علائم مهم و یا کم اهمیت در ابتلا به کرونا را بشناسیم

پزشک مراکز بهداشتی و درمانی کرونا در کرمان در پاسخ به سوالات کرونایی، علائمی که باید مورد توجه قرار بگیرد و نیز آن دسته از علائمی که باعث نگرانی نیست را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، دکتر افشین اسدی دوشنبه شب (13 مرداد) در ویژه برنامه مجازی «مطب در خانه» در پاسخ به فردی که قبلاً آندوسکوپی شده و سوزش سر دل داشته و به پزشک مراجعه کرده و قرص لانزو 30 مصرف می کند؛ گفت: هم به شما و هم به پزشک شما تبریک می گویم که با یک دارو یک مشکل جسمی شما برطرف شده است؛ این دارو، داروی کم عارضه ای است و جای نگرانی ندارد و در کنار مصرف این دارو اصلاح رژیم های غذایی خود را مد نظر قرار بدهید؛ حتماً شما می دانید که خوردن چه چیزهایی برای شرایط و معده شما زیان آور است و اگر نمی دانید با یک پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید زیرا به اندازه خوردن دارو این نکات سودمند خواهد بود.

 

 

پزشک مراکز بهداشتی و درمانی کرونا در کرمان در پاسخ به فرد دیگری که پرسید «من چند روز کمی بدن درد داشتم و الان بدن دردم خوب شده و فقط از ظهر امروز آبریزش و سوزش بینی دارم و یک کم سرم سنگین است» بیان کرد: علائمی که به این خفیفی بوده و به این سرعت برطرف شده ما را نگران نمی کند اما یادمان باشد که حتماً باید مراقبت های بهداشتی، تنفسی، ماسک، شستن دست و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنیم زیرا هر لحظه ممکن است مبتلا شویم.

 

 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تا چند روز بعد از بهبودی مریض انتقال دهنده نیست؟ اظهار داشت: حداقل بعد از گذشت 10 روز از علائم، ویروس قابل انتقال قلمداد می شود؛ ما همیشه به مردم پیشنهاد می کنیم که 2 هفته بعد از ظهور علائم و یا بعد از مثبت شدن تست، قرنطینه شدیدی را رعایت کنند و مراقب سرایت ویروس به دیگران باشند و در کنار آن یادمان باشد هنگامی که می خواهیم دیگر این نگرانی را برطرف شده بدانیم، علائمی در سه روز قبل از آن نداشته باشیم؛ این یعنی علائم قطع شده، ما دوره را طی کرده و به شرایط عادی بر می گردیم که در آن فاصله گذاری اجتماعی، ماسک و شستن دست ها همچنان یک رکن سلامتی است.

 

 

اسدی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه 2 روز تب سرد، کمی سردرد و کمی حالت تهوع دارم، کم اشتها شدم، سرفه ندارم و گاهی اوقات عطسه می زنم؛ خاطر نشان کرد: همین که عطسه می زنید و تب، تنگی نفس و مشکلات حاد گوارشی ندارید خیال ما را تا حد زیادی راحت می کند بنابراین با علائمی که ذکر کردید نگرانی یا تشخیص اول ما کرونا نیست لذا علائم خود را همچنان پایش کنید و اگر شدت و یا ادامه پیدا کرد در یکی از مراکز ارجاع کرونا یک مشورت انجام بدهید.

 

 

وی ادامه داد: توصیه من به شما این است کمی (2 تا 3 روز) استراحت کنید، تقویت و تغذیه سالم داشته باشید و آرامش لازم را برای خود برقرار کنید.

 

 

پزشک مراکز بهداشتی و درمانی کرونا در کرمان در پاسخ به اینکه آیا بثورات دهان (تبخال زبان و لب) از علائم کرونا است؟ توضیح داد: این علامت، مشخصه ای برای کرونا محسوب نمی شود و بیشتر نشان می دهد که شما به آرامش، استراحت، تقویت جسمی و روحی نیاز دارید؛ خواب خود را دست کم نگیرید زیرا رکن بسیار مهمی در سلامتی شما است؛ باز هم اگر علائم تغییر و یا تشدید و یا چیزی به آن اضافه شد ما هر شب در خدمت شما هستیم.

 

 

وی در پاسخ به فردی که پرسید «35 روز پیش تست کرونای من مثبت شد و خوب شدم اما چند روزی است که احساس می کنم مدام داخل پاهایم تا کمر (به خصوص از زانو به پائین) مور مور می شود و احساس خستگی و سستی دارد؛ آیا ممکن است دوباره مبتلا شده باشم یا به خاطر عدم فعالیت است؟» گفت: خوشحالم که دوره نقاهت این بیماری مهلک را به خوبی پشت سر گذاشته اید؛ توصیه ای که به شما دارم این است که حتماً سلامتی خود و احتمال ابتلای مجدد به کرونا را جدی بگیرید؛ هیچ تضمینی بر ایمنی شما بعد از ابتلای اولیه وجود ندارد پس مراقب خود باشید.

 

 

دکتر اسدی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا علائم یک نفر که یک روز سردرد و روز بعد کمی دست و پا درد خفیف و سر سنگین و بی حال است می تواند از علائم کرونا باشد؟ اظهار داشت: اگر علائمی که ذکر کردید بدون علت و دلیل خاصی باشد، باید با شک به بیماری کرونا آن را بررسی کنیم؛ در غیر این صورت علائم شدیدی نیستند و قابل درک، مدارا و درمان هستند.

 

 

وی در پاسخ به اینکه در خانه ای که کرونا بوده و می خواهد از قرنطینه در بیاید، چطور می توانیم خانه را ضدعفونی کنیم؟ توضیح داد: شاید بهترین کار این است که سطوح ظرف شویی، سرویس ها و کف خانه ضدعفونی بشود و بعد 2 تا 3 روزی خانه را در معرض آفتاب و هوای جاری قرار بدهید و بعد با خیال راحت وارد آن خانه شوید.

 

 

پزشک مراکز بهداشتی و درمانی کرونا در کرمان در پاسخ به فرد دیگری که پرسید «27 روز از قرنطینگی من می گذرد اما بعد از 2 تا 3 روز است که علائم من مانند روز اول شده و الان 3 روز است مخصوصاً گوش چپ من درد دارد؛ تقریباً 10 دفعه بیشتر به پزشک مراجعه کردم و حتی بعد از 8 روز تست حلق و بینی و 2 دفعه تست خون دادم که منفی شده اما دکتر گفته علائم من کرونا است؛ البته هفته گذشته تب نیز داشتم» بیان کرد: چقدر شما تست های عجیب و متنوعی را پشت سر گذاشته اید؛ از فردا با جواب تست ها به یکی از مراکز کرونا مراجعه کنید تا بتوانیم یک ارزیابی صحیحی داشته باشیم.

 

 

وی ادامه داد: برداشت شما از ابتلای اولیه، ابتلای ثانویه و عدم بهبود علائم، علمی نیست و باید دنبال دلیل دیگری باشیم، شاید بیماری غیر از کرونا باشد.

 

 

دکتر اسدی در پاسخ به خانمی که همسرش دو هفته گردن درد داشت و از 4 روز گذشته احساس سرما داشته و امروز نیز دستانش ورم کرده و حتی قادر نیست لقمه بگیرد و الان نیز تب دارد؛ خاطر نشان کرد: اگر این گردن درد علتی مانند ضربه، فشار و نکته خاصی نداشته باشد، ما حتماً آن را جدی می گیریم و بررسی لازم را از نظر علائم بالینی و یا تست های لازم روی آن انجام می دهیم.

 

 

وی در پاسخ به شخص دیگری که یک ماه از مثبت شدن تست او می گذرد اما الان چند روز است پشت و قفسه سینه او درد می کند و کمی سرفه می زند؛ گفت: با توجه به اینکه مدت زمانی از تست مثبت شما گذشته، به نظر نمی رسد در معرض ابتلای مجدد باشید؛ بنابراین فکر می کنم باید به دنبال علائم و دلایل دیگری برای مشکل جدید شما باشیم.

 

 

پزشک مراکز بهداشتی و درمانی کرونا در کرمان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه دو روز است عطسه می زنم و بعد سوزش گلو دارم آیا می تواند کرونا باشد؟ اظهار داشت: علائم شما ما را نگران نمی کند لذا به تقویت عمومی بدن خود، استراحت و مهیا کردن یک بدن سالم برای مبارزه با ویروس ها فکر کنید.

 

 

وی در پاسخ به فردی که پرسید «من به تازگی زمانی که لیموی تازه مصرف می کنم، سردرد می گیرم به طوری که اینقدر درد می گیرد که میگرن من عود می کند» بیان کرد: با یک متخصص طب سنتی که تحصیلات دانشگاهی در این زمینه دارد مشورت کنید زیرا مطمئن هستم که کمک کافی نه در این زمینه بلکه در تمام امور مربوط به تغذیه و مزاجی به شما خواهد کرد.

کد خبر 956689

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha