هزینه ای که نذر لبخند نیازمندان شد

یکی از مدیران و فعالان فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد هزینه ازدواج فرزند خود را به آسیب دیدگان کرونا اختصاص داد.

خبرگزاری شبستان___یاسوج: رسم و رسوم ساده و بی ‌پیرایه روزگاران پیشین و انجام مراسم به دور از هرگونه ظاهرسازی و فخرفروشی، به مرور جای خود را به انواع مراسم های پرخرج و صحنه نمایش توان مادی خانواده ها داد و باعث شد که سنت حسنه ازدواج برای جوانان به آرزویی که دست یافتن به آن چندان آسان نیست، تبدیل شود.

 

هرچند شیوع ویروس کرونا خرابی ‌ها و خساراتی دربر داشت، ولی آثار مثبتی نیز بر جا گذاشت و از جمله موجب تغییر برخی رفتارهای فردی و اجتماعی شد و حتی به گفته کارشناسان، تغییر سبک زندگی را در بسیاری از جوامع در پی داشته است.

 

این ویروس منحوس در همین مدت کم هرچند کشورها و دولت‌ ها را به اجرای روش‌ های پیشگیرانه مانند «فاصله‌ گذاری اجتماعی» وادار کرد، اما از زاویه دیگر افراد را در کانون خانواده و در سطح گسترده‌ تر، یعنی جامعه به هم نزدیک ‌تر کرد و نوعی همبستگی اجتماعی را به وجود آورد.

 

با توجه به محدودیت‌ هایی که برای تردد و تجمع به وجود آمد و اجرای پروتکل‌ های بهداشتی برای پیشگیری از انتقال ویروس کرونا، برگزاری مراسم در تالارها و جمع شدن افراد در محیط‌ های سربسته متوقف شد، لذا بسیاری از زوجین جشن ازدواج خود را به تاخیر انداختند و این مقدمه ‌ای بر رجوع دوباره به ازدواج آسان بود.

 

پس از شیوع ویروس کرونا تجمل ‌گرایی در بسیاری از حوزه‌ ها به ویژه ازدواج کاهش یافته و بسیاری از مزوج های جوان در این دوران هزینه مراسم ازدواج خود را به موسسه‌ های خیریه برای کمک به نیازمندان اهدا کردند.

 

عده ‌ای هم مراسم عقد را بسیار مختصر در منزل شخصی خود با تعداد محدود بستگان برگزار کردند تا هزینه ‌های مراسم را کاهش دهند.

 

پس از شیوع کرونا شاهد ترویج و تقویت فضائل اخلاقی شامل هم گرایی، ساده زیستی و کمک به هم نوع بین مردم هستیم.

 

این موضوع باعث شد کسانی که در آستانه ازدواج بودند پیشگام شوند و هزینه ازدواج خود را به تهیه بسته‌ ها و اقلام کمک معیشتی برای مردم آسیب دیده از کرونا و محروم اختصاص دهند که هم جامعه و افراد نیازمند بهره‌ مند شدند و هم فرهنگ ازدواج آسان در جامعه گسترش یافت.

 

در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز با توجه به بافت قبیله ای و عشیره ای حاکم بر مناطق مختلف استان، مردم عروسی هایی برای فرزندان خود برگزار می کردند که گاهی جمعیت مدعوین در برخی از این مراسم های شادی به پنج هزار نفر یا بیشتر هم می رسد که این موضوع ناشی از پیوند خویشاندی قبایل و عشایر با یکدیگر است.

 

اما در ایام شیوع ویروس کرونا وضعیت ازدواج و عقد جوانان در استان به گونه ای متفاوت تر متناسب با شرایط به منظور جلوگیری از شیوع ویروس منحوس کرونا و نیز کمک به عروس و داماد و همچنین نیازمندان آسیب پذیر ناشی از بیماری کرونا برگزار می شود.

 

یکی از مدیران دستگاه های فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در اقدامی فرهنگی در راستای کمک به محرومان و نیازمندان، هزینه ازدواج فرزند خود را به «رزمایش مواسات و همدلی مومنانه» اختصاص داد.

 

حجت الاسلام «سید جواد خاضع»، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد و امام جمعه موقت یاسوج و همچنین حجت الاسلام احدی از اساتید حوزه علمیه در راستای لبیک به فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر برگزاری رزمایش انسان دوستانه «مواسات و همدلی مومنانه» و همچنین جلوگیری از حضور مردم در این برنامه به منظور پیشگیری از ویروس منحوس کرونا، دست به این اقدام خداپسندانه زده اند.

در کارت عروسی که به همین منظور طراحی شده آمده است:

کد خبر 957795

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha