«قرنطینه»، روایتگر زائران هندی در ایران که به خاطر کرونا گرفتار شدند

عدالت پناه گفت:« قرنطینه» به شرایط سخت زائران هندی در ایران می پردازد که با وجود همدلی مسئولان و مردم با مشکلات زیادی مواجه شدند.

«حجت الله عدالت پناه» از ساخت اثر جدید خود به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان خبر داد و گفت: فیلمی با عنوان «قرنطینه» ساختم که با نگاهی متفاوت به شیوع کرونا می پردازد. این فیلم در مورد زائران هندی از جمله مردم کشمیر است که برای زیارت اماکن مقدسه به ایران آمدند و با شیوع کرونا مشکلاتی برایشان ایجاد شد.

 

این فیلمساز اظهار داشت: اکثریت مردم ایالت کشمیر اهل تسنن هستند و درصدی از آنها شیعه هستند که هر سال برای زیارت ائمه اطهار (ع) به ایران، سوریه و عراق سفر می کنند. برنامه آنها بدین گونه است که برای زیارت امام رضا(ع)، حضرت معصومه(س)، حضرت شاه عبدالعظیم و امام خمینی(ره) به ایران می آیند. سپس برای زیارت عتبات عایات به عراق می روند و بعد از آن برای زیارت حضرت زینب(س) راهی سوریه می شوند. برنامه سفر زائران هندی 28 روز است که 10 روز در ایران می مانند.

 

  وی با اشاره به اینکه قرنطینه با موضوع کرونا و گرفتاری زائران هندی در ایران است، بیان کرد: برنامه سفر 10 روزه زائران هندی به خاطر شیوع کرونا سه ماه و نیم به طول انجامید. با کنسل شدن پروازها و قوانینی که کشورها اعمال کردند این عزیزان در ایران ماندند و به نوعی قرنطینه شدند. آنها مجبور شدند تا ایجاد شرایط مناسب در ایران بمانند تا تلکیف شان مشخص شود. فیلم قرنطینه به شرایط این زائران در ایام قرنطینه در ایران می پردازد.

 

این مستند ساز که مستند هایی همچون  داد، ترال، عملیات ویژه و تولد یک تراژدی را در کارنامه کاری خود دارد،خاطر نشان کرد: با همدلی ایرانیان و کمک مسئولان ایرانی و هتل داران امکاناتی برای زائران هندی فراهم شد. شرایط سختی برای این زائران از جمله دوری از خانواده و عدم اطلاع از سرنوشت دقیق پیش آمد. با وجود مهربانی و همدلی مردم و مسئولان ایرانی شرایط برای این زائران سخت بود و در یک بلاتکلیفی به سر می بردند. حدود 40 نفر از مسلمانان کشمیر توانسته بودند به هند برگردند اما تست 18 نفر آنها مثبت شد و سفارت هند به آنها اجازه نداده بود که برگردند و آنها ناچار شده بودند که به مدت طولانی در ایران بمانند. مسلمانان کشمیر دچار انتظار آزاردهنده ای در این مدت شده بودند.

 

عدالت پناه با بیان اینکه فیلم قرنطینه ساخته شده و مراحل آخر را می گذراند، عنوان کرد: به منظور ساخت فیلم قرنطینه برای مرحله پیش تولید سفری به قم داشتیم برای تصویربرداری نیز سفر دیگری به قم داشتیم و سفر آخر ما برای تصویربرداری تکمیلی بود.فیلم در مرحله تدوین است. تصویربرداری آن همزمان با ماه مبارک رمضان در سال جاری در قم صورت گرفت. تهیه کننده این فیلم دفتر هنر و اندیشه ما است.

 

 

کد خبر 959260

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha