گسترش نهضت عقلانیت اعتدال واقعی را به همراه دارد

تنها ۲ روز به واقعه عظیم غدیر خم مانده است. روزی که تاریخ قامت استوار مردی را بر بلندای امامت و ولایت در دل خود ثبت و ضبط کرد. روزی که با محوریت نهج البلاغه می تواند زمینه گسترش نهضت عقلانیت و اعتدال واقعی در عالم باشد.

خبرگزاری شبستان – البرز: تنها 2 روز به واقعه عظیم غدیر خم مانده است. روزی که تاریخ قامت استوار مردی را بر بلندای امامت و ولایت در دل خود ثبت و ضبط کرد. روزی که آخرین نبی خدا، آخرین رسالت خویش که معرفی امامت و ولایت امیرالمومنین(ع) بود به انجام رساند.

و امروز در عصر تکنولوژی و پیشرفت و ادعای عقلانیت بشر، نگاهمان به کتاب عقلانیت نهج البلاغه شریف است، چرا که دیگر همگان باور دارند، عقل و عقلانیت مهجور گشته است و بسیاری جهلانیت را به نام آزادی بیان و عقیده، حقوق بشر و ... گسترش می دهند.

آن چنان که در حکمت هفتاد نهج البلاغه شریف آمده است:

 لاَ تَرَى الْجَاهِلَ إِلاَّ مُفْرِطاً أَوْ مُفَرِّطاً.

امام علی(علیه السلام) فرمود: همیشه جاهل را یا افراط گر مى بینى و یا تفریط کار!

شاخص عقل و اعتدال را اسلام معین می کند

« حجت الاسلام حمیدرضا مهدوی ارفع» طی نشست حسینیه فضای مجازی که شامگاه دهم مرداد مصادف با ایام دهه ولایت و امامت برگزار شد در تفسیر حکمت هفتاد نهج البلاغه شریف گفت: در مکتب اسلام جهل در مقابل عقل است نه در مقابل اطلاعات و دانش، عاقل دیگر جاهل نیست ولی ممکن است عالم با وجود عملش جاهل باشد ( حکمت 107 نهج البلاغه شریف).

دبیر نهضت جهانی نهج البلاغه خوانی افزود: همواره باید مراقب باشیم که وعده جهل خود را در پوشش حیله و تزویر با عنوان عقلانیت و اعتدال به خورد مردم ندهند.

وی توضیح داد: موضوع هایی مانند تساوی حقوق زن و مرد و ... یا اینکه خود، افکار و حزبشان را شاخص اعتدال دانسته هرکس از آن پیش برود تدورو و هر که عقب بماند کند رو است.

مفسر نهج البلاغه خوانی مطرح کرد: شاخص عقلانیت را اسلام مشخص می کند چرا که اسلام دین عقلانیت و اعتدال واقعی است و راه دست یابی و باور به این امر این است که دین شناس باشیم.

دبیر نهضت جهانی نهج البلاغه خوانی عنوان کرد: اگر نهضت عقلانیت دینی گسترش پیدا کند، دیگر عقل و عقلانیت مهجور نخواهد ماند و کسی جرأت نمی کند جهلانیت خود را گسترش دهد.

شاخص های عقل در نهج البلاغه شریف

حجت الاسلام مهدوی ارفع در ایام دهه ولایت و امامت مصادف با شامگاه یازدهم مرداد سال جاری طی نشست حسینیه مجازی به شرح حکمت 71 نهج البلاغه شریف پرداخت.

دبیر نهضت جهانی نهج البلاغه خوانی گفت: نهج البلاغه را می توان کتاب العقل والجهل نامید نه اینکه چون کلمه عقل و جهل را در آن جستجو می کنیم بلکه تمام مضامین آن بیان و معرفی عاقل و جاهل است.

وی تصریح کرد: امیرالمومنین(ع) می فرمایند: « عاقل آن است که هر چیزی را در جای خود می نهد» و در جای دیگر از مولا امیرالمومنین(ع) می خواهند که جاهل را بشناساند و ایشان در پاسخ می فرمایند: « با معرفی عاقل، جاهل شناخته می شود».

مفسر نهج البلاغه خوانی عنوان کرد: یکی از شاخصه های عاقل این است که کم سخن می گوید، چرا؟ چون عاقل است و به تبعات سخن خود می اندیشد.

دبیر نهضت جهانی نهج البلاغه خوانی عنوان کرد: امیرالمومنین(ع) در حکمت های 40 ، 41 نیز به همین مضمون به جایگاه عقل می پردازند.

حجت الاسلام مهدوی ارفع مطرح کرد: مصداق دیگر در خطبه 192 مخفی بودن کبر و غرور شیطان در پشت به ظاهر استدلال جاهلانه اش و نیز درخواست قریش از پیامبر(ص) که معجزه بفرستد تا به او ایمان بیاورند که با جهالتی که داشتند با معجزه هم ایمان نیاوردند.

کد خبر 957644

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha