مساجدی در قلب شهر/ مسجد معتضدی پیشانی شهر کرمانشاه است

مسجد حاج شریف معتضدی یکی از مساجد شهر کرمانشاه است که به دلیل واقع شدن در مرکز شهر همواره آغازگر بسیاری از رویدادهای مهم و اثرگذار در شهر کرمانشاه بوده است.

خبرگزاری شبستان _ کرمانشاه: یکی از اساسی ترین عناصر تشکیل دهنده و شاکله توسعه شهرها در کشور مساجد هستند؛ مساجد همواره به عنوان هویت و یک نمادی از هویت اسلامی بوده  و در توسعه شهری به این مهم توجه ویژه شده است.

مساجد به عنوان یکی از مولفه‌های مهم و اساسی و نیز با اهمیت در فضاهای شهری جایگاه مهمی پیدا کرده است و نیز در فرهنگ اسلامی و ایرانی مسجد جایگاه و نقش مهمی در توسعه زیربناهای شهری دارد چرا که این مکان معنوی در واقع تجلی گاه دین مبین اسلام هستند و از این رو این مقوله به عنوان یک سرمایه معنوی، دینی و اجتماعی به آن نگاه می‌شود.

وجود مساجد در قلب شهرها و به ویژه در بازار همواره مورد توجه بوده و می توان گفت با توجه به سابقه تاریخی مساجد و نقش آن در انقلاب اسلامی به ویژه مساجدی که در بازار قرار داشتن این مکان جزو مراکز مهم و استراتژیک است؛ استان کرمانشاه نیز از این قاعده مستثنی نبوده و مساجد زیادی را در قلب شهر جای داده است.

از جمله مساجدی که در مرکز شهر است و روزانه پذیرای جمع کثیری از بازاریان و مردم است، مسجد حاج شریف خان معتضدی است؛ مسجدی که بنای آن مربوط به سال ۱۳۴۵ باز می گردد و منشا بسیاری از تحولات انقلابی شهر کرمانشاه بوده است.

*مسجد معتضدی از مساجد قدیمی و پرتردد شهر کرمانشاه است/ مسجد معتضدی آغازگز بسیاری از تحولات انقلابی

 حجت‌الاسلام افشین کلات پور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در کرمانشاه اظهار کرد: مسجد حاج شریف معتضدی یکی از مساجد قدیمی و پرتردد شهر کرمانشاه است و در سال ۱۳۴۵ در کرمانشاه ساخته شده است.

امام جماعت مسجد حاج شریف معتضدی بیان داشت: این مسجد همواره محل تجمع کرمانشاهی ها در مناسبت مهم و مختلف قبل و بعد از انقلاب اسلامی بوده است.

وی خاطر نشان کرد: در تاریخ کرمانشاه هم می بینیم این مسجد آغازگر بسیاری از وقایع مهم تاریخی و انقلابی بوده و هموراه مورد توجه مردم شهر کرمانشاه قرار دارد.

حجت الاسلام کلات پور تصریح کرد: مسجد معتضدی با توجه به جایگاهی که دارد به عنوان پیشانی شهر کرمانشاه است و در محلی که نزدیک به مرکز شهر و مطب های پزشکی است.

امام جماعت مسجد حاج شریف معتضدی ادامه داد: بارها افرادی را در این مسجد دیده ام که به منظور شفای مریضشان در این مسجد بیتوته کرده و به خداوند سبحان پناه آورده اند.

وی با بیان اینکه این مسجد دارای سابقه انقلابی طولانی است، اقزود: بعد از انقلاب اسلامی هم این مسجد به یکی از مکان‌های اعزام رزمندگان اسلام به جبهه های نبرد حق علیه باطل بوده است.

امام جماعت مسجد حاج شریف معتضدی بیان داشت: این مسجد جایگاه خاصی در استان کرمانشاه دارد چرا که به نیت واقف آن ها حاج شریف معتضدی به دست پسر خلف ایشان حاج علی اکبر معتضدی ساخته شده است و می دانیم  خاندان معتضدی خاندانی هستند که توانستند مکان‌هایی را به صورت عام المنفعه در اختیار مردم کرمانشاه قرار دهند مانند شیرخوارگاه معتضدی که ملجا و پناه بسیاری از کودکانی است که نیاز به سرپرستی دارند و نیز بیمارستان و زایشگاه معتضدی که در یکی از مکان های خوب کرمانشاه واقع شده و بسیاری از کرمانشاهی ها در این بیمارستان به دنیا آمده اند.

 حجت الاسلام کلات پور تصریح کرد: همچنین زمین‌های روستایی بسیاری نیز توسط این خاندان به منظور کارهای خیر قرار گرفته است و این مسجد به دلیل قرار گرفتن در راه کربلا هموراه میزبان زائران مختلفی از سراسر کشور به ویژه در ایام اربعین حسینی است.

وی بیان داشت: همچنین این مسجد با توجه به فضاهایی که در اختیار دارد میزبان نمایشگاه های متعدد است.

امام جماعت مسجد حاج شریف معتضدی دارا بودن سالن ورزشی، پایگاه مقاومت بسیج، کانون فرهنگی و هنری مساجد را از دیگر شاخص های این مسجد عنوان کرد و گفت: بیش از ۵۰ سال است که نماز جماعت در این مسجد اقامه می‌شود.

 

کد خبر 960678

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha