۶۰ درصد از شالیزارهای انزلی در بارندگی های اخیر دچار ورس و خوابیدگی شدند

نوربخش با اشاره به اینکه ۶۰ درصد از شالیزارهای انزلی دچار خوابیدگی شدند گفت: به علت تداوم بارندگی ها تا روز جمعه نمی توان آماری دقیقی از خسارت وارده اعلام کرد.

«رضا نوربخش » امروز(سه‌شنبه، ۱۴ مرداد)‌در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در انزلی اظهارداشت: حدود پنج درصد از شالیزارهای انزلی برداشت شده و مابقی نارس هستند و وزش باد و بارش باران روز گذشته موجب شکستن ساقه های برنج و وارد کردن خسارت به کشاورزان شده است.  

 

مدیر جهاد کشاورزی بندرانزلی با بیان اینکه ۶۰ درصد از شالیزارهای انزلی دچار خوابیدگی (ورس) شدند گفت: از این مقدار، ۴۰ درصد خوشه های برنج نارس و ۲۰ درصد رسیده بودند.

 

وی ادامه داد:‌ به علت تداوم بارندگی‌ها تا روز جمعه نمی‌توان آماری دقیقی از خسارت وارده اعلام کرد.

 

نوربخش با بیان اینکه انزلی پنج هزار اراضی کشاورزی دارد که از لحاظ عملکرد در رده شهرستان‌های متوسط روبه بالا قرار می گیرد، تصریح کرد: از این اراضی سالانه ۱۱ هزار تن برنج سفید برداشت می شود.

 

وی در ادامه اعلام کرد: امسال در واحد سطح چند هکتار از شالیزارها دچار تنش آبی شدند که با مدیریت صحیح خسارتی به‌صورت صد درصد وارد نشد.

 

نوربخش در خصوص سوزاندن ضایعات برنج(کاه و کلش) توسط کشاورزان در فصل برداشت برنج نیز گفت: برخورد با کشاورزان متخلف بر عهده اداره محیط زیست است و در این راستا جهاد کشاورزی در سال‌های اخیر با آموزش کشاورزان  آلودگی محیط زیستی ناشی از این کار را کاهش داده و خوشبختانه هم اکنون وضعیت بهتری را در این بخش شاهد هستیم.

 

وی بهره گیری از کمباین های مخصوص برنج که برنج های خوابیده را نیز درو می کند، در کاهش این امر تاثیر گذار عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: این کمباین ها در حال حرکت برنج ها را درو کرده و با پخش ضایعات در سطح شالیزار، کاه و کلش را به‌صورت کود سبز به مزرعه بر می‌گردانند و از آسیب ها می کاهند.

کد خبر 957026

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha