سلام از نگاه قرآن/ واژه سلام ۴۲ بار در قرآن کریم تکرار شده است

واژه سلام در قرآن کریم ۴۲ مرتبه و با معانی مختلف تکرار شده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کرمانشاه، سلام دارای ریشه عربی سلم است و دارای معانی مختلفی از جمله درود گفتن، تحیت، در امان بودن، گردن نهادن، بی گزند شدن و حتی دعایی با مضمون طلب سلامتی است، همچنین سلام یکی از نامهای خداوند باریتعالی است.

در ۴۲ آیه از قرآن کریم از واژه سلام استفاده شده است.

صرف نظر از علت به کار بردن سلام در آیات مختلف که از جمله آن سلام به پیغمبران و صدیقین و اسلام به اهل بهشت است در آیه ۸۶ سوره نسا به طور مستقیم وظیفه مسلمانان را در سلام کردن نسبت به یکدیگر عنوان می‌کند، بر مبنای این آیه در سلام کردن باید بهتر یا حداقل همانند سلام دهنده پاسخ دهیم.

وَإِذَا حُيِّيْتُم بِتَحِيَّةٍ فَحَيُّواْ بِأَحْسَنَ مِنْهَا أَوْ رُدُّوهَا...»[۸] «هرگاه به شما تحیت گویند، پاسخ آن را بهتر از آن بدهید؛ یا(لااقل) به همان گونه پاسخ گوئید.

 یکی از معانی سلام به معنای در امان ماندن از گزند است یعنی با سلام کردن به طرف مقابل این پیغام را می‌دهیم که وی از گزند دست و زبان ما در امان است و به تاسی سیره رسول اکرم صلی الله که هرگز کسی در سلام کردن بر آن الگوی یگانه پیشیی نگرفت نباید در سلام کردن بخیل باشیم و منتظر سلام دیگران باشیم.

 آداب مسلمانی حکم می‌کند هنگام سلام کردن که از اسامی خداوند متعال نیز است به گونه ای شایسته حق سلام را ادا کنیم متاسفانه با این حال در جامعه اسلامی ما شاهد به فراموشی سپرده شدن آداب سلام در برخی مواقع هستیم حتی بدون سلام پیغام یا صحبتی را آغاز می‌کنیم که به باز هم بنا به سخن امام صادق علیه السلام السَّلامُ قَبلَ الكلامِ؛ نخست سلام كنيد، بعد سخن آغازيد.  [جامع الأخبار: ص 89]     

این در حالی است که ۷۰ حسنه برای سلام ذکر شده که  ۶۹ حسنه برای فردی است که ابتدا سلام کند.

کد خبر 957134

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha