از استمرار کمک‌های مومنانه در دهه امامت و ولایت تا همراهی اهل‌سنت با جشن‌های غدیر

توزیع ۱۰۰ هزار بسته گوشت قربانی میان محرومان به مناسبت عید غدیر، حضور علمای اهل‌سنت در اعزام‌های تبلیغی غدیر و اجرای پویش «هر خانه، یک پرچم» ازجمله اخبار حوزه غدیر و مهدویت در ۱۴ مردادماه ۹۹ است.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر آخرین اخبار این حوزه در ۱۴ مردادماه ۹۹:

 

از اطعام ۶۰۰ هزار نفر تا توزیع ۱۰۰ هزار بسته گوشت قربانی میان محرومان به مناسبت عید غدیر

 

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، دهه امامت و ولایت با سنت های حسنه و مرسوم آن همچون اطعام غدیر، موسم شادی های معنوی و تقسیم این شادی ها از مجرای کمک های مومنانه به ویژه در شرایط کنونی کشور ناشی از شیوع کرونا و آسیب دیدن اقشار مختلف از پیامدهای اقتصادی این ویروس منحوس است.

از این رو، با «محمدهاشم مرادی»، دبیر اجرایی بنیاد بین المللی غدیر استان مرکزی درباره برنامه های تدارک دیده شده این بنیاد برای این ایام مبارک (فاصله بین اعیاد قربان تا غدیر) گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

 

بنیاد بین المللی غدیر استان مرکزی در شرایط کرونایی کشور که تجمعات مذهبی محدود شده است با چه ویژه برنامه هایی به استقبال دهه امامت و ولایت و عیدالله الاکبر غدیر رفته است؟

 

در استان مرکزی برای بزرگداشت این دهه در دو عرصه علمی و تبلیغی ترویجی برنامه هایی را تدارک دیده ایم.

در بخش علمی در 15 ذی‌الحجه مصادف با روز چهارشنبه، 15 مردادماه همایش «فقرزدایی در سیره امیرالمومنین(ع)» با مشارکت دانشگاه های استان مرکزی و نیز دانشگاه تهران برگزار می شود که نزدیک به 28 نفر از استادان و 200 نفر از دانشجویان در این همایش شرکت کرده اند.

این همایش با پیام آیت الله العظمی مکارم شیرازی و نیز آیت الله فاضل لنکرانی کار خود را آغاز می کند. به دلیل شیوع کرونا بین 20 تا 30 نفر از محققان و پژوهشگران در سالن برگزاری حضور دارند و اصل همایش به صورت مجازی و در قالب وبینار برگزار می شود.

 

در بخش تبلیغی ترویجی و کمک های مومنانه برای این ایام الله چه تدارکی دیده اید؟

 

مسابقه غدیرشناسی و نیز مسابقه غدیر ویژه کودکان در بخش تبلیغی ترویجی برگزار می شود.

سال گذشته در دهه امامت و ولایت و به منظور عمل به سنت حسنه اطعام غدیر، 400 هزار نفر را اطعام کردیم و امسال به تناسب شرایط کرونایی و ضرورت کمک های مومنانه، این تعداد را به 600 هزار نفر افزایش داده ایم.

علاوه بر این، در سال های قبل در دهه امامت و ولایت در استان مرکزی بیش از سه هزار دیگ غذا ویژه اطعام غدیر برپا می شد که امسال به دلیل شیوع کرونا و نیز به منظور عمل به مطالبه مقام معظم رهبری در موضوع کمک های مومنانه و مواسات، هزینه این غذاها را به تهیه و توزیع بسته های معیشتی اختصاص داده ایم که اولین مرحله آن فردا (چهارشنبه، 15 مردادماه) همزمان با سالروز ولادت امام هادی(ع) از مصلای اراک آغاز می شود.

 

 

 

 

کمک های مومنانه در بنیاد غدیر استان مرکزی در چند نوبت و در چه عرصه های دیگری ارائه می شود؟

 

در ادامه کمک های مومنانه، سه مرحله را پیش بینی کرده ایم، این کمک ها در دهه امامت و ولایت، دهه اول محرم حسینی و دهه صفر با همراهی خیران انجام می شود. همچنین تعداد 150 جهیزیه را نیز برای زوج های بی بضاعت تهیه و ماسک و مواد ضدعفونی کننده را نیز در سبد نذورات مردمی تعریف کرده ایم.

یکی دیگر از جنبه های کمک مومنانه بنیاد غدیر برای دهه امامت و ولایت هماهنگی با نانوایی ها به منظور توزیع نان رایگان و صلواتی میان محرومان و خانواده های مستمند به مناسبت عید سعید غدیر است؛ در این راستا بیش از 100 هزار قرص نان در حدود 30 نانوایی میان خانواده های شناسایی شده، توزیع می شود.

 

شناسایی محرومان و تخصیص کمک های مومنانه به آنها با چه سازوکاری در بنیاد غدیر استان مرکزی انجام می شود؟

 

قرارگاه کمک های مومنانه با مسئولیت آیت الله دری نجف آبادی، نماینده ولی فقیه در استان مرکزی، تشکیل شده است، در مراحل قبلیِ کمک های مومنانه بعضا خانواده هایی از چند نهاد و مجرا کمک و بسته معیشتی دریافت می کردند و برخی دیگر از محرومان از کمک ها بهره مند نمی شدند، اما با تشکیل این قرارگاه، بسته ها و دیگر کمک ها با کدملی میان محرومان توزیع می شود تا کمک های مومنانه عادلانه و فراگیر باشد.

چنان که در دهه امامت و ولایت 100 هزار بسته گوشت قربانی با در نظر گرفتن کد ملی در حال توزیع است تا قاطبه محرومان تحت پوشش این کمک های مومنانه قرار بگیرند.

 

 

 

 

آیا برنامه حضوری هم برای این ایام تدارک دیده اید؟

 

به دلیل شیوع کرونا مجالس و تجمعات مذهبی برگزار نمی شود اما کمک های مومنانه مثل توزیع نان و غذای گرم و بسته های معیشتی را جایگزین این جشن ها و برنامه ها کرده ایم که شامل هزاران مورد می شود. البته  بیش از 70 کاروان شادی هم با رعایت پروتکل های بهداشتی و بدون حضور مخاطب در سطح شهر به حرکت درمی آیند.

 

 

 

 

بنیاد غدیر استان مرکزی هم اکنون چه طرح هایی را با اتکاء به ظرفیت مساجد اجرا می کند؟

 

طرح «یکشنبه های علوی» با محور قرائت زیارت حضرت امیر(ع) در روزهای یکشنبه همراه با بیان فضایل امیرمومنان(ع) و فرازهایی از نهج البلاغه و نیز برگزاری مسابقاتی همچون «حکمت های امیرالمومنین(ع)» ازجمله این طرح ها است.

 

حضور علمای اهل‌سنت در اعزام‌های تبلیغی غدیر/ بهره‌مندی پیروان همه مذاهب از کمک‌های مومنانه دهه امامت

 

 

 

 

حجت الاسلام «عیسی بَزمانی» در گفتگو با خبرنگار گروه مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان درباره برنامه های بنیاد بین المللی غدیر استان سیستان و بلوچستان برای دهه امامت و ولایت، اظهار کرد: امسال هم همچون سال های گذشته برنامه های تبلیغی ترویجی و مناسکی غدیر را در سطح استان سیستان و بلوچستان از عید قربان آغاز کرده ایم.

 

دبیر اجرایی بنیاد غدیر استان سیستان و بلوچستان ادامه داد: در این راستا طرح «10 شب، 10 مسجد» را در بزرگداشت این دهه با مشارکت مساجد و با حضور مردم در عین رعایت پروتکل های بهداشتی اجرا می کنیم.

 

وی از آغاز اعزام مبلغان به مناطق مختلف استان از امروز (سه شنبه، 14 مردادماه) همزمان با شب ولادت امام هادی(ع) خبر داد و گفت: این اعزام های تبلیغی و برنامه روحانیون شرکت کننده در آن تا عید غدیر ادامه دارد. یکی از موضوعات محوری در این برنامه ها به ویژه در مساجد و با حضور روحانیون مستقر، تبیین خطبه غدیر و زیارت غدیریه امام هادی(ع) است.

 

حجت الاسلام بَزمانی با اعلام قرائت فرازهایی از خطبه غدیر در مساجد استان در طول دهه امامت و ولایت، بیان کرد: برپایی محافل انس با قرآن و کرسی های تلاوت، برگزاری مسابقات مختلف فرهنگی به ویژه مسابقه «غدیر، محور وحدت امت اسلامی»، با موضوع خطبه غدیر حضرت رسول(ص) همراه با انتشار و توزیع بیش از 10 هزار خطبه در سطح استان و برگزاری مسابقه ویژه کودکان و نوجوانان از دیگر برنامه های تدارک دیده شده برای گرامیداشت دهه امامت و ولایت در استان سیستان و بلوچستان است.

 

وی اضافه کرد: راه اندازی کاروان های شادی همراه با مدیحه سرایی در کنار مجتمع های مسکونی و شهرک ها، برپایی ایستگاه های صلواتی بدون پذیرایی همراه با پخش مولودی و توزیع اقلام بهداشتی با همت خیران، اجرای برنامه های محتوایی در صداوسیمای استان با عنوان «یکشنبه های علوی» و تولید محتوا برای فضای مجازی و شبکه های اجتماعی با محور ترویج فرهنگ غدیر با همکاری آموزش و پرورش، سازمان بسیج، حوزه های علمیه و فعالان فرهنگی و برپایی کارگاه های «غدیرشناسی» با حضور مبلغان اعزامی هم توسط بنیاد استان برای این ایام تدارک دیده شده است.

 

حجت الاسلام بزمانی از اجرای طرح «احسان علوی» با محور توزیع کمک های مومنانه مردمی و همکاری آستان قدس رضوی، ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و کمیته امداد امام خمینی(ره) خبر داد و گفت: فضاسازی شهری و تبلیغات میدانی و نصب پرچم در میادین و روی اتوبوس ها و تبلیغات غدیری در جایگاه های شهری، برگزاری جشنواره های فروش با احتساب تخفیفات با همکاری اتاق اصناف کشور و راه اندازی کاروان احسان و شادی غدیر با همکاری هیئت های مذهبی نیز برای ترویج نشاط معنوی و مومنانه در این ایام پیش بینی شده است.

 

دبیر اجرایی بنیاد غدیر استان سیستان و بلوچستان تاکید کرد: توزیع بسته های معیشتی و نان رایگان در حاشیه شهرها، اطعام محرومان در عید غدیر با همکاری هیئت های مذهبی در حدود 100 هزار پرس غذای گرم، توزیع بنر، پوستر و کتاب های مرتبط با غدیر در سطح استان، اجرای ویژه برنامه های غدیر ویژه بانوان و برگزاری جشن های شب و روز عید در مساجد هم از دیگر برنامه های بنیاد غدیر استان سیستان در گرامیداشت دهه امامت و ولایت است.

 

وی با بیان اینکه در همه این برنامه های وحدت مذاهب اسلامی در استان در راس و اولویت قرار دارد، ابراز کرد: در این راستا در اعزام های تبلیغی غدیر از خطبا و اندیشمندان اهل سنت هم برای تبیین فضایل و مناقب امیرمومنان(ع) بهره می گیریم. در توزیع کمک های مومنانه و اطعام های دهه امامت و ولایت هم بین پیروان مذاهب تفاوتی قائل نیستیم و حتی در بسیاری از مناطق این کمک ها بیشتر به برادران اهل سنت اختصاص می یابد.

 

پویش «هر خانه، یک پرچم» اجرا می‌شود

 

 

 

پویش «هر خانه، یک پرچم» به مناسبت فرا رسیدن دهه امامت و ولایت و در ‌آستانه عید سعید غدیر به همت ستاد بزرگداشت غدیر اجرا می شود.

 

بنابر این گزارش، علاقمندان به شرکت در این پویش می توانند تا ۱۷ مردادماه درخواست خود برای نصب رایگان پرچم بر سردر منازل را از طریق تماس با شماره ۰۹۳۹۸۹۹۲۸۴۸ اعلام کنند.

 

گفتنی است، به منظور فضاسازی مجازی و نشر تصاویر ناشی از شرکت در این پویش شرکت کنندگان تصاویر پرچم های نصب شده خود را به شماره مذکور ارسال کنند. 

 

آغاز دور جدید کمک‌های مومنانه مسجدی‌ها در دهه امامت و ولایت/ برگزاری مسابقه کتاب‌خوانی «پیام غدیر»

 

 

 

 

حجت الاسلام والمسلمین «سید هاشم حمیدی» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، با بیان اینکه اهالی مسجد انصارالحسین (ع) (واقع در تهران، خیابان نیرو هوایی) در پی توصیه مقام معظم رهبری درباره تداوم کمک مومنانه به نیازمندان، ۱۵۰ بسته ارزاق را در دهه ولایت و امامت میان نیازمندان توزیع می کنند، اظهار کرد: اهالی این مسجد از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون نیز ۳۵۰ بسته ارزاق را میان خانواده های نیازمند توزیع کرده اند.

 

امام جماعت مسجد انصارالحسین (ع) افزود: صندوق قرض الحسنه این مسجد در دوره کرونا، دو ماه در دریافت اقساط وام ها به وام گیرندگان مهلت داد و هیئت امنای ازین مسجد نیز دریافت اجاره بهای رقبات این خانه خدا را نیز به تعویق انداخت و در مواردی نیز تخفیف ۳۰ تا ۵۰ به مستاجران درصدی داد.

 

وی افزود: مسجد انصارالحسین (ع) مسابقه کتاب خوانی «پیام غدیر» را به مناسبت دهه ولایت و امامت برگزار می کند که از طریق پیام رسان های سروش و ایتای این مسجد، اطلاع رسانی شده است. تعدادی برگه های مربوط به سوالات نیز شب ها توسط پایگاه بسیج میان مردم توزیع می شود.

 

حمیدی با بیان اینکه اقامه نماز جماعت در مسجد انصارالحسین (ع) به مدت دو ماه تعطیل شد و پس از آن در حیاط این مسجد برگزار می شد و پس از بیانیه جدید مرکز رسیدگی به امور مساجد، نیز تعلیق شده است، گفت: برنامه های این مسجد در برخی از مناسبت های مذهبی در دوره کرونا نیز در حیاط این مسجد برگزار شد. شورای فرهنگی مسجد انصارالحسین (ع) هنوز برنامه ریزی برای برگزاری مراسم در ماه محرم را انجام نداده است و منتظر تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا است.

 

وی در ادامه با بیان اینکه ائمه جماعات مساجد به دلیل عدم برگزاری نماز جماعت مورد سوال و انتقاد هستند، خاطرنشان کرد: برگزار نشدن نماز جماعت و سایر برنامه های مساجد، چندان راحت نیست و ائمه جماعات باید پاسخگوی گروه های مختلف مردم باشند، همانطور که برگزاری این برنامه ها نیز با مخالفت عده دیگری از نمازگزاران همراه شده است. بنابراین مسئولان مربوطه در تصمیم گیری درباره فعالیت مساجد باید به این درخواست های عمومی توجه داشته باشند.

 

فراخوان هفتمین مسابقه بزرگ سراسری «فائزون غدیر» اعلام شد

 

 فراخوان هفتمین مسابقه بزرگ سراسری «فائزون غدیر» به مناسبت فرا رسیدن ایام دهه امامت و ولایت و به همت مجمع فائزون غدیر اعلام شد.

 

بنابر این گزارش، این فراخوان در دو بخش فرهنگی شامل شعر، نمایشنامه نویسی، مقاله، داستان نویسی و فعالیت در فضای مجازی و بخش هنری شامل پوستر و نقاشی، کلیپ و فیلم کوتاه، موشن گرافیک و انیمیشن، خوشنویسی و تایپوگرافی و عکاسی اعلام شده و آثار را جذب می کند.

 

این فراخوان صرفا به مسئله غدیر اختصاص دارد و آثار در بخش عکاس باید مربوط به خانه تکانی عید غدیر، عیدی دادن، سفره مهمانی، دید و بازدید، تهیه لباس نو، زینت خانه و محله و اطعام غدیر تهیه شود.

 

استفاده از تصاویر بانوان و دختران بالای شش سال و انواع موسیقی در آثار ارسالی ممنوع است.

 

مهلت ارسال آثار 24 ذی الحجه، روز مباهله است و نتایج نهم ربیع الاول، مصادف با سالروز آغاز امامت امام مهدی(عج) اعلام می شود.

 

برای برگزیدگان این فراخوان فرهنگی هنری پنج سفر به نجف اشرف و کربلای معلی، هشت  سفر به مشهد الرضا علیه السلام و ده ها سکه طلای یاعلی در نظر گرفته شده است که به خالقان آثار برتر اختصاص می یابد.

 

علامندان به ارسال آثار در بخش فرهنگی می توانند از طریق  شبکه های مجازی اینستاگرام، تلگرام، ایتا، سروش به نشانی های @qadirekhum

@qadirekhum

@qadirekhum اقدام کنند.

 

در بخش هنری نیز علاقمندان می بایست آثار خود را به دبیرخانه به نشانی اصفهان، خیابان امام خمینی(ره)، خیابان امیرکبیر، مسجد الرضوان ارسال کنند.

 

 

کد خبر 957015

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha