اهدای پلاسمای خون ۲۲ بهبودیافته کرونا در خراسان جنوبی

میری مقدم با از بهبود یافتگان ویروس کرونا خواست به شکرانه سلامتی با اهدای پلاسما، به کمک بیماران مبتلا به این ویروس بشتابند، گفت: تاکنون ۲۲ بهبودیافته کرونایی در خراسان جنوبی نسبت به اهدای پلاسمای خون اقدام کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «ابراهیم میری مقدم» صبح امروز (7 مرداد) در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت ۹ مرداد سالروز تأسیس سازمان انتقال خون، اظهار کرد: علم پزشکی علی رغم تمام پیشرفتها هنوز نتوانسته است بافتی را جایگزین خون و فرآورده های آن کند بنابراین برای تامین نیاز بیماران حتما اهدا کننده خون باید وجود داشته باشد.

 

مدیرکل انتقال خون خراسان‌ جنوبی با تاکید بر نیاز مستمر به اهدای خون به خاطر اینکه خون و فرآورده های آن عمر نگهداری مشخص سه تا ۳۵ روزه دارند، گفت: در ۴۶ سال گذشته ایران جزو چهار کشور برتر آسیا از نظر تضمین، کیفیت و سلامت خون اهدایی بوده و پایین‌ترین شیوع بیماری‌ها در منطقه مدیترانه شرقی را به لحاظ فراورده‌های خونی داشته است.

 

میری‌مقدم با اشاره به اینکه ۱۲ هزار و ۳۵۶ واحد خون در سال ۱۳۵۳ در ایران اهدا شده است، ادامه داد: این در حالی است که در سال ۱۳۹۸ این رقم به اهدای ۲ میلیون ۴۰۸ واحد خون رسیده است.

 

وی بیان کرد: با اهدای هر واحدخون می تواند جان سه نفر را نجات داد و در طول زندگی از هر سه نفر حتما یک نفر به خون نیاز پیدا می کند و هر ۳۰ ثانیه یک بیمار در مراکز درمانی به خون و فرآورده های خونی نیاز دارد.

 

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی با بیان اینکه در هر اهدای خون حدود ۴۵۰ سی سی خون گرفته می شود و این مهم در یک بازه زمانی ۱۰ دقیقه ای به اتمام می رسد بنابراین وقت زیادی از اهداکنندگان خون نمی گیرد، افزود: در جریان شیوع ویروس کرونا ذخایر خونی در بسیاری از کشورها تا ۷۰ درصد کاهش داشته است اما در ایران یک سوم این میزان بوده است.

 

میری مقدم با اشاره به مراجعه ۱۱ هزار و ۵۴۳ نفر طی پنج‌ ماهه اسفند ۹۷ تا مرداد ۹۸ در خراسان‌ جنوبی برای اهدای خون، گفت: تعداد مراجعه کنندگان به پایگاه های انتقال خون نسبت به مدت مشابه بعد از آن با ۱۵ درصد کاهش به‌ دلیل شیوع کرونا به ۹ هزار و ۷۶۹ نفر رسیده است.

 

مدیرکل انتقال خون خراسان‌ جنوبی با اشاره به اینکه هشت هزار و ۳۱۲ نفر در بازه اسفند ۹۷ تا مرداد ۹۸ موفق به اهدای خون شدند، گفت: در دوره پنج ‌ماهه مشابه سال گذشته این رقم به هفت ‌هزار و ۷۵۸ واحد (۶.۷ درصد) کاهش یافته است.

 

میری مقدم  با بیان اینکه از هشت هزار و ۳۱۲ اهدا کننده خون خراسان‌ جنوبی دوره پنج ‌ماهه قبل از کرونا؛ ۵۰۰ نفر خانم بوده‌اند، افزود: اما هفت ‌هزار و ۷۵۸ نفر اهدا کننده دوره مشابه سال گذشته به ۵۹۷ مورد افرایش یافته است.

 

به گفته وی خانم‌ها نیمی از جمعیت استان را تشکیل می دهند، تصریح کرد: این افراد می‌توانند درصد بیشتری از اهداکنندگان را تشکیل دهند که نیازمند مشارکت بیشتر آنان در این امر خداپسندانه هستیم.

 

میری مقدم با بیان اینکه در دوره شیوع کرونا ۱۴ هزار و ۴۰۴ واحد خون و فرآورده‌های خونی بین مراکز درمانی استان توزیع شده است، ادامه داد: این در حالی است که در دوره مشابه قبل از ویروس کرونا ۱۶ هزار ۸۳۶ واحد خون به مراکز درمانی ارسال و توزیع شده است.

 

مدیرکل انتقال خون خراسان‌ جنوبی با اشاره به ارسال ۲ هزار و ۸۸۱ واحد خون به شبکه کشوری، ادامه داد: در زمان شیوع ویروس کرونا این رقم به ۲ هزار ۷۳۸ واحد کاهش یافته است.

 

وی با بیان اینکه از ابتدای مردادماه امسال دستگاه پلاسما فرزیس در سازمان انتقال خون خراسان جنوبی راه اندازی شده است، افزود: تاکنون ۱۱ نفر از بهبودیافتگاه ویروس کرونا برای اهدای پلاسما مراجعه کرده‌اند که ۹ نفر موفق به اهدای پلاسمای خون شدند.

 

میری مقدم بیان کرد: همچنین قبل از نصب دستگاه پلاسما فرزیس در خراسان‌ جنوبی نیز ۱۴ نفر از بهبودیافتگان اقدام به اهدای خون کردند که پلاسما آن جداسازی شده است.

 

مدیرکل انتقال خون خراسان‌ جنوبی در پایان از آغاز فعالیت مجدد پایگاه انتقال خون قاین از فردا خبر داد.

 

 

 

کد خبر 954379

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha