نماز جمعه ایاصوفیه بعد از ۸۶ سال در استانبول برگزار شد

تصاویر منتشر شده توسط رسانه های دولتی در ترکیه رجب طیب اردوغان و جمعی از مقامات این کشور در نماز جماعت حضور داشتند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از رویترز، در اولین نماز جمعه مسجد ایاصوفیه این هفته برگزار شد که طبق تصاویر منتشر شده توسط رسانه های دولتی در ترکیه رجب طیب اردوغان و جمعی از مقامات این کشور در نماز جماعت حضور داشتند.

 

اردوغان پیش از این در نماز جماعت این مسجد حضور یافته بود. دستور تبدیل ایاصوفیه به مسجد را یک دادگاه عالی در ترکیه تصویب کرد.

 

نمازگزاران جمعه در مسجد ایاصوفیه با پوشیدن ماسک و رعایت موازین بهداشتی در نماز جمعه این مسجد حضور یافتند. هزاران نفر از نیروهای پلیس امنیت مکان برگزاری نماز جمعه شهر استانبول را برقرار کردند.

 

بسیاری از نمازگزاران خارج از مسجد ایاصوفیه در میدان سلطان احمد روی زمین به جمع صفوف نمازگزاران پیوستند. در نماز جمعه این هفته استانبول غیر از اردوغان محمد نور ارسوی وزیر گردشگری ترکیه، علی ارباس رئیس اوقاف ترکیه نیز حضور داشتند.

 

یکی از نمازگزاران در گفتگو با رویترز حضور در نماز جمعه ایاصوفیه را عالی توصیف کرد که بعد از 86 یک تجربه بی نظیر بوده است. وی گفت: ما مردم مسلمان ترکیه این همه سال منتظر چنین لحظه ای بودیم.

 

این شهروند ترک می گفت: این مکان سالها به عنوان موزه بوده درحالیکه برای عبادت ساخته شده است. ما از رجب طیب اردوغان تشکر می کنیم.

 

اردوغان در اقدامی که انتقادهای واهی به ویژه از سوی کشورهای غربی را در پی داشت موزه ایاصوفیه را تبدیل به مسجد کرد.

 

این اقدام در اوایل ماه جاری پس از آن انجام شد که دادگاهی در ترکیه حکم کابینه سال 1934 این کشور برای تبدیل ایاصوفیه به موزه را ابطال کرد و به این ترتیب راه را برای استفاده مجدد از این بنا به عنوان یک مسجد هموار کرد.

 

قدمت بنای ایاصوفیه به قرن ششم بر می گردد و در تاریخ فعالیت خود قبل از اینکه تبدیل به موزه شود هم به عنوان کلیسا و هم به عنوان مسجد مورد استفاده قرار گرفته است.

 

 

کد خبر 953012

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha