پیش بینی برداشت بیش از ۱۱۰ هزار تن لیموترش از باغات رودان

با بیان اینکه پیش بینی می شود بیش از ۱۱۰هزار تن لیمو در سال جاری در شهرستان برداشت شود، گفت: تا کنون میزان برداشت لیموترش تقریبا ۵۰ درصد از کل سطح زیرکشت است.

« ضیاءالدین صامتی »، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رودان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان، با بیان اینکه کل سطح زیر کشت شهرستان رودان   ۹۳۱۸ هکتار است، اظهار کرد: از این ارقام، ۶۵۰۰ هکتار زیر کشت لیموی مکزیکن لایم است که برداشت آن از خرداد لغایت شهریور ماه صورت می‌گیرد.

 

وی افزود: سطح کشت لیموی لیسبون نیز ۲۶۲۰ هکتار بوده و زمان برداشت آن شهریور لغایت آبان ماه است.

 

سرپرست جهادکشاورزی رودان با اشاره به اینکه لیموترش خارکل با ۱۲۰ هکتار سطح زیرکشت و زمان برداشت آن فروردین لغایت خرداد ما است، گفت: سطح زیرکشت لیموترش پرشین نیز ۸۰ هکتار است که زمان برداشت این محصول، اردیبهشت لغایت خرداد ماه است.

 

صامتی پیش بینی کرد: بیش از ۱۱۰هزار تن لیمو در سال جاری و در هر هکتار ۱۲ تا ۱۴تن برداشت شود که تا کنون میزان برداشت تقریبا ۵۰ درصد از کل سطح است.

 

وی به حمایت جهاد کشاورزی شهرستان رودان از کشاورزان اشاره و ابراز داشت: این نهاد در زمینه برداشت محصول لیمو و در راستای تلاش در جهت تناسب میزان عرضه و تقاضا و کنترل بازار از کشاورزان رودانی حمایت کرده است.

 

مدیر جهادکشاورزی رودان همچنین به بازدیدهای میدانی از کارگاه های خرید و فروش و بسته بندی به همراه صنف کشاورزی، خانه کشاورز و فرمانداری شهرستان اشاره کرد. 

 

صامتی، مهمترین بیماری‌های لیموترش در شهرستان رودان را بیماری فایتوپلاسمایی جاروک لیموترش و زوال مرکبات عنوان کرد.

 

وی افزود: تقریبا  ۱۵ تا ۲۰ درصد از محصول تولیدی شهرستان جهت خشک کردن و فرآوری به فروش می‌رسد.

 

مدیر جهادکشاورزی رودان، بازارهای هدف فروش لیموی این شهرستان را تمامی بازارهای داخلی کشور ذکر کرد و گفت: شهرستان رودان در زمینه تولید و تناژ عملکرد، مقام نخست را در سطح کشور داراست.

 

وی با بیان اینکه شهرستان رودان ۴۰ درصد تولید از نظر سطح زیر کشت و تولید در کشور را داراست، اظهار کرد: کل سطح زیرکشت لیموترش شهرستان به سیستم آبیاری قطره ای مجهز است.

 

صامتی به دلایل افزایش عملکرد نسبت به سال گذشته اشاره کرد و  گفت: شرایط اقلیمی و بارندگی های موثر و انجام مدیریت بهینه مزرعه توسط کشاورز از اهم این دلایل است.

 

سرپرست جهادکشاورزی رودان با اشاره به اینکه در حال حاضر  در شهرستان، مشکل قاچاق لیموترش وجود ندارد، بیان کرد: ۵ تا ۱۰ درصد از محصول تولیدی به کشورهای همسایه شامل عراق و کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می شود.

 

 

 

 

کد خبر 959839

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha