خرید تضمینی 60  هزار تن گندم/1917 واحد فعال زنبورداری در ایلام فعالیت می کنند

ناصری با بیان اینکه در ایام شیوع کرونا خدمات متنوعی در راستای حمایت از واحدهای تولیدی بخش کشاورزی در استان انجام شده است، گفت: بالغ بر ۶۰ هزار تن گندم تولیدی کشاورزان استان به صورت تضمینی، مباشرتی و توافقی خریداری شده است.

مدیر تعاون روستایی استان ایلام در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در ایلام اظهار کرد: سازمان تعاون روستایی در راستای خدمات رسانی به جامعه روستاییان و کشاورزان، فعالیت های متنوعی انجام می دهد.

 

«محمد ناصر ناصری» با اشاره به تقارن شیوع کرونا با برداشت محصولات کشاورزی، یادآور شد: این مدیریت با استفاده از شبکه بزرگ تعاونی های روستایی و کشاورزی و تجهیز ۲۸ مرکز خرید محصولات کشاورزی در سطح استان با رعایت کامل پروتکل ها و تدابیر بهداشتی اقدام به خرید محصول گندم در مناطق مختلف استان کرده است.

 

وی با اشاره به دایر کردن  ۸ مرکز تخصصی خرید کلزا از کشاورزان استان در سال جاری، گفت: عمده خرید این محصولات در قالب خریدهای تضمینی، مباشرتی و توافقی بوده و عمدتا در مناطق دور افتاده و صعب العبور روستایی که امکان دسترسی به سیلوهای مکانیزه برای آنان وجود نداشت، انجام شده است.


مدیر تعاون روستایی استان ایلام ابراز کرد: تا کنون بالغ بر ۶۰ هزار تن گندم مازاد بر مصرف کشاورزان و ۱۷ هزار تن محصول کلزا خریداری و به مراکز تحویل گیری و کارخانجات روغن کشی حمل شده است و خوشبختانه با تدابیر به کار گرفته شده  ضمن کاهش ضایعات هیچ گونه مشکل خاصی در سطح استان در این زمینه وجود نداشته است.



ناصری یادآور شد: سازمان تعاون روستایی با توجه به ماهیت وظایف و سابقه طولانی در روستاهای استان، ارتباط تنگاتنگی با جامعه دامداران، زنبورداران، مرغداران و تولیدکنندگان بخش کشاورزی دارد.


 

وی با بیان اینکه ساماندهی بهره برداران و خدمات رسانی به آنان از جمله وظایف دیگر تعاون روستایی است، تصریح کرد: در راستای انجام این  وظایف، تولید و توزیع مرغ استان در چهار ماه ابتدای سال جاری و ایام شیوع کرونا از طریق اتحادیه مرغداران استان مدیریت شد و نهاده های مورد نیاز این بخش در 4 ماهه نخست سال جاری، تامین و در اختیار مرغداران استان قرار گرفت و تولید مرغ در استان بدون وقفه انجام شد.

 

مدیر تعاون روستایی استان ایلام با اشاره به اینکه روزانه حدود ۴۰ تن مرغ در استان تولید می شود، افزود: در حال حاضر ۳۹۸ واحد مرغداری در استان وجود دارد که در هر دوره حدود ۷ میلیون قطعه جوجه در سطح این تعداد واحد مرغداری جوجه ریزی و بر این اساس ۳ تا ۴ برابر نیاز استان مرغ تولید و مازاد آن به استان های همجوار صادر می شود.

 

وی در ادامه با اشاره به وضعیت زنبورداری استان و نقش تعاون روستایی در ساماندهی و ارایه خدمات به این بخش، گفت: درحال حاضر ۱۹۱۷ واحد فعال زنبورداری در استان با تولید سالیانه ۱۳۵۲تن عسل با کیفیت وجود دارد که بالغ بر ۲۰۰۰ نفر در این حوزه مشغول در آمدزایی هستند.

 

ناصری تصریح کرد: بحث ساماندهی زنبورداران در سال گذشته در شهرستان های استان پیگیری و اخیرا اتحادیه زنبوداران استان تشکیل و مامور پیگیری مطالبات و رفع نیازهای عمومی و تخصصی این صنف گردید، در همین راستا مقرر شده است اتحادیه زنبوداران استان با هدف تکمیل زنجیره تامین این محصول و معرفی آن به عنوان برند استان نسبت به ایجاد فروشگاه تخصصی تجهیزات، راه اندازی آزمایشگاه کنترل و کیفیت، احداث صنایع بسته بندی، برند سازی و ایجاد فروشگاه و نهایتا صادرات عسل اقدام کند.

 

مدیر تعاون روستایی استان ایلام در ادامه با اشاره به ساماندهی تعاون های تولید با اجرای طرح کرخه و سامانه گرمسیری در استان، افزود: با توجه به وظایف سازمان تعاون روستایی در بحث تعیین نوع نظام بهره برداری، تاکنون تعداد ۵۰ شرکت تعاونی تولید تشکیل و تعداد زیادی از شرکتهای موجود ساماندهی و برنامه استقرار و توانمند سازی این تشکل ها نیز در دستور کار قرار گرفته است.

 

وی بیان کرد: همچنین در بخش دامداران اتحادیه دامداران نیز نهاده های مورد نیاز دامداران را از جمله سبوس، کنسانتره و علوفه مورد نیاز دامداران را  تامین کرده است، در حال حاضر بالغ بر یک هزار واحد دامداری سبک و سنگین در استان وجود دارد که بیش از ۶۰ درصد گوشت مورد نیاز استان توسط این واحدها تامین می شود.

 

ناصری در پایان خاطرنشان کرد: تشکیل تعاونی های دامداری در شهرستان های فاقد تشکل ‌و ساماندهی و ارتقاء سطح عملکرد اتحادیه دامداران از دیگر اولویت های کاری مدیریت تعاون روستایی استان است که به صورت جدی پیگیری می شود.

کد خبر 954582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha