بررسی نقش رسانه در اصلاح قوانین حمل سلاح در غرب

نقش رسانه ها در کنترل مالکیت و استفاده از سلاح در غرب بسیار دارای اهمیت است؛کاری که رسانه های نیوزیلند آن را به انجام رساندند اما متاسفانه هنوز چنین اقدامی از سوی رسانه های دیگر کشورها به ویژه آمریکا انجام نشده است.

خبرگزاری شبستان،گروه جهان اسلام: محققان دانشگاه «اوتاگو» نیوزیلند در گزارشی اعلام کردند که پوشش های رسانه ای در خصوص حمله به مساجد «کریستچرچ» در روز 15 مارس به افزایش حمایت عمومی از کنترل مالکیت و استفاده از سلاح در این کشور خبر داد.

 

تحلیلگران می گویند که نقش رسانه ها در کنترل مالکیت و استفاده از سلاح در کشورهای دیگر به ویژه آمریکا نیز بسیار دارای اهمیت است اما متاسفانه هنوز چنین اقدامی از سوی رسانه ها در این کشورها به انجام نرسیده است.

 

محققان دانشگاه «اوتاگو» پوشش های رسانه ای سه ماه پس از حملات تروریستی به مساجد «کریستچرچ» را مورد بررسی قرار دادند.

 

دکتر «سوسانا اوری-پالمر»، رئیس گروه پزشکی روانشناسی دانشگاه «اوتاگو» واقع در ایالت «ولینگتون» نیوزیلند در این باره گفت: یکی از قابل توجه ترین ویژگی های پوشش های رسانه ای در این چند ماه امتناع اکثر رسانه ها از اشاره به نام عامل تیراندازی بود.

 

از 749 گزارش منتشر شده در رسانه ها در مورد حمله تروریستی به مساجد کریستچرچ تنها 53 گزارش (7.1 درصد) به نام این فرد اشاره کرده بودند.

 

به گفته اوری-پالمر این روند ناشی از پیام قوی «جاسیندا آردرن» بود که وعده داد هرگز از نام عامل تیراندازی استفاده نمی کند و از بقیه هم خواست از او پیروی کنند.

 

رئیس گروه پزشکی روانشناسی دانشگاه «اوتاگو» همچنین گفت: تصمیم رسانه ها مبنی بر توجه نکردن به نام و چهره عامل تیراندازی به مساجد کریستچرچ به معنای حمایت نیوزیلندی ها از تغییر در سیاست های دولت به جای انداختن تقصیر این گونه اتفاقات بر گردن یک نفر بود.

 

وی افزود: تمرکز رسانه ها بر سهولت دستیابی افراد به سلاح های خطرناک و وجود فضایی که تروریسم در آن در حال رشد است بسیار مهم تر از تنها مقصر دانستن یک شخص است.

 

تصمیم رسانه های نیوزیلند مبنی بر حساسیت نشان ندادن به مجرم و دیدگاه های او تفاوت چشمگیری با رویکرد تمرکز بر نام عاملان تیراندازی های دسته جمعی در رسانه های نروژ در سال 2011 میلادی یا رسانه های لاس وگاس در سال 2017 میلادی داشت.

 

به گفته اوری –پالمر چند عامل مختلف از جمله مقیاس حملات کریستچرچ که بدترین حملات در تاریخ نیوزیلند بوده است؛ تمرکز رسانه ها بر این حقیقت که چرا سلاح ها به طور قانونی در اختیار افراد قرار می گیرند و همچنین ترس و نگرانی از خشونت های بیشتر موجب حمایت قوی از تغییر در قوانین تسلیحاتی و احساس اجرای فوری این قوانین تغییر یافته در نیوزیلند شد.

 

پس از گذشت تنها یک هفته از حملات تروریستی کریستچرچ ،دولت نیوزیلند ممنوعیت استفاده از سلاح های نیمه اتوماتیک در این کشور را اعلام کرد.

 

یک ماه بعد از این حملات نیز قانون محدود کردن سلاح های گرم نیمه اتوماتیک با حمایت اکثریت در پارلمان نیوزیلند به تصویب رسید.

 

دومین مرحله از اصلاحات کنترل سلاح که شامل ثبت نام برای بررسی صلاحیت دریافت اسلحه گرم بود نیز در ژوئن سال جاری در پارلمان تصویب شد.

 

دکتر «سوسانا اوری-پالمر» می گوید: نظرسنجی ها در ایالات متحده آمریکا هم نشان دهنده اوج حمایت عمومی از کنترل سلاح است.

 

این حمایت ها در زمان تیراندازی در دبیرستان «کلمباین» آمریکا به بیشترین حد خود رسید.

 

این در حالی است که سلاح گرم همچنان در آمریکا جان می گیرد و به گفته تحلیلگران ،همانند آنچه در نیوزیلند انجام شد رسانه ها می توانند نقش موثری در کنترل سلاح در آمریکا و دیگر کشورهای اروپایی ایفا کنند.

کد خبر 954338

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha