میان مسجد و ستاد ملی کرونا  فاصله ای نباشد/ از ظرفیت مساجد در مقابله با کرونا بهره ببریم

حجت الاسلام اکرمی با بیان اینکه میان مساجد و ستاد ملی کرونا فاصله ای نباشد گفت: ستاد ملی کرونا می تواند از مساجد در تبلیغ و توزیع لوازم مقابله با کرونا بهره ببرد زیرا این اماکن در بسیاری از محلات ساکنند اما داروخانه ها دور از دسترس افراد هستند.

خبرگزاری شبستان_ گروه سیاسی_ فرزانه تهجا: مساجد یکی از نهادهای مهم اجتماعی در جامعه اسلامی به شمار می روند که با توجه به گستردگی و دسترسی آسان مردم به این اماکن می توان در حل بسیاری از بحران های اجتماعی مانند سیل، زلزله، جنگ و مبارزه با بسیاری از بیماریها از ظرفیت بالای آنها استفاده کرد در همین رابطه گفتگویی با «حجت الاسلام سیدرضا اکرمی» رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری، مشاور عالی وزیر کشور به شرح زیر ارایه می شود.

 

برخی تلاش می کنند با نگاه غلط به برگزاری مراسم سوگواری محرم چهره خوبی از دین یا مساجد معرفی نکنند ارزیابی شما از این نگرش چیست؟

باید مذهب را عامل پیشگیری و درمان بدانیم و عاشورا را با این دید نگاه کنیم، عاشورا یعنی نظامی که به آمریکا، اروپا، ارتجاع، اسراییل و کافران نه می گوید، و وَلَن یَجْعَلَ اللّهُ لِلْکَافِرِینَ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلاً و (‌مـادام که مـؤمنان دارای ایـمان راسـتین و کـردار شایسته و بایسته باشند) هرگز خداونـد کافران را بر مؤمنان چیره نخواهد ساخت ‌(آیه 141 سوره نساء). امام حسین(ع) فرمود اگر در تمام دنیا جایی برای زندگی نباشد، من با یزید بیعت نمی کنم و زیر بار این بیعت نمی روم.

 

چه نوع سیاستی در عاشورا نهفته است؟

سیاستی که در عاشورا مطرح می شود تنها سیاست داخلی نیست بلکه سیاستی همه جانبه است که ما ذلت و نکبت را نباید به ازای چهار روز زندگی بیشتر قبول کنیم. زندگی ای که فقط صبحانه و نهار و شام، مراسم عزا و عروسی را دربر بگیرد، لذت بخش نیست؛ زندگی با شرف و عزت ارزشمند است که این امر به خوبی در عاشورای امام حسین (ع) مطرح می شود.

 

در مراسم عاشورای امام حسین(ع) برگزارکنندگان مراسم، شرکت کنندگان و حتی مسئولان دولتی باید رعایت کنند و خود در این مراسم حضور یابند. چرا مسئولان دولتی در نماز جمعه، مساجد، نماز جماعت حضور ندارند. این مسئولان خود متصدی شوند و امر اجرای این مراسم ها را بر عهده بگیرند. در نظام جمهوری اسلامی میان ملت و دولت و رهبر و دیگران در برگزاری مراسم تفاوتی وجود ندارد. رهبر انقلاب خود مراسم سوگواری برگزار می کند. باید عزاداری با نظم برگزار شود و با مراقبت و نظام مند موضوع شیوع کرونا مورد توجه قرار گیرد.

 

از ظرفیت مساجد در مقابله با شیوع کرونا چه استفاده ای می توان کرد؟

به صورت تقریبی 50 هزار مسجد در سراسر کشور وجود دارد، ما از آنها نمی خواهیم که این تعداد همگی ماسک تولید کنند و یا در تولید سایر ملزومات بهداشتی فعالیت کنند اما معتقدم از میان این تعداد 5 هزار مسجد، دو مرکز رسیدگی به امور مساجد و ستاد کرونا در کنار یکدیگر جهت دهی درستی را تعیین کنند و کارگاه هایی برای تولید ملزومات بهداشتی و نظارت بر آنها صورت بگیرد. بسیاری از افرادی که در مسجد حضور می یابند حاضرند وقت خود را بدون صرف هزینه ساعت ها در اختیار مسجد بگذارند، مخصوصا بانوان حاضرند چندین ساعت خدمت توزیعی، تولیدی و پشتیبانی داشته باشند.

 

آیا مساجد می توانند در کنار ستاد کرونا از شیوع بیماری جلوگیری کنند؟

باید میان مسجد و ستاد ملی کرونا فاصله ای نباشد و با یکدیگر ارتباط داشته باشند و مقرر شود که ستاد کرونا امکانات اولیه را در اختیار مساجد بگذارد و تولید و تبلیغ ملزومات اولیه که ماسک و مواد ضد عفونی کننده است را بر عهده یک نهاد و توزیع آن بر عهده مساجد در هر محله قرار بگیرد و فقط توزیع ملزومات را به داروخانه ها واگذار نکنند زیرا ممکن است در بسیاری از محلات داروخانه ای وجود نداشته باشد.

 

سازمان ها و نهادها چه اقدامی می توانند در کنترل شرایط کرونا در کشور داشته باشند؟

آیه قرآن تعاون البر التقوا می فرماید در پارسایی، سازندگی، خدمت هر دو یکدیگر را کمک و یاری کنید و نباید فاصله ای میان شما ایجاد شود. در شرایط کرونا هلال احمر می تواند به افراد واجد شرایط آموزش اولیه پرستاری، تزریقات، سرم را بیاموزد. کمیته امداد امام خمینی(ره) می تواند با آموزش این اصول به مددجویان خود از آنها بخواهد در اوقات فراغت به کمک پرستارانی که در شبانه روز 18 ساعت مجبور به کار مستمر هستند، بیایند. در نهایت این امر موجب می شود تا پرستاران دچار افسردگی و خستگی نشوند.

 

آیا موانعی که با شیوع کرونا در کشور بوجود آمده می توان از سر راه برداشت؟

بسیاری از امور را می توانیم در شرایط کرونا با اقدامات مناسب و مطلوب انجام دهیم و بسیاری از گره ها را باز و نهادینه کنیم که چگونه از برخی از مشکلات گره گشایی کنیم. ما می توانیم واکسن و ماسک را با تولید انبوه به تمام دنیا بدهیم. اگر ایران بخواهد الگو شود، باید در تمام ابعاد نمونه باشد. چرا اعلام می کنیم که میزان مرگ و میر کرونا با این تعداد افزایش یافته است؟ علت آن است که ما الگویی برای مصرف معرفی نکرده ایم و حتی به مردم نگفته ایم که در شرایط کرونا از چه تغذیه ای استفاده کنند. می توانیم به افرادی که پیش زمینه بیماری دارند، آگاهی دهیم که چگونه این افراد از گزند این ویروس در امان باشند.

 

چگونه در شمال شهر شاهدیم که شبانه روز خانواده ها در کنار رستوران ها ساکن شده اند و همگی از غذای آماده استفاده می کنند و یا شاهد اجتماع زیاد مردم در پارک ها هستیم اما به مساجد که می رسد، فقط دست به تعطیلی آنها می زنیم البته به صراحت می گویم که برخی از ائمه جماعات ما و مساجد دارای اشکال هستند و هیئت امنای مساجد باید فعال باشند و در شرایط بحران مانند کرونا که بلای عمومی است، کمک کنند، کرونا برای وزیر دولت و بقال محله تفاوتی قایل نیست. مساجد می توانند افراد را از اقشار مختلف به صحنه بیاورد و با برنامه های مشخص شده از سوی مسئولان وارد میدان عمل کند. معتقدم برخی مورد انتقاد هستند حتی تعدادی از مبلغین نیز مورد گلایه قرار دارند.

 

دیدگاه دین اسلام در مورد نظافت و تاثیر آن در جلوگیری از شیوع ویروس کرونا توضیح دهید؟

 

نظافت از اصول دین اسلام است و باید نظم و نظافت را رعایت کنیم. ولنگاری، بی عاری، بی حالی، کسالت و بیماری همگی خلاف اسلام است؛ به طور مثال همه می گویند استفاده از سیگار برای کسانی که پیش زمینه بیماری های تنفسی دارند، مضر است اما شاهد مصرف 54 میلیارد نخ سیگار در کشور هستیم و به طور چشمگیری سیگارهای رها شده در مراکز تفریحی و پارک ها نظر هر فردی را به خود جلب می کند. وقتی مراعات نمی کنیم، باید هزینه آن را نیز پرداخت کنیم./

 

کد خبر 956397

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha