حقوق شهروندی آمیخته‌ای از وظایف افراد جامعه و دولت

حقوق شهروندی آمیخته‌ای از وظایف افراد جامعه و دولت است و در شرایط کنونی که متولیان سلامت همواره بر لزوم رعایت بهداشت فردی و اجتماعی تأکید دارند شهروندان باید در احترام به آن مسئولیت‌پذیری خود را افزایش دهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اهواز، حقوق شهروندی آمیخته‌ای از وظایف افراد اجتماع و دولت نسبت به یکدیگر است و در شرایط کنونی که متولیان سلامت همواره بر لزوم رعایت بهداشت فردی و اجتماعی اعم از استفاده از ماسک و دستکش و عدم رهاسازی آن در اجتماع تأکید دارند این مهم جزء حقوق شهروندی محسوب شده و شهروندان باید در احترام به آن مسئولیت‌پذیری خود را افزایش دهند.

 

حق برخورداری از زندگی سالم (سلامت) از حقوق مسلم شهروندی است به نحوی که از شاخه‌های اصلی یک جامعه ایده‌آل، داشتن وضعیت بهداشت و درمان و سلامت مطلوب است. حق سلامت تا آنجا مهم بوده که از اصول مترقی در قانون اساسی جمهوری اسلامی اصل ۲۹ و ماده ۲۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر تأکید شده است.

 

همچنین این موضوع تا آنجا مهم است که استاد سخن سعدی شیرازی می‌گوید: بنی‌آدم اعضای یک پیکرند که در آفرینش ز یک گوهرند؛ چو عضوی به درد آورد روزگار دگر عضو ها را نماند قرار؛ همه ما نیک می‌دانیم قوانین جهت ایجاد نظم و امنیت وضع شده و عدم توجه به آن موجب هرج و مرج می‌شود و رفاه و آسایش مردم را به خطر می‌اندازد.

 

خداوند متعال، فطرت و وجدان و همچنین حاکمیت (دستگاه قضا) از مواردی هستند که بر انسان در تبعیت از قانون نظارت دارند. چالش‌های پیش روی دنیا خصوصأ جامعه ما در ایام کرونا و نحوه مدیریت آن با حقوق شهروندی مردم ارتباط تنگاتنگی دارد و سهم هر یک از ما در این ایام درک متقابل از شرایط موجود و رعایت حقوق دیگران است.

 

عدم رعایت بهداشت فردی و اجتماعی و رها کردن دستکش و ماسک در خیابان‌ها بدین معناست که وجدان و فطرت خود را که ناظر بر اعمال ماست نادیده گرفته‌ایم و به حقوق شهروندی مردم که حق سلامت است تعرض کرده‌ایم.

 

ماده ۲۰ قانون طرز جلوگیری از بیماری‌های واگیردار مصوب سال ۱۳۲۰ رهاسازی این وسایل را در گذرگاه‌های عمومی جرم دانسته و همچنین ماده ۲۲ همان قانون عدم اجرای مقررات بهداشتی یا غفلت در انتشار بیماری‌های واگیری را مستوجب مجازات دانسته است.

 

همچنین ماده ۹ این قانون اینگونه مقرر کرده که «اگر کسی بداند دیگری مبتلا شده یا اوضاع و احوال او حکایت از بیماری دارد و به واسطه او مبتلا شود می‌تواند در دادگاه طرح دعوا کند».

 

مطلب قابل تامل اینکه عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی نسبت به افراد کهنسال جامعه و کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای و یا خاص دارند ممکن است موجب انتقال ویروس به آنها و در نتیجه مجازات سنگین قتل عمد شود.

 

لذا تمامی این عوامل مستلزم چگونگی نگاه ما به حقوق شهروندی خود و جامعه است از این رو شهروندان گرامی باید بدانند مهار این ویروس لجام گسیخته در سایه اهتمام ما و مسئولان خواهد بود.

 

بهنام جلیلیان وکیل پایه یک دادگستری

 

کد خبر 953393

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha