دلالان زودتر از دولت، گندم ها را درو می کنند

کشاورزان می گویند، گندم امسال افت زیادی می خورد و در سیلوها با قیمت کمتری خریداری می شود، از این رو رغبتی برای عرضه آن به دولت ندارند و از این جهت، پای دلالان در این حوزه بازتر شده است.

خبرگزاری شبستان_ خراسان شمالی؛ امسال، عرضه گندم به دولت و رغبت کشاورزان برای عرضه و ذخیره سازی آن در سیلوها سبب شده تا پای دلالان در بازار این محصول بازتر شود. کشاورزان می گویند، گندم امسال افت زیادی می خورد و در سیلوها با قیمت کمتری خریداری می شود، از این رو رغبتی برای عرضه آن به دولت ندارند.

 

کشاورزان علت افت زیاد گندم را، تف باد می دانند و می گویند، امسال تف باد سبب شده تا دانه های گندم خوب عمل نکند و خوشه ها، آنگونه که باید، بار نداشته باشد از این رو، هم میزان تولید کاهش یافته و هم کیفیت آن پایین آمده، از این رو افت می خورد.

 

یکی از کشاورزان در این باره گفت: امسال قیمت گندم تا حدی افزایش یافته اما همان هم برای ما رضایت بخش نیست، هزینه های تولید بسیار افزایش یافته و این میزان افزایش در قیمت گندم، جبران هزینه ها را نمی کند.

 

«کریم علی آبادی» اظهارداشت: امسال افت زیادی به گندم ها می خورد و گندم را با قیمت کمتر از قیمت خرید، از دست ما خریداری می کنند.

 

وی گفت: در این شرایط ترجیح می دهیم که گندم را به دلالان بفروشیم، آنان می دانند گندم را چگونه به فروش برسانند.

 

وی افزود: برخی از گندم کاران خُرد هم محصول خود را انبار کرده اند تا به خورد دام خود برسانند، به مرغداران بفروشند و یا با مخلوطی از جو به گوسفند و گاو خود بدهند.

 

این کشاورز بجنوردی اظهارداشت: امسال قیمت جو کمی از قیمت گندم ندارد، وقتی بر سر گندم می زنند و با قیمت پایین می خرند، کشاورز هم آن را به دلالان و یا دامداران می فروشد، دامداران و مرغداران هم، مشتری خوب گندم شده اند.

 

عضو شورای مرکزی بنیاد گندم کشور هم با اشاره به اینکه گندم کاران رغبتی برای عرضه محصول خود به سیلوها ندارند، گفت: در این شرایط دلالان وارد عرصه شده اند و محصول گندمکاران را خرید می کنند.

 

«علی کاظمی» با بیان اینکه در سال جاری، اندازه غربال گندم در سیلوها تغییر کرده است و افت بیشتری برای محصول لحاظ می شود، گفت: افت زیاد گندم سبب شده تا گندم با قیمت پایین تری از کشاورز خریداری شود که این امر، این تولیدکنندگان را گلایه مند کرده است.

 

وی با اشاره به مشکل تف باد و کاهش میزان عملکرد در کشتزارها اظهار داشت: مشکل دیگر برای گندم کاران، کاهش میزان عملکرد به علت تف بادها است، این بحران طبیعت سبب شده تا امسال، گندم ها عملکرد خوبی نداشته باشند.

 

نائب رییس خانه کشاورز خراسان شمالی افزود: خراسان شمالی در میان دو منطقه بیابانی لوت و قره قوم واقع است و برخی از سال ها به علت وزش بادهای گرم که موسوم به تف باد است، سبب کاهش میزان عملکرد گندم می شود.

 

کاظمی خاطرنشان کرد: امسال وزش تف بادها، سبب شده تا دانه های گندم خوب عمل نکند و محصول کشاورزان با کاهش روبه رو شود، برخی از محموله های گندم در سیلوها به علت مناسب نبودن گندم ها، بازگشت می خورد.

 

عضو شورای مرکزی بنیاد گندم کشور گفت: در این میان، کشاورزان به ناچار گندم خود را با قیمت پایین تر به دلالان می فروشد، دلالان هم گندم ها را با گندم های بهتر اختلاط کرده و به سیلوها روانه می کنند و در این شرایط سود نصیب دلالان می شود.

 

وی اظهارداشت: هر چند قیمت گندم امسال نسبت به پارسال افزایش دارد اما کشاورزان همچنان از قیمت پایین این محصول ناراضی اند.

 

کاظمی خاطرنشان کرد: امسال نهاده های مورد نیاز مرغداران به طور محسوسی افزایش یافته است، قیمت سویا و ذرت بالاتر از گندم است از این رو گندم ها روانه سالن های مرغداری می شود، دلالان گندم ها را می خرند و به مرغداران می فروشند.

 

وی گفت: امسال هرچند قیمت جو، از گندم پایین تر بود، اما اخیرا قیمت جو به گندم رسیده و پیش بینی می شود حتی از آن بالاتر رود از این رو یکی دیگر از مشتریان گندم، دامداران خواهند بود که بخشی از گندم تولیدی به مصرف دام خواهد رسید.

 

عضو شورای مرکزی بنیاد گندم کشور گفت: دلالان در بازار گندم فعال شده و جولان می دهند و کشاورزان رغبتی به فروش گندم به دولت ندارند، ما نگران هستیم که امسال گندم کمتری به دولت تحویل شود. 

 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی هم گفت: با خروج گندم از چرخه خرید تضمینی برخورد می شود.

 

«محمدجواد تشکری» اظهارداشت: حضور دلالان در بازار گندم، از دغدغه های هر ساله است.

 

وی افزود: خرید گندم به صورت تضمینی، با هدف تامین نان مورد نیاز مردم انجام می شود و خروج این محصول از این چرخه خلاف است.

 

وی گفت: امسال قیمت نهاده های مورد نیاز مرغداران افزایش یافته است، از این رو مرغداران به خرید گندم سوق داده شده اند و پیش بینی می شد گندم تولیدی کشاورزان در سالن های مرغداری به مصرف برسد.

 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی تصریح کرد: امسال قیمت سویا و ذرت افزایش دارد و از این رو مرغداران یکی از مشتریان گندم به شمار می روند.

 

تشکری گفت: در این زمینه، کارگروه های خرید تضمینی گندم در شهرستان ها هم نسبت به بررسی ها و نظارت های لازم، اقدام می کنند.

 

وی درباره فعالیت دلالان و خرید محصول گندم کاران گفت: خرید گندم در سیلوها بر اساس سامانه پهنه بندی انجام می شود و خرید تنها از کشاورز انجام می شود، بر این اساس دلالان نمی توانند جز از طریق کشاورز، گندم را به سیلو تحویل دهند.

 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی در بخش دیگر سخنان خود درباره مشکل تف باد در استان گفت: امسال تف باد در دو مرحله در استان حادث شده و تف باد سبب کاهش عملکرد در گندم می شود.

 

وی گفت: پیش بینی می شود امسال 268 هزار تُن گندم در استان تولید شود و 186 هزار تُن از این محصول به صورت تضمینی خریداری شود.

 

تشکری گفت: امسال قیمت گندم با 47 درصد افزایش نسبت به پارسال، به 25 هزار ریال در هر کیلوگرم رسیده است و می تواند سبب رضایت کشاورزان باشد.

 

وی با بیان اینکه دولت تلاش دارد تا وجوه گندم، به موقع به کشاورزان پرداخت شود، افزود: برآورد می شود امسال 186 هزار تُن از محصول گندم کاران استان به صورت تضمینی خریداری شود.

 

 

 

کد خبر 954369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha