برون سپاری وظایف ادارات خراسان جنوبی به سازمان های مردم نهاد ابلاغ می شود

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی گفت: تا ابتدای شهریورماه برون سپاری وظایف دستگاه های اجرایی خراسان جنوبی به سازمان های مردم نهاد ابلاغ می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «عباسعلی بهاری» صبح امروز (21 مرداد) در نشست تخصصی سازمان های مردم نهاد فعال در حوزه گردشگری و صنایع دستی استان با گرامیداشت هفته تشکل ها و مشارکت اجتماعی اظهار کرد: فلسفه وجودی سازمان های مردم نهاد، کوچک کردن دولت است تا بخش نظارتی و حاکمیتی دولت در حوزه فرهنگی و اجتماعی بیشتر تقویت شود.

 

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی با اشاره به اهمیت و نقش سازمان های مردم نهاد در مشارکت اجتماعی، گفت: تاکنون 600 برنامه در ارتباط با برون سپاری به دفتر امور اجتماعی و فرهنگی ارسال شده که 200 برنامه برای انعقاد تفاهم نامه بین دستگاه های اجرایی و سازمان های مردم نهاد احصاء شده است.


وی ادامه داد: تا ابتدای شهریورماه برون سپاری برخی وظایف دستگاه های اجرایی استان به سازمان های مردم نهاد ابلاغ می شود.
 

بهاری با اشاره به خصوصی سازی و برون سپاری وظایف دولت و نقش مهم آن در چابک سازی دولت گفت: در این راستا سازمان های مردم نهاد می توانند به دولت کمک کنند تا در بخش نظارتی خود قوی تر عمل کند.
 

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی گفت: با توجه به اهمیت توانمند سازی سازمان‌های مردم نهاد برون سپاری برخی از ماموریت‌های دستگاه‌های اجرایی تا اول شهریور ماه امسال ابلاغ می‌شود.


وی با بیان اینکه در حال حاضر 492 سازمان مردم نهاد در استان وجود دارد، گفت: این سمن ها به عنوان بازوان دستگاه‌های اجرایی می توانند در عرصه های مختلف نقش آفرینی داشته باشند.

 

بهاری تاکید کرد: برون سپاری برخی از ماموریت‌های دستگاه‌های اجرایی در چارچوب قانون موجب ارتقای سمن‌ها و مشارکت اجتماعی خواهد شد.

 


«حسن رمضانی» مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع دستی خراسان جنوبی نیز در این نشست اظهار کرد: موفقیت در حوزه گردشگری، صنایع دستی و حفاظت از آثار تاریخی بدون حضور سازمان ها و تشکل‌های مردمی امکان پذیر نیست.

 

وی بیان کرد: توسعه صنایع دستی و حفاظت از آثار تاریخی نیازمند تبدیل شدن به مطالبه عمومی و مردمی است.

 

رمضانی گفت: خوشبختانه این روند در استان ما شکل گرفته و ما تا قبل از این سال‌ها موسسات مردم نهاد در حوزه میراث فرهنگی نداشتیم اما اکنون تعدادی موسسه فعال داریم که مایه دلگرمی هستند و به بدون هیچ چشم داشتی با عنوان مسئولیت اجتماعی در این رسته فعالیت می‌کنند.

 

وی با اشاره به تلاش های  سازمان های مردم نهاد در حوزه گردشگری و صنایع دستی، عنوان کرد: امیدواریم از شرایط جدید کرونایی که برای حوزه گردشگری یک فاجعه است و همه واحدها تعطیل و با مشکلات بدهکاری‌های مالی و فشار سیستم بانکی و عدم فروش محصولات صنایع دستی مواجه هستند نجات یابیم و افق‌های روشن حوزه صنایع دستی بیش از پیش توسعه یابد.

 

«سید مصطفی حسینی» نماینده سازمان‌های مردم نهاد خراسان جنوبی هم با اشاره به اینکه تجاری‌سازی علوم انسانی یکی از راهبردهایی است که می‌تواند در حوزه اقتصادی استان تعریف شود، اظهار کرد:  با توجه به تعدد رشته های علوم انسانی می‌توان با این راهبرد بخش قابل توجهی اشتغال ایجاد کرد.

 

حسینی با بیان اینکه 880 تشکل  کشور در حوزه صنایع دستی و گردشگری فعالیت می‌کنند، افزود: اما سهم استان خراسان جنوبی به نسبت پایین‌تر است.


به گفته وی از سال 98 فعالان اجتماعی به سمت صنایع دستی و گردشگری گسیل پیدا کردند و امروز نیازمند راه اندازی و راهبری انجمنی برای طراحی و نوآوری در حوزه صنایع دستی استان خراسان جنوبی هستیم.


گفتنی است در پایان این نشست، تمبر انجمن گردشگری پایدار و میراث ماندگار خراسان جنوبی رونمایی شد.

 

 

کد خبر 959348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha