ماه ذی الحجه، ماه توحید و خداوند است

ماه ذی الحجه با مناسک و آدابی که دارد چه در دهه اول، چه در اعیاد غدیر و قربان همه اینها یادآور این است که ما در این ماه با مراقبت های خود و انجام اعمال خاص مشخص شده برای این ماه به خداوند نزدیک تر شویم.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، ماه «ذى الحجّه»، آخرین ماه «سال هجرى قمرى» است و ماهى است بسیار پربرکت. بزرگان دین هنگامى که این ماه وارد مى شد، اهمّیّت ویژه اى به عبادت در آن مى دادند. مخصوصاً در دهه اوّل این ماه .در بعضى از روایات آمده است، شب هاى دهگانه اى که قرآن در سوره «والفجر و لیال عشر» به آن سوگند یاد کرده است.ماه ذی الحجه بسیار پر حادثه و پر خاطره است. روزهای ماندگاری از شیرین ترین روزهای تاریخ اهل بیت (ع) در کنار وقایعی جانسوز در این ماه جمع شده است.

 

 

عید غدیر، ولادت امام هادی (ع)، عید قربان، خلافت ظاهری امیرالمومنین (ع)، روز مباهله، روز خاتم بخشی امیرالمومنین (ع)، نزول سوره هل اتی ایام سرور شیعیان در این ماه است.شهادت امام باقر (ع)، بردن امام کاظم (ع) به زندان بصره، شهادت حضرت مسلم و هانی در کوفه، شهادت عبدالله محض و جمعی از آل حسن (ع)، شهادت میثم تمار، وفات علی به جعفر (ع) روزهای حزن آل محمد در این ماه به شمار می آید.

مرگ پدر ابوبکر، مرگ هند مادر معاویه، قتل عمر، قتل عثمان، انقراض دولت هزار ماهه بنی امیه، مرگ منصور دوانیقی روزهایی است که براثت از دشمنان اهل بیت (ع) را در دلها تجدید می کند.

روز عرفه، شق المقر، ازدواج امیرالمومنین و حضرت زهرا، جنگ سویق، نامه پیامبر به پادشاهان بزرگ، بیعت عقبه، بخشیدن فدک به حضرت زهرا، عزل ابوبکر از تبلیغ سوره برائت، روز سد ابواب به مسجد پیامبر، افشای سر ولایت توسط عایشه، توطئه ترور امام حسین (ع)، دعوت عمومی حضرت مسلم در کوفه، حرکت امام حسین از مکه به عراق، روز نوشتن دعای صباح، اولین نماز جمعه امیرالمومنین، آغاز نامه ها برای جنگ صفین، واقعه حره، خروج ابراهیم بین مالک اشتر برای جنگ با ابن زیاد، هر یک فرازهای مهم و به یاد ماندنی از تاریخ اسلام است.

 

 

 

در تقویم شیعه ماه ذی الحجه ماهی بسیار پر حادثه و پر خاطره است. حجت الاسلام «محمدرضا حشمتی» در گفت و گو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان: ماه ذی الحجه به عنوان یکی از ماه های حرام در دین از گذشته تا امروز اسلام یک جایگاه ویژه ای داشته و دارد و به عنوان ماه حج اعلام شده به دلیل اینکه اوج مناسک حج در اواسط این ماه انجام می شود و حجاج در این ماه به اعمال عبادی در خانه خدا می پردازند.

 

کارشناس مذهبی و امام جماعت مسجد حضرت ابوالفضل(ع) در فرهنگ اسلامی از آغاز تا پایان این ماه مناسک و آدابی آورده شده که همه مسلمان ها به آن مقید هستند. از اعمال خاص این ماه که می توان از آن یاد کرد، اعمال روز عرفه است.

وی خاطر نشان کرد: در روز عرفه حجاجی که در عرفات حاضر هستند با قرائت دعای عرفه که از امام حسین(ع) به یادگار مانده و دارای درس های توحیدی و معرفت خداوندی است، به بیان فرازهای بلندی از معرفت خداوندی می پردازند.

 

حجت الاسلام حشمتی گفت: از دیگر مناسب های ماه ذی الحجه عید قربان و عید غدیر خم است؛ به عنوان مثال در عید قربان حجاج در بیت الله الحرام با قربانی و توزیع آن در بین فقرا و نیازمندان اعمال عبادی خود را کامل می کنند. یکی دیگر از فرازهای بلند ماه ذی الحجه عید غدیر خم است. این عید که همراه با جشن و سرور است، تاریخی از ولایت و امامت حضرت علی (ع) را در فرهنگ دینی ما بازگو می کند.

 

امام جماعت مسجد حضرت ابوالفضل(ع) ادامه داد: به جز روز هفتم ماه ذی الحجه که در تقویم شیعه مصادف با شهادت امام محمد باقر(ع) است، روز سوگواری دیگری در این ماه وجود ندارد و تماما شادی و سرور است. ماه ذی الحجه را می شود ماه توحید، خداوند و ماه خدا نامید به این دلیل که در این ماه مناسک حج اشاره به وحدانیت خداوند می کند و روز غدیر خم و ولایت امیرالمومنین (ع) یک درس توحیدی است چرا که امیرالمومنین ما را با مضامین بلند توحیدی آشنا ساخت و مردم را با اعمال و رفتار خود به سوی خداوند فرا خواند.

 

 

ارتباط ماه ذی الحجه و ولایت و عید غدیر 

 

حجت الاسلام حشمتی گفت: تاریخچه ولایت بر می گردد به حجه الوداع پیامبر(ص) و در منطقه ای که این روزها به عنوان یکی از میقات های حجاج و نزدیک محلی به نام جعفه می باشد. مسلمانان در آن سال در حجه الوداع و آخرین سفر پیامبر از سوی آن حضرت فراخوانده شدند تا این مسئله مهم را به دیگر مسلمانان ابلاغ کنند. ولایت تکمیل کننده دین است و تا زمانی که پیامبران بودند، آنها ولایت جامعه را به عهده داشتند و مردم را به سوی خدا فرا می خواندند.

این کارشناس مذهبی اذعان کرد: مسلمان ها پس از آن سال، هر سال به یاد حجه الوداع پیامبر(ص) عید غدیر خود را جشن می گیرند و به این دلیل ولایت یک رکن در دین اسلام است چرا که ولی خداست که انسان ها را به سوی خداوند هدایت می کند و آنها را به سوی حق دعوت می کند تا از شرک دوری کنند و از گناه و آلودگی آنها را پرهیز می دهد. 

 

وی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم که مسوله ولایت اشاره دارد گفت: در سوره مائده در آیاتی بسیار مفصل ویژگی های ولی خدا تشریح شده است و در این سوره آمده که ولی دین کسی است که در حال رکوع هم انفاق می کند و زکات می دهد و مفسرین گفته اند که این آیه اشاره به امیرالمومنین دارد.

 

حجت الاسلام حشمتی خاطرنشان کرد: ماه ذی الحجه با مناسک و آدابی که دارد چه در دهه اول، چه در اعیاد غدیر و قربان همه اینها یادآور این است که ما در این ماه با مراقبت های خود و انجام اعمال خاص مشخص شده برای این ماه به خداوند نزدیک تر شویم.

 

 

کد خبر 960633

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha