دغدغه های خبرنگاران گلستانی؛ جورچینی که چیده نمی شود

بیشتر مشکلات خبرنگاران در پازل هایی قرار دارد که به گفته استاندار گلستان به سادگی قابل حل است اما این جورچین سال ها است که چیده نشده است.

خبرگزاری شبستان -گرگان، داود خاندوزی؛ برنامه گرامیداشت روز خبرنگار خوب یا بد با گرفتن فلش کم کاری به سوی خانه مطبوعات و ارشاد اسلامی به پایان رسید.

 

مطالبات و حرف های خوبی از سوی فعالان رسانه ای استان گلستان مثل سنوات گذشته مطرح شد ولی قطعاً اگر کمیته و یا تیمی برای پیگیری این مطالبات به وجود نیاید همه این حرف ها به باد فراموشی سپرده می شود و 17 مرداد سال آینده روز از نو و روزی از نو و همه این بحث ها بار دیگر تکرار خواهد شد.

 

فارغ از اینکه بخواهیم کسی را متهم ردیف نخست کم کاری های رسیدگی به دغدغه ها و مطالبات خبرنگاران معرفی کنیم باید به این مسئله بیندیشیم که سوپرمن حل مشکلات و دغدغه های رسانه های استان چه کسی است، اکثر مشکلات خبرنگاران در پازل هایی قرار دارد که تنها با یک هماهنگی ساده و حتی گاهی یک تماس تلفنی حل خواهد شد.

 

حدود دو سال است که خانه مطبوعات گلستان ثبت نشده است لذا کُمیت رسیدگی به دغدغه های خبرنگاران و مطبوعات استان همچنان لنگ می زند و در فراز و نشیب مشکلات اقتصادی رسانه های گلستان بی هدف در تلاطم دغدغه ها پیش می روند.

 

جعفر خاندوزی می گوید: فعالان رسانه ای به عنوان بخشی از جامعه‌ی نخبگانی استان، شرایط استان را درک می‌کنند اما مسئولان استان نیز باید وضعیت رسانه‌ها و مطبوعات استان را متقابلا درک کنند.

 

این فعال رسانه ای استان گلستان ادامه داد: برای حل مشکلات خبرنگاران باید کمیته‌ای جهت احصای دقیق و پیگیری مطالبات رسانه ‌ها و مطبوعاتِ استان تشکیل شود چرا که به ضرس قاطع عرض می‌کنم در همین ماه‌ های باقیمانده‌ دولت نیز می‌ شود اقداماتی را انجام داد.

 

خاندوزی متذکر شد: استاندار گلستان با استاندارانِ همترازِ استان گلستان رایزنی کنند که چگونه و از چه محل ‌هایی، توانستند طی سال ‌های اخیر، منابع و امکاناتی را به مطبوعات استان‌ اختصاص دهند، رسانه ‌ها و مطبوعات استان با همه‌ سختی‌ ها و مشکلاتی که دارند، برخی از آن‌ها تبدیل به روزنامه شدند و  پایگاه‌های خبری فعالی در استان وجود دارند که به ساعت و دقیقه نسبت به اطلاع رسانی کمک می کنند.

 

*گره کور مهمترین نهاد صنفی رسانه های گلستان باز شود

وی ابراز داشت: نیاز است که گره کور مهم‌ترین نهاد صنفی رسانه‌ های استان یعنی خانه‌ مطبوعات باز شود، باید گفت قرارداد ایران و چین هم این میزان، کش و قوس ندارد و این مهم در تراز استان نیست که چُنین نهادی دستاویز اختلافات شود.

 

این فعال رسانه ای استان گلستان متذکر شد: با جدیتِ کامل، بحث طرح ممنوعیت شکایت از خبرنگاران در دستگاه ‌های اجرایی استان پیگیری شود و مسئولان باید این مهارت را فرا بگیرند که در برابر رسانه ‌ها به عنوان نمایندگانِ مردم پاسخگو باشند.

 

خاندوزی متذکر شد: تمرکز فرهنگ و ارشاد اسلامی بر تقسیم آگهی‌ های دولتی با هر علت و توجیهی که باشد شائبه‌ های جدی مفسده را در برداشته است و اینکه در گذشته  آگهی ‌ها را خودِ روابط ‌عمومی ‌ها توزیع می کردند با شائبه همراه بود و اما با این طرح، شائبه‌ های مذکور بیشتر شده است.

 

*دغدغه های فعالان رسانه ای تنها به روز خبرنگار خلاصه نشود

«هادی علمدار» مدیر خانه مطبوعات استان گلستان نیز می گوید: مشکلات و دغدغه خبرنگاران نباید تنها به روز خبرنگار خلاصه شود.

 

مدیر خانه مطبوعات استان گلستان متذکر شد: مشکلات بیمه خبرنگاران همچنان باقی مانده است و مسائل مختلفی در حوزه مطبوعات و رسانه استان داریم که باید به فکر حل آن باشیم.

 

علمدار متذکر شد: امروز شرایط خبرنگاران نباید به گونه ای باشد که به آنها  صدقه بدهیم و باید فکر اساسی برای رسانه شود که به درآمد پایدار برسند.

 

وی ابراز داشت: طرح رتبه بندی خبرنگاران به فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشنهاد شده است و این طرح نیمه کاره باقی مانده است و  رتبه بندی خبرنگاران به مفهوم این نیست که مابقی خبرنگار نیستند ولی خبرنگاری داریم که زندگی آن از حوزه خبر می گذرد و باید به مشکلات آنها رسیدگی شود.

 

مدیر خانه مطبوعات استان گلستان متذکر شد: شغل خبرنگاری در استان گلستان مفهوم ندارد و باید خبرنگاران کارهایی دیگری را انجام دهند تا زندگی و معیشت آنها سپری شود.

 

علمدار بیان کرد: بارها نسبت به پایش و بررسی 208 نفر از خبرنگارانی که بیمه شدند مطالبه گری کردیم اما این لیست بیمه در اختیار خانه مطبوعات استان گلستان قرار نگرفته است.

 

وی با بیان اینکه نیاز است مسئولان، رسانه ها را درک کنند، بیان کرد: مسئولان باید دغدغه های خبرنگاران را از نزدیک درک کنند.

 

*وضعیت رسانه گلستان مساعد نیست

«وحید عرب احمدی»، رئیس خانه مطبوعات استان گلستان نیز می گوید: وضعیت رسانه ما مساعد نیست و نیمی از رسانه ها تعطیل هستند ولی به دلیل ملاحظات این مسئله عنوان نمی شود.

 

رئیس خانه مطبوعات استان گلستان ادامه داد: نسبت به شرایط بد رسانه ها فکری نشده است و در ایام کرونا به آنگونه که باید به رسانه ها توجه نشد.

 

عرب احمدی متذکر شد: شورای اطلاع رسانی در ارشاد و استانداری مسئولی ندارد و نقش رسانه ها در شورای اطلاع رسانی کم است و مصوبه ای در حوزه اطلاع رسانی از این شورا به دست فعالان رسانه ای استان نمی رسد.

 

وی با انتقاد به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه حمایت از مطبوعات استان بیان کرد: ارشاد تنها وظیفه در حوزه رسانه را برگزاری مراسم روز خبرنگار می داند، این درحالی است که سهم رسانه های گلستان نسبت به به دیگر استان های کشور و استان های همجوار کمتر است.

 

*دستگاه های اجرایی خبرنگاران را کارگران خود تصور نکنند

«احمد یزدانی» یکی دیگر از خبرنگاران شهرستانی نیز با تأکید به این مسئله که باید بیشتر به خبرنگاران شهرستان ها اهتمام شود، افزود: خبرنگاران مطالبه گر دغدغه های مردم هستند و گاهی در دستگاه های اچرایی تصور می شود که خبرنگار کارگران آن دستگاه هستند.

 

وی افزود: خبرنگاران نباید تنها برای روزهای دشوار مسئولان باشند و باید در روزهای دشوار هم در کنار خبرنگاران باشند.

 

این فعال رسانه ای استان گلستان خواستار رسیدگی به موضوع مسکن خبرنگاران شد.

 

کد خبر 958663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha