همکاری نهادهای حوزوی و مسجدی برای تربیت تخصصی امام جماعت بیشتر شود

حجت‌الاسلام میرصانعی با تاکید بر ضرورت همکاری نهادهای حوزوی و مسجدی برای تربیت تخصصی امام جماعت، گفت: کرونا نقاط قوت و ضعف ائمه جماعات در مدیریت مساجد را روشن کرد.

حجت الاسلام والمسلمین «سید محمدرضا میرصانعی» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا بسیاری از نقاط قوت و ضعف ما در مدیریت نهادهای مردمی و گروه های خودجوش فرهنگی و قرارگاه های سازندگی و محرومیت زدایی را روشن کرد، اظهار کرد: همه این نهادها در حوزه ولایت مداری و تلاش برای تحقق مطالبات مقام معظم رهبری، عملکرد خوبی داشتند و به محض طرح موضوع کمک مومنانه و پیش از صدور هر بیانیه یا دستورالعملی، به یاری نیازمندان شتافتند‌ و امیدواریم این گروه در سایر حوزه ها همین گونه رفتار کنند.

 

این استاد حوزه علمیه تهران اضافه کرد: نهادها و تشکل های دینی و فرهنگی در دوره کرونا هیچ گونه اتکایی به حاکمیت یا دولت نداشتند و به صورت خودجوش و با جمع آوری کمک های مردمی، دل گروه های زیادی از نیازمندان را شاد کردند که مطمئنا نقش کلیدی و مرکزی مساجد در این زمینه، انکارناپذیر است.

 

وی در ادامه با بیان اینکه عملکرد متفاوت مساجد در دوره کرونا به ویژه در حوزه باز یا بسته بودن شان و برگزاری یا عدم برگزاری نماز جماعت و سایر برنامه ها بیش از همه متوجه ائمه جماعات است، اظهار کرد: مساجدی را می توان نام برد که تقریبا در تمام این دوره، نماز جماعت در آنها اقامه می شد و از سوی دیگر برخی از مساجد پیش از صدور بیانیه های مرتبط از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا، تعطیل شدند. در واقع شاهد ناهماهنگی میان ائمه جماعات در مدیریت مساجد در دوره شیوع ویروس کرونا بودیم که ائمه جماعات باید پاسخگوی این وضعیت متفاوت و بعضا متناقض خود باشند.

 

میرصانعی، افزایش همکاری علمی میان نهادهای متولی مساجد و حوزه های علمیه به منظور تربیت تخصصی ائمه جماعات را ضروری و برای جلوگیری از بروز این‌گونه ناهماهنگی ها را لازم دانست و گفت: به نظر می رسد این باور در میان جمعی از روحانیون وجود ندارد که امامت جماعت، یک کار تخصصی است که موفقیت در آن نیازمند کسب دانش، تجربه و مهارت های لازم است.

 

وی خاطرنشان کرد: تربیت یک طلبه جوان در کنار یک امام جماعت باسابقه، بهترین دانشگاه تربیت حرفه ای امامت جماعت است که الحمدالله توسط برخی از روحانیون معمر جدی گرفته شده و برخی نیز به آن کاملا بی توجه هستند. تجربه دوره شیوع ویروس کرونا حتما اهمیت تعلیم و تربیت تخصصی روحانیون در حوزه امامت جماعت را برای همه علما و طلاب روشن کرده است.

کد خبر 955499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha