استفاده از ظرفیت های باز محله برای روضه های محرم/ همه بانیان باید در سامانه بیرق ثبت نام کنند

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمان گفت: دنبال کم کردن تجمع و بیشتر کردن جلسات عزاداری هستیم و برای همین روضه خانگی در خانه، کوچه، پشت بام و ظرفیت های باز محله را فعال می کنیم تا روضه ها بیشتر و جمعیت کاهش یابد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، حجت الاسلام غلامحسین حقانی، دوشنبه(۲۰ مرداد) در نشست کارگروه مراسم عزاداری ذیل کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستادمدیریت بیماری کرونا ضمن اشاره به مدیریت خوب استانداری و علوم پزشکی در خصوص برگزاری مراسم روز عرفه و عیدغدیر اظهار داشت: هیئت ها نیز پروتکل ها را به خوبی رعایت کردند.


 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمان با اشاره به اینکه دغدغه اصلی ستاداستانی مدیریت کرونا پیشبرد دستورالعمل نحوه برگزاری مراسم عزاداری است؛ تأکید کرد: اگر شیوه نامه ای برنامه ریزی نکنیم فضای غیرقانونی عزاداری شکل می گیرد.

 

وی افزود: اصل و تأکید ما این است ترجیحاً تجمعات برگزار نشود و راهکارهایی در فضای مجازی بدهیم تا اجتماعات کمتر شکل بگیرد اما به همه هیئتی ها تأکید داریم اگر یک درصد احتمال عدم رعایت شیوه نامه را می دهید، مراسم برگزار نکنید.
 

حجت الاسلام حقانی برگزاری عزاداری در محیط بسته را به دلیل تنفس زیاد، مطلقاً ممنوع دانست و با اشاره به اینکه سخنرانی در فضای بسته به شرط بیش از ۶ متر ارتفاع اشکال ندارد؛ همچنین مطابق دستورالعمل دسته روی و جابجایی به طور مطلق ممنوع است؛ مساجد هم مثل سابق نمازجماعت برقرار و یکساعت باز بودن ادامه دارد؛ مراسم عزاداری مرکزی مثل عزاداری بم و مراسم شیرخوارگان مهدیه ترجیح بر این است برگزار نشود و اگر هم بخواهد برگزار شود ستاداستان باید نظر بدهد.

 

وی با تأکید بر اینکه شبیه این جلسه باید در شهرستان ها و بخش ها هم برگزار شود؛ گفت:  همه هیئت ها اعم از خانگی، مجوز دار از سازمان تبلیغات و یا بدون مجوز باید از فردا در سامانه بیرق درخواست بدهند و پس از ثبت درخواست، دعوت حضوری می شوند و از آنان تعهد کتبی گرفته می شود و ناظر کمیته به محل برگزاری مراسم مراجعه و اگر مکان را تایید کرد آنوقت مجوز فعالیت داده می شود.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمان با اشاره به اینکه عزاداری بدون جابجایی باید در فضای باز محصور باشد؛ توضیح داد: این موضوعی است که در استان بومی سازی شده لذا منظور ما هر فضای بازی نیست زیرا اگر چنین باشد مدیریت جمعیت امکان پذیر نیست.
 

وی با اعلام اینکه سامانه اعلام شکایات نیز پیش بینی شده؛ ادامه داد: دنبال کم کردن تجمع و بیشتر کردن جلسات عزاداری هستیم و برای همین روضه خانگی در خانه، کوچه، پشت بام و ظرفیت های باز محله را فعال می کنیم تا روضه ها بیشتر و جمعیت کاهش یابد.

 

حجت الاسلام حقانی با تأکید بر اینکه هیچ اطلاع رسانی درباره هیئت های خاص نباید در شهر باشد و فقط می تواند جلوی هیئت مربوطه انجام شود؛ نظارت را موضوع مهمی خواند و اظهار داشت: توقع از بسیج و سپاه این است با امکانات لجستیک در نظارت کمک حال ما باشد.

 

وی با بیان اینکه در مواجهه با تخلفات تذکر میدانی خواهیم داشت اما اگر رعایت نکنند دیگر دادستانی خودش ورود کند؛ افزود: بعضی ها نمی خواهند دستورالعمل ها را رعایت کنند؛ روز عید غدیر عده ای بدون ماسک و هیچگونه رعایتی  پیاده روی راه انداختند که باید تصمیم گرفت با این فضاها چگونه برخورد کنیم زیرا جان مردم برای ما اهمیت دارد و امیدوارم رعایت دستورالعمل ها در عزاداری تمام عیار شود و ما سختگیرانه کردن پروتکل ها را می پسندیم.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمان با اشاره به محوریت مهدیه صاحب الزمان عجل الله تعالی کرمان در برنامه های عزاداری گفت: تأکید بر این است مراسم با محوریت مزار شهیدسلیمانی شکل نگیرد زیرا قابل مدیریت نیست.

 

کد خبر 959004

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha