چند روایت از شیوه های کلاهبرداری در سایت های آگهی

تورم اقتصادی موجب شده است مردم به خرید کالا های دست دوم روی آورند و مرجع خرید کالاهای دست دوم هم سایت های آگهی مجازی است که هر نوع کالایی را می توان در آن یافت اما پشت پرده برخی از آگهی ها کلاهبرداری است.

خبرگزاری شبستان، گروه اجتماعی، معصومه بدخشان:  تورم و تحریم موجب افزایش روزانه قیمت های کالاهای مختلف در کشور شده است. از خانه و ماشین گرفته تا لوازم خانگی و تنقلات.

 

تورم اقتصادی موجب شده است مردم به خرید کالا های دست دوم روی آورند و مرجع خرید کالاهای دست دوم هم سایت های آگهی مجازی است که هر نوع کالایی را می توان در آن یافت. شیوع ویروس کرونا هم موجب شده است تا مردم از این سایت های آگهی دهنده  بیشتر استفاده کنند تا با کمترین تماس با خریداران یا فروشندگان از این خدمات استفاده کنند.

 

اما نکته قابل تامل این است، راستی آزمایی خرید و فروش این محصولات به دلیل اینکه به صورت مجازی خرید و فروش می شود، بسیار دشوار است. همین مسئله موجب شده است تا پای سود جویان و کلاهبرداران هم به این سایت ها باز شود و با فروش های محصولاتی که وجود خارجی ندارند، خریدار را فریب دهند و پیش پرداختی دریافت کنند بدون اینکه کالایی بخواهند بفروشند.

 

پس از پرداخت بیعانه شماره ام را مسدود کرد

دراین رابطه«شهرام»یکی از مالباختگان از این شیوه به خبرنگار شبستان می گوید: چون بودجه تهیه تلویزیون جدید را نداشتم به سراغ خرید دست دوم آن رفتم. یک تلویزیون با قیمت مناسب از سایت آگهی پیدا کردم. به نظرم خیلی قیمت آن معقول به نظر می رسید و وقتی با شماره ای که داده شده بود تماس گرفتم یک  آقایی پاسخ داد که خیلی مودب  به نظر می رسید.

 

او بیان کرد: بنده شب تماس گرفتم و گفتم این تلویزیون را می خواهم بیایم ببینم، فروشنده گفت، الان دیر وقت است، شما فردا ظهر بیایید. البته افراد زیادی برای خرید تلویزیون تماس گرفته اند، نمی دانم ممکن است زودتر بفروشم. من هم از نوع صحبت های فروشنده مجاب شدم تا بیعانه به مبلغ صد هزار تومان پرداخت کنم و تردید هم کردم به فروشنده گفتم پول را واریز کردم، فردا گوشیتان را خاموش نکنید، فروشنده تاکید کرد که این مبلغ زیادی نیست که من بخواهم کلاهبرداری کنم.

 

این خریدار بیان می کند:فردا هر چقدر با شماره ای که داده بود تماس گرفتم، کسی پاسخ نداد. در نهایت شماره بنده را مسدود کرد. به سایت آگهی دهنده گزارش دادم، آن ها گفتند هیچ کاری از دستشان بر نمی آیند، نهایت می توانند شماره این فرد را برای آگهی های دیگر مسدود کنند.

 

او تصریح می کند: خیلی دوست داشتم به پلیس فتا شکایت کنم اما چون صد هزار تومان واریز کردم، با خود گفتم ارزش ندارد، دنبال شکایت بروم.

 

یکی از شگرد های این فروشنده ها دریافت پیش پرداخت ها کم است تا فرد به دلیل پایین بودن پیش پرداخت به سراغ شکایت نرود.

 

شهرام تنها مال باخته این ماجرا نبود، زنی دیگر هم به فروشنده نزدیک به یک میلیون تومان پرداخت کرده بود. فروشنده هم پس از جواب ندادن های طولانی شماره تلفن شهرام را داده بود و گفته بود پولتان دست این فرد است.

 

این دست از کلاهبرداری ها در سایت های آگهی زیاد است و در برخی از موارد هم گران فروشی می کنند، قیمت های نجومی برای خودرو و خانه می گذارند و نرخ های خانه و خودرو را با این قیمت ها تغییر و اقتصاد جامعه را نابسامان می کنند.

 

ماشین کارکرده را به اسم صفر کیلو متر می فروخت

 

یکی دیگر از خریداران از این سایت های آگهی به خبرنگار شبستان می گوید: یک خودرو در سایت آگهی با قیمت مناسب پیدا کردم فروشنده تاکید کرده بود که صفرکیلومتر است ، برای دیدن خودرو با یک کارشناس رفتم و مبلغ 250 هزار تومان هم هزینه کردم، کارشناس به بنده گفت کارکرد آن دست کاری شده است و این ماشین صفر کیلو متر نیست در حالی که فروشنده این موضوع را قبول نداشت اما ما مطمئن شدیم که ماشین دست کاری شده و فریب این فروشنده موجب شد تا 250 هزار تومان هم ضرر کنم.

این شیوه تنها در سایت های آگهی شکل نمی گیرد بلکه در شبکه های های مجازی هم به وفور دیده می شود. تبلیغات زیادی  با استفاده از صفحه های  پربازدید درباره محصولات مختلف می شود اما پشت پرده این نوع از تبلیغات کلاهبردارانی هستند که با گرفتن تمام پول از خریدار جنسی را ارسال نمی کنند و پس از مدتی که مبالغ زیادی جمع آوری کردند، صفحه فروش را هم حذف می کنند.

 

هشدار و توصیه های پلیس فتا

این موارد آنقدر زیاد شده است که پلیس فتا هم در سایت خود هشدار داده است در همین ارتباط سرهنگ «رامین پاشایی » معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا گفته است: برخی از کلاهبرداران  با سوء استفاده از بستر و پلت فرم های ایجاد شده در سایت های واسط، با درج آگهی های غیر واقعی و تعیین قیمت های عمدتا پایین تر از عرف در بازار، با ترفندهای فریب کارانه و جلب اعتماد مشتریان و دریافت بیعانه از آنان ، با مبالغ مختلف کلاهبرداری می کنند و پس از اطمینان از واریز وجوهات، دیگر پاسخگوی تعهد خود نیستند.

 

او بیان می کند: برابر پرونده های قضائی مرجوعه، تماس های مکرر مال باختگان و دستگیری افراد مجرم که با این روش کلاهبرداری می کردند، مشخص شد بعضی از این افراد مجرم و کلاهبردار به صورت گروی یا انفرادی با استفاده از سیم کارت های متعدد و حساب بانکی عمدتا اجاره ای با درج آگهی های مختلف در سایت های واسط فروشگاهی نظیر شیپور، دیوار و غیره از هموطنان کلاهبرداری می کنند.

 

معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا با اشاره به اینکه در هنگام کشف جرایم، مالک واقعی سیم کارت یا شماره حساب، برابر قانون در ابتدا مورد پی گیری و احضار قانونی قرار می گیرند و آنها باید پاسخگوی فعل مجرمانه عمدی یا غیر عمدی خود باشند، خاطر نشان می کند: به منظور پیشگیری از وقایع و جلوگیری از هر گونه احضاریه از سوی مراجع قضایی و انتظامی در صورت واگذاری سیم کارت و شماره حساب خود به هر عنوان به سایر افراد ، سریعا نسبت به استرداد یا انسداد سیم کارت و شماره حساب خود اقدام کنید.

 

او تصریح می کند: با توجه به اطلاع رسانی های مکرر این پلیس از رسانه ملی و حتی درج هشدار با عناوین « رویت آگهی های تبلیغاتی در سایت های واسط مبنی بر اطمینان از اصالت کالا نیست و عدم پرداخت بیعانه به عنوان تضمین معامله» متاسفانه باز هم تعدادی از هموطنان بدون توجه به هشدارهای پلیس فتا، نسبت به واریز مبالغ تحت عنوان بیعانه به شماره حساب های اعلامی از سوی فروشندگان اقدام می کنند و ضمن بروز خسارت های مالی به خود، پرونده های متعددی قضائی را به مراجع قضائی و انتظامی تحمیل می کنند حال اینکه با اندکی دقت و توجه به هشدارهای انتظامی سطح وقوع این جرایم به شدت کاهش خواهد یافت.

 

پاشایی به هموطنان توصیه می کند: تا قبل از رویت و کسب اطمینان از اصالت کالا از پرداخت هر گونه مبالغ تحت عنوان بیعانه به فروشندگان خودداری کنند و به ماهیت فریبنده سایر آگهی هایی که در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها منتشر می شود توجه نکنند و پس از رویت کالا و دریافت خدمات نسبت به پرداخت وجوهات مالی اقدام کنند. 

 

ناگفته نماند تمام آگهی هایی که در این سایت ها داده می شود اینگونه نیست و افراد شریف زیادی هم هستند که از این راه کسب درآمد می کنند و در مقابل هم جنس مناسب به خریدار می فروشند و یک بازی برد برد برای هر دو طرف است.

 

به هر روی، نظارت باید بر روی این سایت ها بیشتر شود تا کمتر مردم آسیب مالی ببینند و همانگونه که پلیس فتا هشدار و توصیه کرده است، از پرداخت بیعانه باید پرهیز کرد و ضمن بازدید حضوری از کالا نسبت به خریداری آن اقدام کرد.

 

کد خبر 960372

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha