راه اندازی دهکده گیاهان دارویی در گالیکش/ اهمیت نگهداری خون بند ناف در درمان ۱۰۰ بیماری

​موسوی گفت: در سالجاری راه اندازی دهکده گیاهان دارویی در شهرستان گالیکش را پیگیری می کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گرگان، «سید عزیز موسوی» ظهر امروز (پنجشنبه 16 مرداد) در نشست خبری با اصحاب رسانه استان گلستان اظهار کرد: در 16 مرداد سال 59 جهاد دانشگاهی زیر نظر شورای فرهنگی تاسیس می شود و پس از آن دو ماموریت آموزشی و پژوهشی به فعالیت های جهاد دانشگاهی افزوده شد.

 

سرپرست جهاد دانشگاهی گلستان ادامه داد: یکی از افتخارات جهاد دانشگاهی این است که به عنوان نهادی برای دفاع از عرصه های بنیادین مطرح است و جهاد دانشگاهی در تحریم ها گره گشا بود و در عرصه نفتی، شیمیایی و غیره توفیقات زیادی داشته است.

 

موسوی به راه اندازی خط تولید مته حفاری و دکل حفاری نفتی توسط جهاد دانشگاهی اشاره کرد و گفت: جهاد دانشگاهی به واسطه انعطاف قوانین و قواعد به بخش های مختلف ورود پیدا می کند و از ظرفیت دانشگاه ها برای حل مشکلات استفاده می شود.

 

وی با بیان اینکه در کشور 103 مرکز جهاد دانشگاهی فعالیت می کند، افزود: سه خبرگزاری زیر مجموعه جهاد دانشگاهی فعال است و همچنین موسسات پژوهشی و مراکز رویان، گیاهان دارویی، ابن سینا زیر مجموعه جهاد دانشگاهی در کشور فعالیت می کنند.

 

سرپرست جهاد دانشگاهی گلستان با بیان اینکه 700 عنوان سرفصل آموزشی کوتاه مدت در جهاد دانشگاهی در نظر گزفته شده است، تاکید کرد: در سالجاری راه اندازی دهکده گیاهان دارویی در شهرستان گالیکش را پیگیری می کنیم.

 

موسوی ابراز داشت: راه اندازی این دهکده گیاهان دارویی به صورت مستقیم 30 نفر و به صورت غیر مستقیم 150 نفر اشتغالزایی به همراه دارد.

 

وی خاطرنشان کرد: این مرکز زیر مجموعه پژوهشگاه گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی فعالیت می کند که می توانیم مباحث صادرات گیاهان دارویی را نیز از این طریق پیگیری کنیم.

 

سرپرست جهاد دانشگاهی گلستان  متذکر شد: از پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی درخواست داشتیم دفتر نمایندگی به استان گلستان اختصاص دهد و این مهم باعث شرایط ویژه تولیدات گیاهان دارویی در استان گلستان می شود.

 

موسوی فعالیت دفتر نمایندگی خون بند تاف در استان اشاره کرد و متذکر شد: خون بند ناف می تواند به درمان 100 بیماری صعب العلاج مثل تالاسمی، سرطان خون و دیابت از طریق تزریق سلول های بنیادی کمک کند.

 

وی یادآور شد: تفاوتی بین درمان سلول بنیادین و شیمی درمانی و روش دیگر وجود دارد و درمانگری از طریق تزریق سلول های خون 80 درصد موفقیت به همراه داشته است.

 

سرپرست جهاد دانشگاهی گلستان تاکید کرد: در کشور تا 15 تا 20 سال آینده وارد عرصه پزشکی بازساختی می شود و برای اینکه از طریق این نوع پزشکی درمان صورت بگیرد نیاز به بانک ذخیره سازی سلولی داریم.

 

موسوی متذکر شد: 130 هزار نمونه از خون بند ناف کل کشور جمع آوری شده است و در پژوهشگاه رویال نگهداری می شود و باید فرهنگ سازی در این راستا صورت بگیرد و این بند ناف به عنوان بیمه سلامتی مد نظر قرار گیرد.

 

وی بیان کرد: هر ذخیره سازی خون بند ناف به مدت 28 سال انجام می شود و کل هزینه آن نزدیک به چهار میلیون تومان است و برای اینکه خانواده ها بتواند این مبلغ را پرداخت کنند تسهیلات بانکی لحاظ می شود و کسانی که توانایی آن را ندارند به صورت اقساطی و در چند فقره چک اتفاق می افتد.

 

سرپرست جهاد دانشگاهی گلستان تاکید کرد: ذخیره سازی خون بندناف در تمام شعبه انجام می شود و هزینه آن در خارج از کشور نزدیک به 40  میلیون تومان است.

 

موسوی بیان کرد: ذخیره سازی سلول های بنیادی شرایطی دارد و پدر و مادر یک سال قبل از به دنیا آمدن کودک ویژگی هایی را مثل عدم مصرف الکل و مواد مخدر باید داشته باشد.

 

وی افزود: از برخی داروها به هنگام بیماری و زمان تشکیل ریه در دوران جنینی باید خودداری شود و این داروها باید با ملاحظه مصرف شود و به اینها منابع منع قرارداد می شود.

 

سرپرست جهاد دانشگاهی گلستان تاکید کرد: طرح ملی توسعه مشاغل خانگی را در استان پیگیری می کنیم و باید دو هزار و 300 نفر شغل در این رابطه ایجاد کنیم.

 

کد خبر 957776

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha