مباهله یکی از شیوه های مواجهه با باطل است

حجت الاسلام تزروی، مباهله را رویارویی حق علیه باطل اعلام کرد و گفت: دین اسلام، مباهله را به عنوان یکی از شیوه های مواجهه با باطل و دگراندیشان معرفی می کند

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، بیست‌وچهارم ذی‌الحجه روز مباهله نام گرفته است. در این روز که روز نزول آیه «تطهیر» نیز هست، خداوند بر ارزش‌ها و فضیلت‌های اهل بیت(ع) و جایگاه راستین آنان در درک و شناخت اسلام راستین مهر تأییدی دیگر زد. روایات فراوانی در منابع معروف و دست اول اهل سنت و منابع اهل بیت(ع) آمده است، که با صراحت می‌گوید: آیه مباهله درباره حضرت علی(ع)، حضرت فاطمه(س)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) نازل شده است.

 

مباهله در لغت به معنای لعنت و نفرین کردن یکدیگر، تضرع افرادی که درباره سلسله مذهبی مهم اختلاف دارند، به درگاه خدا و استمداد خواستن از یزدان برای رسواسازی دروغگو می باشد. واقعه مباهله روز 24 ذی الحجه سال دهم پس از هجرت پیامبر اسلام (س) رخ داده است.

 

با توجه به اهمیت مباهله و گرامیداشت این روز، خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، گفتگویی با حجت الاسلام « ابوالفضل تزروی » کارشناس مذهبی داشتیم که در ادامه می خوانیم.

 

در واقعه مباهله چه اتفاقی رخ داد؟

مباهله در تاریخ اسلام به ماجرایی اشاره دارد که طی آن، پیامبر اسلام(ص) پس از مناظره با مسیحیانِ نجران و ایمان نیاوردن آنان، پیشنهاد مباهله داد و آنان پذیرفتند. با این حال مسیحیان نجران، در روز موعود از این کار خودداری کردند. بنابر اعتقادات شیعی، جریان مباهله پیامبر(ص) نه تنها نشانگر حقانیت اصل دعوت پیامبر(ص) است، بلکه بر فضیلت همراهان او (حضرت علی، فاطمه و حسنین) در این ماجرا دلالت می‌کند. شیعیان بر این اساس، معتقدند امام علی(ع) بر اساس آیه مباهله، به منزلۀ نَفْس و جان پیامبر است. پیش از مباهله خداوند در آیه 61 سوره آل عمران می فرمابد: « فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ » پس هر کس با تو درباره عیسی در مقام مجادله برآید بعد از آنکه به احوال او آگاهی یافتی، بگو: بیایید ما و شما فرزندان و زنان و کسانی را که به منزله خودمان هستند بخوانیم، سپس به مباهله برخیزیم (در حق یکدیگر نفرین کنیم) تا دروغگویان (و کافران) را به لعن و عذاب خدا گرفتار سازیم.

 

چرا مباهله را سند هویت شیعه می دانند؟

مباهله را سند هویت شیعه می دانند چراکه مباهله مسیر جبهه حق را روشن می کند و باعث ابطال جبهبه باطل می شود. از طرفی مباهله نشان می دهد که وجود پیامبر اکرم در میان امتش توسط اهل بیت (ع) استمرار می یابد و شیعه همواره افتخار داشته است که در طول تاریخ در کنار پیامبر اسلام باقی مانده و از عترت و اهل بیت رسول خدا (ص) نیز پیروی کرده است.

 

لزوم تبین مباهله به عنوان نیاز بشر امروز چیست؟

مباهله مهم ترین پیامدی که به دنبال دارد که آن هم پیروزی حق در برابر باطل است بنابراین با تبیین واقعه مباهله و نتایج و دستاوردهای آن می توان درس مقابله با باطل را به دنیا ارائه کرد و با بهره گیری از این رویکرد، درس مبارزه با باطل را که یکی از خواسته های به حق بشر امروز است را به دنیا ارائه کرد.

 

چرا مباهله را روز تجلی و برتری اهل بیت (ع) و اسلام بر جریان کفر می دانند؟

دین اسلام، مباهله را به عنوان یکی از شیوه های مواجهه با باطل و دگراندیشان معرفی می کند. دین اسلام سه شیوه و راهکار مواجهه با جبهه باطل را پیش بینی کرده است که منطق مبتنی بر حکمت، اندرز و موعظه نیکو و در نهایت مجادله و مناظره احسن می باشد. از طرفی دعوت به مباهله بیانگر حقانیت اسلام و صداقت مدعی نبوت است. در روز مباهله وقتی پیامبر اسلام (ص) همه این مراحل را طی کرد، به مباهله پرداخت و اهل بیت (ع) خود را در این روز به میدان آورد.

 

نتایج مباهله چه بود؟

اثبات حقانیت پیامبر (ص) و دین اسلامف اثبات فرزندی حسنین (ع)، اثبات فضیلت آل کساء (ع) و اثبات وصایت و برتری حضرت علی (ع) از نتایج اصلی و مهم واقعه مباهله است.

 

آیا می توان مباهله را به عنوان قدرت نرم اسلام در مقابل جهان کفر دانست؟

مباهله باشکوه ترین ماجرای قرآنی تاریخ اسلام و میراث جاودان تاریخ اسلام است. پیامبر(ص) از میان مسلمانان و بستگان زیاد خود فقط چهار نفر را انتخاب کردند تا در این حادثه تاریخى شرکت کنند. پیامبر (ص)‌با انتخاب حضرت علی (ع)، حضرت فاطمه (س)، امام حسن (ع) و امام حسین (ع)  که نزدیک ترین افراد به پیامبر و افرادی با ایمان و پاک را برای همراهی با خود برای مقابله با جبهه باطل انتخاب کردند. این اقدام پیامبر (ص) پیام مهمی برای مسلمانان داشت که برای مواجهه با جبهه باطل داشت و اینکه حق همواره در مقابل باطل پیروز است. مسلمانان با این رویکرد و با استفاده از دستاوردهای مباهله به رویارویی با جهان کفر بپردازند.

 

کد خبر 960224

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha