ رسانه‌ای و تبلیغاتی آن موضوعی که مدنظر دولت‌ها بود را به مردم بیان می‌کردند که می‌توان این کار را سانسور تبلیغاتی دانست.

 

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اکنون مشاهده می‌شود علم رسانه تیغ دولبه است که به همان اندازه مثبت و تاثیرپذیری، در تخریب و انحراف فرهنگی دینی هم می‌تواند تاثیر بسزایی داشته باشد؛ البته تاثیر مثبت آن رساندن پیام متمدن و فرهیخته بودن ملت ایران به جهان است.

 

وی با اشاره به اینکه اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها با شعار حقوق بشر سعی می‌کردند خود را متمدن نشان دهند و بر علیه کشورهای مسلمان از جمله ایران شایعاتی را مطرح کنند اذعان داشت: اکنون این مساله برعکس شده و مشاهده می‌شود آبرو و اخلاق کشورهای اروپایی و آمریکا از بین رفت و آنها متوجه شدند هرکسی بخواهد به دیگری احاطه پیدا کند، موفق نخواهد بود.

 

یوسفی به سرقت‌های ماسک و تجهیزات پزشکی توسط دولت‌های اروپایی و آمریکایی اشاره کرد و ادامه داد: همزمان با این اقدامات در آمریکا و اروپا، مقام معظم رهبری ایران پیشنهاد کمک مومنانه و مساوات را می‌دهند ‌که مردم ما حتی اقشار ضعیف هم برای کمک به یکدیگر می‌شتابند و این‌ها موضوعات زیبایی است که توانستیم از طریق فضای رسانه‌ای آن را به دنیا برسانیم.

 

وی با تاکید بر اینکه در علم رسانه جدید به شرط داشتن علم آن می‌توان از ظرفیت آن به نحو مطلوب استفاده کرد افزود: با علم رسانه می‌توان در ترویج و گفتمان دینی و انقلابی اقدام کرد البته باید بتوانیم جریان‌ساز باشیم و خوراک را آماده کنیم و از ابزارآلات رسانه‌ای (فوتوتیترها، موشن‌گرافی‌ها، تولیدات محدود و ...) برای ترویج دین استفاده کنیم.

 

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما باید آغازکننده خبرها باشیم و به عنوان پاسخ‌دهنده اخبار غربی‌ها عمل نکنیم اظهار داشت: مقام معظم رهبری می‌فرمایند در فضای مجازی ما باید دست برتر را داشته باشیم.

 

وی خاطر نشان کرد: ما اکنون باید جامعه را هدایت و به سمت آرمان‌ها ببریم و به جای اینکه منتظر بمانیم تا کشورهای استکباری و غربی موضوعی را آغاز کنند بعد از آن ما در جهت پاسخگویی دربیاییم.

 

یوسفی اضافه کرد: اگر از این فضا و علم روز استفاده کنیم، می‌توانیم پیشرفت‌های زیادی داشته باشیم به طور مثال بسیاری از افراد اصرار بر مطالعه و خواندن کتاب به‌صورت فیزیکی دارند که شکی در آن نیست اما اکنون مشاهده می‌شود به علت حجم کارها و مشغله‌های زیاد و همچنین تغییر فضا هر کسی حاضر به وقت گذاشتن برای مطالعه نیست اما اکنون با وجود کتاب‌های جدید (کتاب دیجیتالی، صوتی، تفسیری و...) برای سنین مختلف کمک می‌کند تا فرد با ذائقه خودش فرهنگ کتابخوانی را یاد بگیرد؛ پس اگر بتوانیم از ابزار رسانه و انیمیشن استفاده کنیم، می‌توانیم در فرهنگ ترویج دینی کار کنیم.

 

وی به فعالیت خبرگزاری شبستان بر موضوعات دینی و اعتقادی اشاره کرد و پیشنهاد داد: این خبرگزاری می‌تواند تلفیقی بین گفتمان قالب انجام ‌دهد و از آنجا که عمدتا فعالیت آن بر حوزه دین و مساجد است می‌تواند با هنر و ابزار جدید تاثیرگذاری بیشتری ایجاد کند.

 

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: پیشنهاد شاخص بنده این است که بر نسل جدید کار شود و به‌صورت تخصصی ادبیات مسجد و دین را برای بچه‌های دبستان و سنین کوچک‌تر آموزش دهند تا از این طریق نسل آینده تربیت شود؛ به طور مثال غربی‌ها ابتدا کارتونی را تهیه می‌کنند سپس کتاب، فیلم، عروسک و اسباب‌‌بازی آن شخصیت‌های کارتونی را بیرون می‌دهند و فرهنگ را به‌صورت زنجیره کامل در اختیار می‌گیرند.

 

وی با بیان اینکه برخی از این شخصیت‌های کارتونی تخیلی غربی جزیی از زندگی بچه‌های ایرانی می‌شوند تاکید کرد: کشور ما الگو و اسطوره ملی و مذهبی زیادی دارد و همچنین داستان‌های بسیار زیبایی مانند کتاب شهید مطهری بر اساس مباحث با زبان بچه‌ها نوشته شده پس اگر شبستان بتواند سلسه‌وار بر این موضوعات با زبان بچه‌ها و ابزار جدید کار کند قطعا می‌تواند نقش بسزایی داشته باشد.

 

یوسفی در پایان یاد آور شد: این خبرگزاری می‌تواند منبعی خاص برای مطالب دینی، مسجدی و هنری در کنار موضوعات عام باشد تا کمکی جهت ترویج فرهنگ دینی شود.

 

کد خبر 952571

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha