قصور پزشکی از تصور تا واقعیت

تشخیص نادرست بیماری، نبود امکانات پزشکی، عدم نظارت کادر درمان و ... مشکلات جبران ناپذیری را به همراه دارد که گاهی منجر به وارد شدن آسیب یا از بین رفتن جان بیمار می شود که متاسفانه برخی از کنار آن به راحتی می گذرند.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی: قصور و یا تقصیر فرقی نمی کند، مهم وارد شدن آسیب یا از بین رفتن جان فرد است که متاسفانه برخی از کنار آن به راحتی می گذرند. 

 

قصور پزشکی موضوع جدیدی نیست که نیاز به توضیح داشته باشد چرا که همه ما بارها در رسانه های مختلف در این زمینه شنیده و خوانده ایم. انتظار بیمار از پزشک، داشتن دقت و مهارت است که متاسفانه گاهی نبود این دو عامل سبب ایجاد حوادث و تشدید بیماری افراد و حتی گاهی فوت بیمار می شود که می‌توان از آن به عنوان قصور پزشکی یاد کرد.

 

بنا به گفته صاحب‌نظران در میان تمام رشته‌های پزشکی، زنان و زایمان بیشترین رشد قصور را به خود اختصاص داده است. خطایی که گاهی جان نوزاد، مادر یا هر دو را می گیرد به طور حتم یکی از لذت بخش ترین تجربه های زندگی هر فرد؛ تجربه پدر و مادر شدن است که در صورت قصور به تلخی می گراید.

 

رییس انجمن علمی مامایی یکی از استان های کشور ضمن تایید اینکه بیشترین قصور پزشکی در رشته زنان و زایمان رخ می دهد، می گوید: به دلیل اورژانسی بودن این رشته و ارتباط آن با جان دو نفر، دقت در این رشته از اهمیت بالایی برخوردار است که متاسقانه برخی اوقات به علت قصور و ... عواقب جبران ناپذیر به همراه دارد.

 

گاهی تشخیص نادرست بیماری، نبود امکانات پزشکی، عدم نظارت کادر درمان و ... مشکلات جبران ناپذیری را به همراه دارد. در این راستا پای صحبت تنی چند از افرادی که به نحوی از قصور پزشکی لطمه دیده اند نشستیم.

 

یکی از شهروندان بیرجندی از بستری شدن خود در اواخر فروردین ماه امسال در یکی از بیمارستان‌های این شهر می گوید و ادامه می دهد: ساعت 10 صبح در بخش زایمان بیمارستان بستری شدم که متاسفانه به علت نبود دکتر کشیک زنان، زایمان بسیار سختی را تجربه کردم.

 

«نظام دوست» با بیان اینکه در فاصله بستری تا زایمان، بارها پرسنل با پزشک کشیک برای حضور تماس گرفتند، افزود: علی رغم تماس های مکرر و این مهم که پزشک باید در زمان شیفت در بیمارستان حضور داشته باشد پزشک نیامد و این سهل انگاری باعث زایمان سخت و به دنبال آن نرسیدن اکسیژن به مغز نوزادم حین تولد شد.

 

او با بیان اشاره به اینکه در حال حاضر نوزادم زندگی نباتی دارد، می گوید: متاسفانه با وجود نرسیدن اکسیژن به مغز نوزاد حین زایمان؛ قرار به اعزام نوزاد به بیمارستان حضرت ولی عصر (عج) بیرجند گرفته شد اما حین انتقال نوزاد توسط پرسنل، ضامن تخت رها و کودک به طبقه زیرین تخت روان مختص اطفال سقوط کرده و در همین حین، اکسیژن کپسول متصل به نوزاد هم قطع شد تا جایی که کودک را بر روی دست و بدون اکسیژن به بیمارستان حضرت ولی عصر (عج) منتقل شد.

 

او خواستار پیگیری جدی این قصورات شد و می گوید: مگر نه این که پزشک در زمان شیفت باید در بیمارستان حضور داشته باشد چه بسا با حضور به موقع پزشک و انجام عمل سزارین، بنا به گفته پزشک اطفال، مشکلی برای نوزاد به وجود نمی آمد.

 

مادر دیگری که به علت قصور پزشکی نوزادش را از دست داده است، ضمن گلایه از کادر درمانی می گوید: با وجود ترس از کرونا و داشتن مامای خصوصی، برای زایمان به یکی از بیمارستان های بیرجند رفتم و با استفاده از روش های تحریک از ساعت  سه و نیم صبح درد داشتم و بالاخره پسرم ساعت ۱۴و نیم با زایمانی سخت متولد شد.

 

«رحمانی» با اشاره به ضعیف بودن گریه های نوزاد در بدو تولد می گوید: مابقی شرایط نوزاد اعم از ضربان قلب و ... بنا به گفته پزشک اطفال کشیک، نرمال ارزیابی شد.

 

وی تاکید می کند: به استناد سخنان پزشک اطفال؛ نوزاد به علت خستگی باید به سرعت به بخش  nicu منتقل می شد؛ از آن جایی که بیمارستان انتخابی من؛ این بخش را نداشت، نوزاد را بعد از حداقل نیم ساعت به بیمارستان حضرت ولی‌عصر(عج) منتقل کردند و این وقفه نیم ساعتی باعث بروز مشکلات تنفسی در نوزاد شد.

 

وی ضمن تاکید این نکته که در مدت انتظار برای انتقال نوزاد به بیمارستان ولی عصر(عج) هیچ اکسیژنی به نوزاد وصل نشد، یادآور می شود: بنا به گفته پزشک اطفال، کمبود اکسیژن سیستم بدنی نوزاد را به هم ریخت و همین اتفاقات باعث فوت پسرم بعد از حدود دو هفته شد.

 

وی از مسئولان می‌خواهد شرایط موجود در بیمارستان ها مانند نبود امکاناتی مانند nicu و ... را برای خانواده ها تشریح کنند تا با اطلاع کامل از شرایط، نسبت به بستری شدن بیمار اقدام کنند.

 

به گفته وی، جدای از کمبود امکانات، رفتار ناخوشایند پرسنل با مادر، روحیه یاس و ترس را در دل بیمار و مراجعه کنندگان ایجاد می کند.

 

همچنین یکی دیگر از شهروندان ضمن گلایه از عدم رسیدگی و نظارت کادر درمان می گوید: مدتی قبل پدرم را با درد شدید معده به یکی از بیمارستان‌های بیرجند منتقل کردیم؛ پزشک شیفت پس از انجام آزمایش و سونوگرافی اعلام کرد با توجه به کهولت سن؛ مشکل حادی وجود ندارد و فقط صفرای بیمار مشکل دارد.

 

علی زاده با بیان اینکه بعد از این تشخیص به پزشک داخلی مراجعه کردیم و پزشک بعد از بررسی های لازم؛ اعلام کرد کلیه و کبد کم کار شده و در حال از کار افتادن است و باید بیمار برای گرفتن دارو چند روزی در بیمارستان بستری شود این درحالی است که  با وجود مراجعه به بیمارستان، پزشک بیمارستان باز هم شرایط بیمار را حاد ندانست.

 

وی ضمن گلایه مندی از تعطیلی سونوگرافی بیمارستان در روز جمعه می گوید: متاسفانه به بهانه تعطیلی بخش سونوگرافی، سونوی شکمی از بیمار گرفته نشد و پرسنل اعلام کردند با وجود تعطیلات عید فطر بیمار می تواند در بخش، بدون دریافت دارو بستری شود.

 

وی با اشاره به بیماری کرونا و شرایط بیمارستان ها تاکید کرد: با وجود تاکید پزشک داخلی برای بستری بیمار و گرفتن دارو، وقتی قرار نبود طبق گفته پزشکان بیمارستان، بیمارمان، دارو دریافت کند بستری کردن را بی فایده دیدیم.

 

وی در ادامه می گوید: با تفاسیر اعلام شده بیمار با رضایت خود به منزل رفت و بعد از دو روز با افت شدید فشار توسط اورژانس دوباره به یکی از بیمارستان‌های بیرجند منتقل شد و پزشک این بیمارستان پس از تشخیص عفونت لوزالمعده دستور بستری بیمار در بخش Icu را صادر کرد که متاسفانه به علت نبود تخت خالی بیمار در بخش قلب بستری شد.

 

به گفته همراه بیمار، از ساعت 12 شب تا 6 صبح دستگاه متصله به بیمار با ایجاد صدا، کند شدن علایم حیاتی را هشدار می‌داد این در حالی است که پرستار شیفت در پاسخ به همراه بیمار با بیان این که دستگاه خراب است می گوید هر بار دستگاه اخطار می دهد با کف دست محکم به سینه بیمار بکوبید.

 

حال نکته قابل تامل اینجاست که بر اساس نظریه صاحب نظران رشته پزشکی، نه تنها دستگاه خراب نبوده بلکه صدای ایجادشده نشان از اخطار مبنی بر نیاز به احیای علایم حیاتی بوده و متاسفانه پرستار شیفت با سهل انگاری و عدم توجه به اخطار دستگاه، باعث بروز مشکلات شده است.

 

سهل انگاری، عدم نظارت کادر درمان و.... در مراکز درمانی در سراسر کشور باعث ایجاد آسیب های جدی اعم از نقص عضو، فوت و ... در افراد می شود و متاسفانه نه تنها کسی پاسخگو نیست بلکه بر اساس گفته برخی از خانواده های شاکی با اعلام نبش قبر و... روحیه خانواده را هم تضعیف کرده و آن ها را از ادامه شکایت باز می‌دارند که خود جای بسی تامل است.

 

در ادامه دکتر «علی حسین زاده» مدیر نظارت و اعتباربخشی امور درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، عدم حضور پزشک شیفت در بیمارستان، نبود اکسیژن در بخش های مختلف بیمارستان‌ها و آمبولانس، تعطیلی بخش مرتبط با سی‌تی‌اسکن و سونوگرافی در ایام تعطیل و... را خطای فاحش اعلام می‌کند و به خبرنگار شبستان می گوید: مواردی مانند سونوگرافی و سی‌تی اسکن اورژانسی در ایام تعطیل انجام می شود و ممکن است گاها بر اساس نظریه پزشک معالج انجام این موارد خیلی ضروری نباشد که در این صورت به روزهای کاری موکول می شوداما در عمل چیزی به عنوان تعطیلی واحد پاراکلنیک در بیمارستان در تمام شبانه روز وجود ندارد.

 

وی با بیان اینکه پزشکان در ساعات کاری و شیفت ملزم به حضور در محل کار هستند، می گوید: نبود پزشک در زمان شیفت، قصور پزشکی است و چنانچه شاکی وجود داشته باشد در نظام مهندسی و دادگاه صالحه قابل طرح و بررسی است.

 

مدیر نظارت و اعتباربخشی امور درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نبود اکسیژن و کپسول های مرتبط در بیمارستان ها را هم خطای فاحش دانسته و تاکید می کند: چنانچه در این زمینه فردی دچار آسیب شده و شاکی باشد این مورد هم قابل پیگیری و نظارت است.

 

وی در ادامه در خصوص سهل انگاری پرسنل در زمینه اخطار دستگاه و عدم احیای بیمار، می گوید: بر اساس علم پزشکی برخی موارد امکان دادن شوک نیست و چه بسا انجام شوک و ... خطرناک باشد اما چنانچه در این زمینه نیز شاکی وجود داشته بر اساس مستندات قابل پیگیری است.

 

حسین زاده در خصوص نظریه برخی پرسنل دانشگاه علوم پزشکی مبنی بر نبش قبر متوفی می گوید: نبش قبر در حیطه اختیارات و وظایف کاری ما نبوده و چنانچه پرسنل دانشگاه به هر دلیلی از این اصطلاح برای شاکیان استفاده کنند به شخصه پیگیری می کنم.

 

وی تاکید می کند: ممکن است در صورت شکایت خانواده متوفی مبنی بر نامشخص بودن علت فوت، دستور کالبد شکافی آن از طریق دادگاه داده شود اما دانشگاه علوم پزشکی در این زمینه هیچ نقشی ندارد.

 

 

 

 

 

کد خبر 953353

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha