آخرین اقدامات برای نجات خلیج گرگان از زبان معاون آب منطقه ای گلستان

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای گلستان، جزئیات نجات خلیج گرگان را تشریح کرد.

«داوود گیلک» امروز (پنجشنبه ۱۶ مرداد) در بازدید از دفتر خبرگزاری شبستان استان گلستان، با اشاره به آخرین وضعیت خلیج گرگان گفت: در سال های اخیر پسروی آب خلیج گرگان نگرانی هایی را در مدیریت استان گلستان ایجاد کرد و پیگیری هایی که در سال 95 توسط نماینده ولی فقیه و استاندار وقت گلستان صورت گرفت موجب شد در زمستان سال 95 اعتبار 5 میلیارد تومانی به گلستان ابلاغ شود.

 

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای گلستان ادامه داد: در جلسه فروردین ماه 96 مقرر شد طرح نجات خلیج گرگان نیز مانند طرح نجات دریاچه ارومیه به وزارت نیرو واگذار شود تا راه حلی برای نجات خلیج گرگان مشخص شود.

 

وی بیان کرد: در آن زمان مقرر شد کمیته راهبردی با محوریت مشاوری که آب منطقه ای انتخاب می کند در گلستان شکل بگیرد و به این شکل کمیته راهبردی با حضور دستگاه های ذی ربط شکل گرفت و در دل این جلسات در سال 96 دو راه حل برای نجات خلیج گرگان مطرح شد و راه حل های فوری برای نجات خلیج گرگان به تصویب رسید.

 

گیلک تصریح کرد: همچینن راه حل های درازمدت برای نجات خلیج گرگان در دستور کار قرار گرفت و مقرر شد مطالعات جامع و دراز مدت برای خلیج گرگان انجام شود.

 

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای گلستان با بیان اینکه دلیل اصلی پسرفت خلیج گرگان حفاری چاه ها و اجرای سدها و غیره نیست، تأکید کرد: دلیل اصلی پسرفت خلیج گرگان ارتباط خلیج با دریای مازندران و پایین آمدن سطح دریای خزر است که این اتفاق نیز ناشی از کمبود آب ورودی به دریای مازندران دارد.

 

وی متذکر شد: دلیل اصلی پایین آمدن سطح دریای خزر که موجب پسرفت خلیج گرگان شده است کاهش شدید آب ورودی از رود ولگا است.

 

گیلک با بیان اینکه تنها راه حل فوری برای نجات خلیج گرگان عدم قطع ارتباط با دریای خزر است، گفت: اگر این ارتباط قطع شود ورود آلاینده ها و تبخیر آب خلیج گرگان، فاجعه زیست محیطی ایجاد می کند در واقع این ارتباط آبی، آب خلیج گرگان را تأمین می کرد.

 

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای گلستان تأکید کرد: اگر ارتباط خلیج گرگان با دریای خزر قطع شود ممکن است در عرض یک سال فاجعه ملی رخ دهد و کیفیت به شدت کاهش یافته و موجب تبخیر می شود که ریزگردها و مسائل زیست محیطی را به دنبال دارد.

 

وی اضافه کرد: رئیس سازمان برنامه و بودجه 900 میلیارد تومان برای نجات خلیج گرگان ابلاغ کردند، البته هنوز در استان تصمیم گیری نشده که اعتبار ابلاغ شده به کدام دستگاه اجرایی واگذار شود.

 

کد خبر 957793

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha