جامعه جهانی نسبت به بی نظمی های دولت آمریکا واکنش نشان دهد

مشاور وزیر امور خارجه با بیان اینکه اقدام آمریکا در تعرض به هواپیمای مسافربری ماهان نقض قوانین بین الملل است، گفت: جامعه جهانی نسبت به بی نظمی های دولت آمریکا واکنش نشان دهند.

«علی نجفی» در گفت و گو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری شبستان با اشاره به تعرض جنگنده های آمریکایی به هواپیمای مسافربری ماهان گفت: این اقدام آمریکا نقض قوانین و مقررات حقوق بین الملل، ایکائو و اختلال در امنیت هوانوردی است و قطعا جامعه جهانی باید نسبت به این بی نظمی ها واکنش نشان دهد.

 

مشاور وزیر امور خارجه اظهار داشت: این حق برای جمهوری اسلامی ایران محفوظ است و مسئولان ذیربط نیز اعلام کردند که در حوزه بین المللی و حقوقی این مسایل را دنبال خواهند کرد. حق طرح دعوی چه در دیوان بین المللی دادگستری و یا سایر مراجع بین المللی محفوظ است.

 

وی ادامه داد: این گونه اقدامات ایضایی از سوی آمریکا تازگی ندارد و جدید هم نیست. ما نمونه برجسته آن را در سقوط هواپیمای مسافربری ایرباس که تعداد زیادی از هموطنان مان مسافران آن هواپیما بودند، شاهد بودیم.

 

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این اقدام آمریکا در عین حال نقض حاکمیت تمامیت ارضی سوریه نیز هست. اینها حضور غیر قانونی در آنجا دارند و از فضای سوریه برای تهدید علیه هواپیمای مسافربری ما استفاده کردند و این نقض آشکار حاکمیت تمامیت ارضی کشور است.

 

وی با اشاره به موقعیت ترامپ در حال حاضر در آمریکا گفت: برای ترامپ بسیار مهم است که در انتخابات پیش روی آمریکا پیروز شود و وی از هر اقدامی که بتواند به وسیله آن به این هدف برسد، دریغ نخواهد کرد ولی قطعا افکار عمومی آمریکا تشخیص می دهند که با بحران آفرینی و قانون گریزی و اقدامات تهدیدآمیز امنیت و رفاه و توسعه برای آمریکا فراهم نخواهد شد.

 

نجفی تاکید کرد: در حال حاضر پیش بینی هایی در مورد انتخابات آمریکا انجام می شود که احتمال پیروزی ترامپ در این انتخابات را بسیار کم اعلام می کنند، این اقدامات ترامپ بیش از هر زمان دیگری وجهه آمریکا و دولتمردان این کشور را نزد افکار عمومی جهان مخدوش خواهد کرد./

کد خبر 953317

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha