پیام تسلیت مدیرعامل خانه هنرمندان ایران  برای درگذشت خسرو سینایی

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران درگذشت خسرو سینایی کارگردان مطرح کشور را تسلیت گفت.

به گزارش خبرگزاری شبستان، «مجید رجبی‌معمار»، مدیرعامل خانه هنرمندان ایران درگذشت «خسرو سینایی» را تسلیت گفت.

در متن این پیام آمده است: خسرو سینایی معمار، آهنگساز، نویسنده و کارگردان. درباره کدام یک باید سخن گفت؟ سینایی آهنگساز یا پایه گذار سینمای تجربی ایران؟ سرپرست بخش آکاردئون کنسرواتوار وین، سینایی انیمیشن‌ساز یا نویسنده‌ و مترجم؟

خسرو سینایی با کارنامه‌ای پر بار شامل  بیست و دو فیلم مستند، نه فیلم پرتره، هشت فیلم داستانی کوتاه، هفت فیلم سینمایی، شانزده اثر موسیقی فیلم، شش کتاب تالیفی و چهار کتاب ترجمه یکی از درخشانترین چهره‌های فرهنگی و هنری این مرز و بوم به شمار می‌آید.

سینایی از سال ۱۳۴۶ تا امروز با کسب جوایز بین‌المللی برای هنر این خاک افتخار آفرینی کرد. کسی که همواره به صلح می‌اندیشید و این صلح‌اندیشی در همه آثار او نمود پیدا می‌کرد. از فیلم‌های داستانی و مستندش گرفته و حتی شعرها و ترجمه‌هایش.

اهمیت سینایی در سینما قابل بیان نیست. در اهمیت او همین کافی‌ست که سهراب شهیدثالث یکی از معتبرترین کارگردانان ایرانی کار خود را با دستیاری و بازیگری برای خسرو سینایی آغاز کرد. بسیاری از شخصیت‌های هنری ایران هم‌چون حسین یاوری، جناب دماوندی، حاج مصورالملکی و ... با مستند پرتره‌های او به ما معرفی شدند.

کیست که نواهای خوش آهنگ او در "سفر به تاریخ، مرثیه گمشده، عروس آتش" و دیگر فیلم‌هایش را فراموش کرده باشد؟ و ترجمه‌ی درخشان او از سیاحت‌نامه‌ی آرمین وامبری در ایران که از زبان آلمانی ترجمه کرده بودند.

امروز هنر ایران، هنرمندی را از دست داد که جای خالی‌اش به هیچ وجه پر نخواهد شد.

درگذشت این استاد بزرگ این هنرمند گرانقدر و انسان شریف را به جامعه‌ی هنری ایران تسلیت می‌گویم.

کد خبر 956076

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha