دیدار با سادات و گرفتن عیدی/ پولی که برکت زندگی می‌شود

آیین و سنت قدیمی عید غدیر در گیلان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و این سنت در دیدار با سادات و اهدا سکه به مهمانان همراه است.

خبرگزای شبستان_گیلان، مائده فلاحتکارضیابری: در تاریخ هجدهم ماه ذی الحجه بود که رسول خدا در راه برگشت از سفرش به خانه خدا، در مکانی به نام غدیر، جانشینی حضرت علی(ع) را در جمع خاندان و مسلمانان مکه و مدینه اعلام کرد.

 

عید غدیر یکی از بزرگترین و مهم‌ترین اعیاد مسلمانان است که مردم شهر‌های مختلف در روز عید غدیر آداب و رسوم خاصی دارند که از آن جمله می‌توان به ادای احترام به سادات و خانواده آنها اشاره کرد.

 

برخی از مردم به زیارت اهل قبور و بقاع متبرکه می‌روند و برخی دیگر با اطعام دادن به مومنان و نیازمندان و همچنین شرکت در طرح نذر نان این روز را جشن می‌گیرند.

 

 

همواره سادات در بین مردم گیلان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند و به همین علت در شب و روز عید غدیر مردم به دیدار سادات و ذریه امیرالمومنین(ع) می‌روند و سادات نیز ضمن پذیرایی از مهمانان به آنها سکه یا اسکناسی که مایه برکت است، می‌دهند.

 

مردم اعتقاد دارند پولی را که به عنوان هدیه از سادات گرفته‌اند، نباید خرج کنند بلکه به عنوان تبرک و برکت نزد خود نگهداری می کنند و بعضی دیگر نیز اسکناس‌های متبرک را در لابه لای قرآن ها قرار می دهند و یا بین پول‌های خود می‌گذارند که مال و اموال آنها برکت پیدا کند.

 

معمولا مهر خاصی که از قبل تدارک دیده شده روی اسکناس‌ها می‌زنند یا با مداد و خودکار روی آن جمله کوتاهی می‌نویسد تا یادگار باقی بماند یا در بسته‌بندی خاصی با چند شکلات و یک کاغذ نوشته قرار می‌دهد که هرکدام از اینها بستگی به سلیقه و حوصله سادات دارد.

 

روزهای عید غدیر از شلوغ‌ترین روزهای سادات است، روزهایی که شادی خاصی در دل آنها و همه‌ شیعیان است و روزهایی که افتخار سیادت و نواده حضرت علی(ع) بودن را بیشتر از هر زمان دیگری شکرگزاری می‌کنند.

 

 

خداوند در قرآن كریم می‌فرمایند:

 الْیَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِینَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْكُمْ نِعْمَتِی وَ رَضِیتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِینًا (بخشی از آیه 3 سوره مائده)

امروز، دین شما را برای تان كامل و نعمت خود را بر شما تمام گردانیدم، و اسلام را براى شما [به عنوان‌] آیینى برگزیديم. 

 

روز عید غدیر خم در ميان شيعيان، روز منصوب شدن حضرت علي(ع) به جانشینی سرور عالمیان، حضرت محمد مصطفی(ص) می باشد.

 

خداوند در این روز به وسیله تعیین امام علی (ع) به عنوان خلیفه پیامبر خاتم، دین خود را كامل كرد و از آنجا كه امیرالمومنین سرسلسه تمام سادات می باشند و تمام سادات فرزندان امام علی(ع) به حساب می آیند، نصب امام علی(ع) را به عنوان خلیفه، به سادات تبریك می گویند و این عید را عید سادات می نامند.

 

به عبارت دیگر سادات، جزو خانواده پیامبر و از نسل پاک او به شمار می روند. همان گونه که اهل بیت پیامبر جایگاه والایی نزد پروردگار دارند، مقام و شأن فرزندان آنان نیز در نگاه مردم با احترام و تکریم همراه است.

 

حجت‌الاسلام«علیرضا ابراهیم‌زاده» با تبریک روز عیدسعید غدیر خم اظهار کرد: عید غدیر آغاز ولایت و امامت حضرت امیر(ع) است به همین جهت این روز برای ما شیعیان عید الله الاکبر است.

 

رییس تبلیغات اسلامی صومعه‌سرا با بیان اینکه گرامیداشت این عید و ابلاغ پیام و حدیث غدیر از اهمیت بسیاری برخوردار است که باید مورد توجه قرار گیرد افزود: همان طور که ماموریت اصلی انبیای الهی نجات مردم و هدایت آنها به سوی خداوند بود، واقعه غدیر هم در راستای رسالت پیامبران است، ضرورت دارد که این روز مورد توجه شیعیان قرار بگیرد.

 

وی گفت: سنت دیدار با سادات یکی از سنت های پسندیده است که در میان شیعیان مرسوم  بوده به طوری که در روز عید غدیر سنت حسنه دیدار با 

هفت نفر از سادات همواره مورد توجه و اهتمام شیعیان قرار داشته است.

 

روز عيد غدير، روز ولايت است و روز ولايت برای همه شيعيان، عيد است و همه بايد در آن روز جشن و عيد داشته باشند و آن روز را به همديگر تبريك بگويند، لذا در روايات آمده كه مؤمنين در روز عيد غدير بايد به همديگر بگويند: «الحمدالله الذي جعلنا من المتمسكين بولايت علي ابن ابي طالب و اولاده المعصومين».

 

کد خبر 958134

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha