جزئیات و فواید ذخیره سازی خون بند ناف نوزادان در گلستان

موسوی گفت: خانواده های گلستانی می توانند در دفتر نمایندگی بانک خون بند ناف گلستان نسبت به نگهداری سلول های بنیادین به مدت ۳۰ سال برای درمان بیماری های صعب العلاج اقدام کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گرگان، «سید عزیز موسوی» عصر امروز(شنبه 4 مرداد) در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: در جهاد دانشگاهی استان گلستان یکی از مرکز فعالی که وجود دارد دفتر نمایندگی بانک خون بند ناف است که در خرداد سال 97 تأسیس شده است.

 

سرپرست جهاد دانشگاهی گلستان ادامه داد: بانک خون بند ناف از سال 82 در کشور ذیل پژوهشگاه رویال تأسیس می شود و مرحوم شهید کاظمی آشتیانی موسس رویان در حوزه ژنتیک و سلول درمانی تلاش زیادی کردند و یکی از مباحث آن ذخیره سازی سلول های بنیادین است.

 

موسوی با بیان اینکه در سطح کشور 30 نمایندگی بانک خون بند ناف فعال وجود دارد، یادآور شد: در شهر گرگان و گنبدکاووس دو دفتر فعال بانک خون بند ناف فعال است و تمام شهرهای استان را پوشش می دهد.

 

وی افزود: در هنگام زایمان خون گیر، عملیات خون گیری از مادر و بند ناف را انجام می دهد و سپس برای ذخیره سازی آن اقدام می کنیم.

 

سرپرست جهاد دانشگاهی گلستان بیان کرد: سلول بنیادین قدرت تکثیر و تقسیم دارند و دوم آنکه قدرت ترمیمی دارند و به درمان بیماری های صعب العلاج و لاعلاج مثل سرطان خون، فلج مغزی، تالاسمی و سایر بیماری هایی که منشأ خونی دارد کمک می کنند.

 

موسوی بیان کرد: برای درمان این بیماری ها به روش رایج هزینه زیادی باید صرف کرد و برای مثال سرطان خون با شیمی درمانی رقم می خورد و 20 تا 25 درصد پاسخ دهی دارد و درمان از طریق سلول های بنیادی بالغ بر 80 درصد نتیجه بخش است.

 

وی بابیان اینکه سلول بنیادن خون بند ناف از سلول های خون ساز است که برای بیماران خونی بسیار اثر بخش است، تاکید کرد: عملکرد بانک خون بند ناف استان در چهار ماهه نخست سال با وجود شیوع کرونا نسبت به مدت مشابه سال گذشته 68 درصد رشد داشته است.

 

سرپرست جهاد دانشگاهی گلستان ادامه داد: از زمانی که بانک خون بند ناف در استان تاسیس شده است بیش از 450 نمونه در استان ذخیرسازی شده است و این میزان عدد پایینی است و با توجه به اطلاع رسانی امیدواریم این مدل سرمایه گذاری سلامت توسعه پیدا کند.

 

موسوی بیان کرد: هزینه ذخیره سازی خون بند ناف چهار میلیون تومان برای مدت 30 سال است و سالانه هزینه ای نزدیک به 160 هزار تومان نیز دریافت می شود و این عدد قابل توجهی نیست.

 

وی بیان کرد: شرایطی فراهم شده است که خانواده آسیب پذیر با تسهیلات و به شکل اقساط بتوانند خون بند ناف فرزند خود را ذخیره سازی کنند و برای افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد 20 تا 30 درصد تخفیف در نظر گرفته می شود.

 

سرپرست جهاد دانشگاهی گلستان با بیان اینکه خانواده هایی که فرزند نخست آنها دچار سرطان است تا 50 درصد از تخفیف این مرکز بهره مند می شوند، بیان کرد: اگر بخواهیم با هزینه های بین المللی مقایسه کنیم هزینه انجام این کار در کشورهای دیگر طبق پروتکل بین المللی دو هزار دلار است.

 

کد خبر 953133

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha