روند الکترونیکی شدن انتخابات با توجه به شرایط کرونا فعال تر شده است

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه همکاری های خوبی بین وزارت کشور و شورای نگهبان برای الکترونیکی برگزار شدن انتخابات انجام شده است، گفت: با توجه به شرایط کرونا الکترونیکی شدن انتخابات روندش فعال تر شده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، «عباسعلی کدخدایی» در نشست خبری امروز دوشنبه 20 مرداد ضمن عرض تبریک به مناسبت روز خبرنگار در مورد نظارت شورای نگهبان بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا گفت: در بحث نظارت شورای نگهبان بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نمایندگان در ادوار مختلف این موضوع را مطرح کرده اند که آقایان شورا اشکال اصل 99 را مطرح کرده اند که در آنجا تاکید شده است که شورای نگهبان بر انتخابات مجلس خبرگان رهبری، ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و همه پرسی ها نظارت داشته باشد و به همین دلیل سازوکار نظارت بر انتخابات شورای نگهبان بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در قانون پیش بینی نشده است. در مورد طرح نمایندگان در رابطه با این موضوع نیز ما هنوز چیزی نمی دانیم. باید منتظر باشیم و بعد اعلام نظر کنیم اما اگر همانند طرح های قبل باشد، قطعا شورا آن را رد می کند.

 

سخنگوی شورای نگهبان اظهار داشت: ما معتقدیم نظارت امری عقلانی است و در سیاست های کلی رهبری این مسئله مطرح شده است.

 

وی در مورد نظارت بر رفتار نمایندگان در طول دوران نمایندگی نیز گفت: در گذشته در مجلس قانونی مصوب شد که طبق آن هیئتی برای نظارت بر رفتار نمایندگان تشکیل شد که این هیئت کارایی لازم را ندارد. در حال حاضر شورای نگهبان هر 4 سال یک بار نظارت خود بر نمایندگان را اعمال می کند و ما معتقدیم بهتر است نظارت ها در طول 4 سال باشد.

 

وی در مورد مطالعات پژوهشکده شورای نگهبان در مورد بحث تبدیل نظام ریاستی به پارلمانی نیز گفت: ‌مطالعاتی در رابطه با نظام پارلمانی قبلا در پژوهشکده انجام شده است که اگر بحث جدیدتری در مورد ظرفیت های قانون اساسی مطرح شود، آمادگی لازم را جهت نظر مشورتی داریم.

 

سخنگوی شورای نگهبان در مورد طرح مالیات بر اخذ خانه های خالی که در مجلس مصوب شده است، گفت: ما در حال حاضر نسبت به طرح ها و لوایح تا زمانی که در شورا بحث نشده است، نمی توانیم اعلام نظر داشته باشیم. اینکه مجلس در حوزه معیشت و اقتصاد مصوباتی داشته است، قابل ارزش است اما طبیعتا همه مصوباتی که ارایه می شود، میزان و معیار برای ما شرع و قانون اساسی است، همه این طرح ها و لوایح طبق قانون اساسی و شرع سنجیده می شوند.

 

کدخدایی در رابطه با اصلاح قانون انتخابات و اینکه تا چه اندازه شورای نگهبان در راستای تقویت احزاب تلاش خواهد کرد، گفت: امیدواریم مجلس مصوبه خود در رابطه با اصلاح قانون انتخابات را هرچه سریع تر آماده کند چرا که معتقدیم علاوه بر قانون انتخابات که می تواند مشکلات در حوزه انتخابات را حل کند مباحث دیگر هم در توسعه بحث های انتخاباتی ما موثر باشد. در رابطه با بحث تقویت احزاب باید بگوییم مسئله فقط با تصویب قانون حل نمی شود ما نیازمند ارتقای فرهنگ حزبی هستیم باید همه دستگاه ها اراده جدی برای حل مشکلات و ارتقای فرهنگ سیاسی داشته باشند.

 

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در رابطه با اینکه اگر مصوباتی مشابه اف ای تی اف مطرح شود، شورای نگهبان چه رویکردی نسبت به آن خواهد داشت، گفت: ما در گذشته نظراتی را داشتیم بر اساس موازین شرع و قانون اساسی نظرات اعلام شد، معیار ما در آینده نیز شرع و قانون اساسی خواهد بود.

 

عضو حقوقدان شورای نگهبان همچنین در رابطه با الکترونیکی برگزار شدن انتخابات گفت: در بحث الکترونیکی شدن انتخابات تحول خاصی اتفاق نیفتاده است البته با توجه به شرایط کرونا روند این موضوع فعال تر شده اگر نتوانیم انتخابات را به صورت حضوری داشته باشیم می توانیم از این طریق اقدام به برگزاری انتخابات کنیم، آنچه برای ما مهم است سلامت انتخابات و صیانت از آرای مردم است که باید تلاش کنیم این موضوع مخدوش نشود. چه انتخابات الکترونیکی برگزار شود  یا دستی باید نگاه مان در راستای صیانت از آرای مردم باشد.

 

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در رابطه با برگزاری انتخابات در مرحله دوم گفت: وزیر کشور شب گذشته با بنده صحبتی داشتند و اعلام کردند که ستاد مبارزه با کرونا اعلام کرده است که انتخابات مرحله دوم با رعایت پروتکل های بهداشتی می تواند برگزار شود البته هنوز نظر رسمی در این رابطه اعلام نشده است تاریخ برگزاری انتخابات مرحله دوم همچنان همانند تاریخ قبلی و در شهریور ماه خواهد بود و آقایان فعلا نظری غیر از این ندارند.

 

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در رابطه با اینکه چه توصیه ای به افرادی که قصد کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری را دارند، گفت: موضع رسمی شورای نگهبان این مسئله نیست ولی توصیه من این است که افرادی که در دوره های گذشته ثبت نام کرده اند و صلاحیت آنها احراز نشده بهتر است ثبت نام نکنند.

 

وی در رابطه با اینکه اصلاحات مورد نظر شورای نگهبان در اصلاح قانون انتخابات چه مواردی است، گفت: ما در ادوار گذشته نیز که دوستان در مجالس مواردی چون شرایط نمایندگی، چگونگی احراز این شرایط، بحث تبلیغات انتخابات و تخلفات انتخاباتی را متذکر شدیم ولی دوستان در اصلاح به سراغ موارد دیگری رفتند و امیدواریم در طرح نمایندگان این موارد مورد بررسی قرار بگیرد.

 

کدخدایی در رابطه با صحبت های علی مطهری در مورد اینکه نظرات پژوهشکده شورای نگهبان حریت را از نمایندگان می گیرد، گفت: اگر کسی از دانشگاهیان به ما گفت که ما حاضریم نظر کارشناسی را به ما دهیم، آیا این یعنی حریت را از ما گرفته است؟ این حرف، حرف ناپسند و غیر قابل قبولی است. پژوهشکده مرکز علمی است و نظرات کارشناسی را به دوستان در دولت، قوه قضاییه و مجلس ارایه می دهد و در این رابطه استقلال قوه ای نیز مخدوش نمی شود. اینکه ما نظر مشورتی بدهیم و دیگران چنین برداشتی داشته باشند، حرف خنده داری است.

 

وی در رابطه با سرانجام لایحه حذف چهار صفر از پول ملی گفت ما ایرادات مان را به مجلس ارایه دادیم ولی هنوز لایحه را به ما ارایه نداده اند.

 

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در رابطه با اینکه در انتخابات ریاست جمهوری هشتم 10 نفر تایید شده اند و هرچه جلوتر آمدیم تعداد بیشتری رد صلاحیت شدند و آیا نباید متر و اندازه گیری شورای نگهبان یک برای همیشه مشخص شود، گفت: هر وقت قانون در این جهت دقیق تر شد، ما به صورت شفاف تر این مسایل را مطرح می کنیم. بارها در شورای نگهبان نسبت به صلاحیت افراد رای گیری می شود. ممکن است در دوره ای تشخیص افراد این باشد که شخصی رجل سیاسی نیست اما در دوره ای دیگر تشخیص این باشد که وی رجل سیاسی است.

 

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به پرسشی در رابطه با اینکه آیت الله کعبی شورای نگهبان را نماد مردم سالاری دانستند و علی مطهری علت رد صلاحیتش را انتقاد از عملکرد این شورا عنوان کرده است، گفت: ما موارد رد صلاحیت را به افراد گفته ایم و قانون ما را منع کرده است که دلایل رد صلاحیت را آزادانه بیان نکنیم.

 

کدخدایی همچنین در ادامه با اشاره به موافقت شورای نگهبان با لایحه موافقت نامه ای بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری هند برای اجتناب از اخذ مالیات مضاعف گفت: مصوبه مجلس مبنی بر مالیات بر ارزش افزوده در شورا مورد بررسی قرار گرفت و موارد ابهام و مغایرت ها مشخص و ظرف امروز و فردا به مجلس اعلام خواهد شد./

 

کد خبر 958966

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha