دولت باید برای نجات صنعت پسته تصمیمات جدی بگیرد

رئیس دفتر نمایندگی اتاق بازرگانی کرمان در رفسنجان گفت: از دولت می خواهیم برای نجات صنعت پسته تصمیمات جدی و به نفع کشاورزان و فعالان این عرصه بگیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رفسنجان علی غلامرضایی پور شنبه (11 مرداد) در جلسه ستاد پسته رفسنجان بیان کرد: امروز صادرکنندگان پسته به دلیل تحریم ها با وارد کردن ارز به کشور دچار مشکلاتی هستند، تعهدات ارزی هم مشکلات صادرکنندگان و فعالان عرصه پسته را دو چندان کرده است.

 


رئیس دفتر نمایندگی اتاق بازرگانی کرمان در رفسنجان تصریح کرد: صادرات پسته ایران سالانه حدود 2 میلیارد دلار ارزآوری دارد، از دولت می خواهیم برای نجات صنعت پسته تصمیمات جدی و به نفع کشاورزان و فعالان این عرصه بگیرد.

 


وی ادامه داد: با توجه به اینکه مسائل مربوط به بازار صادرات و واردات ارز حاصل از فروش پسته مطرح بود که توسط بانک مرکزی به حالت تعلیق درآمد لذا پیشنهاد دادیم با توجه به اینکه صنعت پسته در بحران به سر می برد تعهد ارزی از روی پسته برداشته شود لذا اگر قرار باشد اراده بانک مرکزی بر در نظر گرفتن شرایط کم حمایتی باشد پسته با چالش های مختلفی مواجه خواهد شد.

 


غلامرضایی پور تصریح کرد: در حال حاضر با توجه به اینکه فرصت های تعهد ارزی تمام شده است بانک مرکزی این فرصت را تمدید کند و در اختیار صادرکنندگان قرار دهد تا بتوانند تعهدات ارزی خود را انجام دهندئ و پسته را به خوبی صادر کنند.

 


وی خاطرنشان کرد:  باید برای خرید پسته توسط صادرکنندگان، از محل صندوق ارزی کشور اعتباراتی به صادرکنندگان اعطا شود تا بتوانند پسته را از کشاورزان خریداری و صادر کنند؛ دولت بودجه 200 میلیارد تومان برای این کار در  نظر گرفته است امّا این عدد یک درصد مورد نیاز برای پسته امسال هم نخواهد بود.

 


غلامرضایی پور گفت: شرکت سرمایه گذاری ایران و چین بستری برای حضور سرمایه گذاران چینی در ایران به ویژه رفسنجان فراهم آورد، لذا فرصت خوبی برای حضور صادرکنندگان پسته در بازار چین به دست آمده است.

 


وی خاطرنشان کرد: همچنین باید زیرساخت ها فراهم شود تا صادرات پسته به صورت مستقیم از رفسنجان به چین انجام شود ضمن اینکه خطوط ریلی در این شهرستان وجود دارد و می توان به صورت مستقیم صادرات ریلی پسته را از رفسنجان به چین انجام داد؛ ما 23 درصد تعرفه برای کانال وارداتی چین داریم و نباید این فرصت را از دست دهیم.

 

کد خبر 955617

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha