مقاومت حداکثری راهبرد ایران در مقابله با تحریم ها/ اروپا به تعهدات خود در برجام بازگردد

موسوی راهبرد نظام جمهوری اسلامی در برابر تحریم ها و فشار اقتصادی آمریکا را مقاومت حداکثری اعلام کرد و از کشورهای اروپایی خواست تا به تعهدات خود در برجام بازگشته و تحت تاثیر ایالت متحده آمریکا نباشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از انزلی، «سیدعباس موسوی » امروز(پنج‌شنبه، ۹ مرداد) در نشست خبری با اصحاب رسانه گیلان در سالن همایش‌های منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به عنوان قدرت منطقه ای نگران امنیت منطقه است گفت: نظام جمهوری اسلامی ایران معتقد است این امنیت جز همگرایی و وحدت کشورهای منطقه میسر نمی شود.

 

 

سخنگو و رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امورخارجه با تصریح اینکه جمهوری اسلامی خواستار تنش زدایی با کشورهای منطقه به ویژه کشورهای اسلامی است اظهارداشت: وجود شکاف بین کشورها موجب سواستفاده رژیم صهیونیستی می شود و دعوت جمهوری اسلامی به وحدت یک امر راهبردی برای کشورمان است زیرا همواره دست دوستی را به سوی کشورهای منطقه دراز کرده ایم.

 

 

وی سیاست جمهوری اسلامی ایران را بر امنیت و قدرت منطقه ای دانست و افزود: به طور سنتی دچار برخی تنش ها و اختلاف ها در کشورهای اطرافمان هستیم که باید در چارچوب حقوق بین الملل و احترام به تمامیت ارضی کشورها و با راه های مسالمت آمیز حل شود.

 

*جمهوری اسلامی خواستار صلح و آرامش در منطقه است
موسوی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به عنوان ابرقدرت منطقه ایی خواستار صلح و آرامش در منطقه به نفع همه کشورها است تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در راستای کاهش اختلافات و ارتقا ضریب امنیت درصدد تقویت کشورهای منطقه برای دست یابی به این اهداف است.



وی با اشاره به ایجاد کانال مالی سوئیس بین جمهوری اسلامی ایران و این کشور که با مجوز آمریکایی ها صورت گرفته اظهارداشت: این کانال مالی راه حلی برای رساندن اقلام انسان دوستانه به ویژه دارو است که گامی کوچک بوده اما باز استقبال می کنیم.

 


موسوی به اجرای اینستکس که برای تسهیل تجارت با ایران راه اندازی شد اشاره کرد و افزود: اینستکس فی نفسه تعهدی برای اروپا نبود بلکه مقدمه ای برای تعهدات ۱۱ گانه اروپا در برجام است که متعهد به تداوم روابط تجاری با ایران هستند.

 


وی از کشورهایی اروپایی خواست تا به تعهدات خود در برجام بازگشته و تحت تاثیر ایالت متحده آمریکا نباشند، اروپا متعهد بود با توجه به خروج آمریکا، نبود این کشور را از طریق همکاری ها جبران کنند که متاسفانه تا کنون منفی نبوده و شکست خوردند‌.

 

*همکاری ایران وچین برای استکبار خوشایند نیست
موسوی با اشاره به سند همکاری ایران و چین و برخی شایعات در این خصوص اظهارداشت: این یک سند همکاری است که چشم انداز آینده روابط طولانی مدت جمهوری اسلامی ایران با چین را مشخص می کند که نقشه راهی برای ریل گذاری برنامه هاست.

 


وی با بیان اینکه جمهوری خلق چین کشوری مهم در شرق آسیا و دارای پتانسیل ها و ظرفیت های بالقوه است تاکید کرد: چین کشوری نوظهور است که در آینده نه چندان دور به قدرت اقتصادی اول دنیا تبدیل می شود و این سند همکاری و توافق برای برخی کشورها خوشایند نیست و تلاش می کنند مانع همکاری های ایران با دنیا شوند.

 


سخنگوی وزارت امور خارجه اذعان کرد: این نقشه راه دارای ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، تجاری و غیره است که در حال مذاکره و بررسی سند هستیم.

 


وی با اشاره به سیاست ابرفشار اقتصادی آمریکا تصریح کرد: راهبرد نظام جمهوری اسلامی در برابر این سیاست، مقاومت حداکثری است که با اتکا به منابع داخلی و حمایت مردم اجرا می شود.

 


موسوی به روابط حسنه جمهوری اسلامی ایران با جمهوری آذربایجان در ابعاد مختلف اشاره و بیان کرد: این کشور در ابعاد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و مردمی برای کشورمان دارای اهمیت است و باید تداوم یابد.

 


*لزوم تقویت روابط سیاسی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای دوست و همسایه
وی با تاکید بر تقویت روابط سیاسی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای دوست و همسایه گفت: متاسفانه روابط سیاسی خارجی ما آنچنان که باید تقویت نشده و همپای روابط فرهنگی و اقتصادی رشد نکرده و باید به این مهم توجه شود.

 


سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه بر لزوم بهره گیری از بنادر گیلان به ویژه بندرانزلی و بندر کاسپین تاکید و اعلام کرد: این بنادر دارای ظرفیت های عظیمی هستند و از سوی دیگر آمادگی بین دو کشور در بهره گیری از بنادر وجود دارد، اما باید حلقه مفقوده اتصال بنادر دو کشور از طرق مختلف به ویژه راه آهن رشت_ آستارا رفع شود.

 


موسوی با اشاره به وقایع عراق با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران راهبردی در خصوص مسائل داخلی این کشور ندارد و به انتخاب ملت عراق احترام می گذارد تاکید کرد: ایران اسلامی روابط با کشور عراق را به دور از هیاهوها، جنجال ها و منفی بافی های کشور های فرامنطقه‌ای توسعه و گسترش می دهد.

 


*منطقه تشنه گفتگو برای رفع اختلافات است
وی اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده با واسطه یا بی واسطه با کشورهای منطقه حتی عربستان وارد گفتگو خواهد شد.

 



موسوی با بیان اینکه اتفاقات بین ما و عربستان چیزی جز سوتفاهم نیست که توسط برخی کشور های فرامنطقه ای تحمیل شده و با گفتگو رفع می شود اظهارداشت: منطقه تشنه گفتگو برای رفع اختلافات است زیرا وجود اشتراکات بسیار بین کشورهای منطقه می تواند اختلافات را رفع کند.

 

 

*نزدیکی به رژیم صهیونیستی خیانت به آرمان ملت فلسطین است
وی با تاکید بر اینکه تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران برای ما مقدس است و قطعا اجازه نخواهیم داد هیچ متجاوزی به این امر مقدس خدشه وارد کند بیان کرد: نسبت به حضور منحوس رژیم صهیونیستی به کشورهای منطقه هشدار دادیم زیرا نزدیک شدن به این رژیم، خیانت به آرمان مردم فلسطین است.

 


سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: همه مسلمانان جهان خواستار ایجاد ملت واحد و یکپارچه هستند و وجود صهیونیسم منجر به خدشه در این امر می شود.

 


وی رابطه با کشورهای همسایه را اولویت نظام جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: سیاست و اولویت ما برقراری روابط همه جانبه با همسایگانمان که اکثراً کشورهای اسلامی هستند، است که این امر از طریق مکانیسم اقتصادی، انعقاد قراردادهای دوطرفه و سازو کارهای چندجانبه محقق می شود.

 


موسوی با اشاره به مطالبات جمهوری اسلامی ایران از کشورهای مختلف که برخی از مطالبات در حال بازپرداخت از طریق شیوه های مختلف توافق شده است ادامه داد: برخی کشورها چون کره جنوبی با وجود مذاکرات بسیار متاسفانه به دلیل تحریم های یک جانبه آمریکا تاکنون از بازپرداخت بدهی به ایران سرباز زده در حالی که قابل قبول نیست.

 


*سیاست خارجی متوازن ایران با کشورهای همراه
وی با بیان اینکه تحریم آمریکا بی معنا و بدون پشتوانه حقوقی و زورمدارانه است از مقامات کره جنوبی درخواست کرد نسبت به پرداخت بدهی خود به ملت ایران اقدام کنند.

 


موسوی در ادامه با اشاره به حادثه هواپیمای اوکراینی گفت: در خصوص پرداخت غرامت مذاکرات متعددی انجام شد و جمهوری اسلامی ایران غرامت هواپیما را پرداخت می کند اما کاری زمان بر و حقوقی است.

 


وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران معتقد به نگاه متوازن با همه کشورهاست اظهارداشت: سعی کردیم سیاست خارجی فعال و متوازن را با همه کشورهای همراه در همه نقاط جهان داشته باشیم و نگاه خاص به منطقه ایی نداریم.

 

 

*مناطق آزاد در کشور عملکرد مناسبی در حوزه اقتصادی دارند 
سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه با بیان اینکه مناطق آزاد در کشور عملکرد مناسبی در حوزه اقتصادی دارند تصریح کرد: ایده ایجاد مناطق آزاد از ایده های پیشرو و با نظربلند در کشور بوده است.

 


وی ادامه داد: عملکرد مناطق آزاد در کشور را بسیار موفق می‌بینم به ویژه در زمان تحریم های یک‌جانبه و غیرقانونی بسیاری از مناطق آزاد توانستند نیاز کشور را برطرف کنند.

 


موسوی با بیان اینکه منطقه آزاد انزلی توانمندی های بالقوه ای دارد و با بهره گیری از ظرفیت های خود توانست جایگاهش را ارتقا دهد خاطرنشان ساخت: جمهوری اسلامی با ایجاد مناطق آزاد تلاش کرده تا ظرفیت های تجاری خود را افزایش دهد و در این شرایط تحریمی، مناطق آزاد با ارائه مدل توسعه تجارت توانسته اند کمک حال کشور باشند.


کد خبر 955182

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha