پروتکل‌های عزاداری محرم در شرایط کرونایی، ضرورت تجهیز و توسعه مساجد را اثبات کرد

حجت‌‌الاسلام محمودی گلپایگانی با بیان‌اینکه بسیاری از مساجد، به دلیل نداشتن حیاط یا فضاهای باز دیگر، امکان برگزاری عزاداری‌های محرم را ندارند، گفت: شرایط کرونایی ضرورت تجهیز و توسعه فضا و شبستان‌های مساجد برای فعالیت در موقعیت‌های مختلف را اثبات کرد.

حجت الاسلام والمسلمین «سید مهدی محمودی گلپایگانی» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با بیان اینکه، عزاداری برای شهادت مظلومانه و جانسوز امام حسین (ع) مورد تاکید پیامبر اسلام(ص) و اهل بیت (ع) است، اظهار کرد: روایات متواتر و معتبر بسیاری، برکات و ثواب زیادی برای زیارت و عزاداری برای حضرت اباعبدالله (ع) ذکر کرده اند که همین تاکیدات موجب استمرار در برگزاری مجالس روضه حتی در بدترین شرایط سیاسی و اجتماعی شد.

 

امام جماعت مسجد امام حسن عسکری (ع) (واقع در تهران، خیابان طرشت) افزود: دل تمام شیعیان در گروی محبت حضرت سیدالشهداء(ع) است و همه مشتاق عرض ارادت به ساحت شهدای کربلا هستند تا در ایام محرم، در مجالس حسینی شرکت کنند و حتی در این مجالس، جان به جان آفرین تسلیم کنند یا در راه خدمت به اهل بیت (ع) به شهادت برسند.

 

وی اضافه کرد: عزاداری برای امام حسین (ع) مصداق تعظیم شعائر الله و مستحب است بنابراین برگزاری آن بسیار مهم و برای بقای دین در بعضی شرایط زمانی، ضروری بوده است. همانطور که در دوره رضاخان، همین مجالس بود که موجب زنده نگاه داشتن دین و در دوره طاغوت دوم یعنی، محمدرضا پهلوی، موجب سرنگونی این رژیم فاسد شد.

 

محمودی گلپایگانی در ادامه با بیان اینکه حفظ سلامتی و جان انسان ها، واجب است و طبیعتا امر واجب نسبت به امر مستحب، در اولویت قرار دارد، گفت: متاسفانه بسیاری از مساجد، به دلیل نداشتن حیاط یا فضاهای باز دیگر، امکان برگزاری عزاداری به مناسبت ماه محرم و ایام شهادت حضرت سیدالشهدا (ع) را با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی ندارند و برگزاری مراسم عزاداری در فضای بسته نیز در شرایط فعلی می تواند مشکلاتی ایجاد کند.

 

وی تاکید کرد: به نظر می رسد با توجه به افزایش روزافزون شیوع کرونا در کشور، مساجدی که شبستان آنان کوچک است نیز نمی توانند مراسم عزاداری با حضور مردم در ماه محرم برگزار کنند. گفتن این نکته، به معنای تعیین تکلیف نیست زیرا همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند تصمیم نهایی با ستاد ملی مبارزه با کرونا است و امر رهبری، برای همه فصل الخطاب است.

 

امام جماعت مسجد امام حسن عسکری (ع) خاطرنشان کرد: شیوع کرونا یک بار دیگر موضوع توسعه و تجهیز فضای مساجد و سایر مراکز دینی را اثبات کرد که ان شاءالله مسئولان با درس گرفتن از وضعیت فعلی، حمایت های بیشتری در این زمینه داشته باشند تا بتوان در هر شرایطی، مجالس روضه و مراسم عزاداری را با حضور حداکثری مردم در مساجد و هیئت ها برگزار کرد.

کد خبر 956331

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha