تشریح آخرین وضعیت کووید ۱۹ در استان کرمان به همراه تازه ترین آمار

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی آخرین وضعیت کووید ۱۹ در استان را شرح داد و گفت: اگر مردم رعایت نکنند دوباره وضعیت برمی‌گردد؛ لذا باید رعایت پروتکل‌های بهداشتی همچنان ادامه داشته باشد و حداقل پیش‌بینی ما این است تا سال آینده باید رعایت کنیم.

به گزارش خبرگزاری شبستان از کرمان، مهدی شفیعی، عصر یکشنبه( 26 مرداد) در نشست خبری مجازی گفت: کرونا شرایط را برای مردم سخت کرده و روز گذشته 71 نفر مبتلا به کووید 19 در بیمارستان‌های استان بستری شدند و مجموع موارد بستری‌های از ابتدای شیوع تاکنون به ۵ هزار و ۱۲۴ نفر رسیده اما موارد مبتلا بیشتر از این است زیرا برخی از آنها سرپایی هستند و برخی بدون علامت و تعدادی نیز براساس علایم بالینی تشحیص داده می‌شوند که توصیه‌های بهداشتی به آنها می‌شود.

 

 

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان تعداد کل فوتی‌های ناشی از کرونا در استان از ابتدا تا کنون را 613 مورد و در  24 ساعت گذشته ۱۲ نفر اعلام کرد و با ابراز تأسف از اینکه تعداد بیماران بستری نسبت به حجم تخت‌های بیمارستانی بالا است؛ افزود: این باعث می شود کادر درمان خسته و فرسوده شوند و کیفیت خدمات کاهش پیدا کند.

 


وی با افزودن این مطلب که از 10 اسفند سال ۹۸ تا روز گذشته 50 هزار تست تشخیص کووید 19 در استان انجام و حدود ۱۴ هزار و ۲۸۳ نفر با علائم حاد تنفسی به بیمارستان های استان مراجعه کردند؛ تصریح کرد: از اسفند ماه این بمیاری در استان مشاهده شد و یک موج خفیفی در فروردین ماه تجربه کردیم و این پیک خیلی شدید نبود و چالشی ایجاد نکرد زیرا در آن زمان برنامه مراقبتی و محدودیت‌های در در کشور اجرا و میزان ابتلای بالای در آن زمان در استان نداشتیم.

 

دکتر شفیعی ادامه داد: اما اوایل اردیبهشت که محدودیت‌ها برداشته شد باعث شد زنجیره انتقال در کشور و در استان کرمان ایجاد و مراسم عزا و عروسی باعث شدت زنجیره انتقال بیماری شد و بعد از تعطیلات نیمه خردادماه افزایش موارد داشتیم و این پیک همچنان ادامه دارد و تقریباً 80 درصد ظرفیت بیمارستان را اشغال کردند.

 

وی اظهار داشت: اما پس از توصیه‌ به مردم برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی اکنون حدود 60 درصد کل استان از ماسک استفاده می‌کنند اما برای قطع زنجیره انتقال و مهار بیماری باید 90 درصد مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند؛ چند روزی است روی قله اپیدمی صاف شده و افزایش موارد ابتلا نداریم اما دغدغه ما شرکت در مراسم مذهبی است که اگر پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشود پیک بعدی را در مهرماه شاهد خواهیم بود.

 

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها را از دیگر نگرانی‌ها است؛ به صراحت گفت: اپیدمی ‌کووید 19 اپیدمی است که نمی‌خواهد به این زودی از جامعه رخ بربندد لذا باید شیوه زندگی خود را تغییر دهیم.

 

وی گزارش داد: اکنون حدود 90 درصد شهرستان‌های استان در وضعیت قرمز و نارنجی قرار دارند و دو منطقه در استان در وضعیت سفید است؛ اگر 50 تا 60 درصد شهرهای استان در وضعیت نارنجی و زرد قرار بگیرند استان در وضعیت هشدار قرار می‌گیرد اما فعلاً قرمز است ضمن آنکه عمده شهرستان‌های جنوبی استان در وضعیت قرمز قرار دارند و اگر وضعیت سفید و حتی سبز هم بشود باید به اندازه دو دوره کمون این بیماری یعنی یک ماه پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم.

 

دکتر شفیعی با بیان اینکه متوسط سن مرگ و میر کاهش پیدا کرد و در اوایل سال تقریباً در رده سنی 70 یا 80 و بعد به 56 سال رسید و اکنون متوسط سن فوتی‌ها 65 سال است؛ گفت: حدود 80 درصد مبتلایان علایم خفیف دارند و متأسفانه در دوران پیک اپیدمی تعداد فوتی‌های استان دو رقمی بود.

 

وی با اشاره به اینکه خوشبحتانه کودکان و نوزادان فرم‌های خفیف کرونا را می‌گیرند؛ بیان کرد: اما مواردی بستری و فوتی نیز در بین این رده سنی داشتیم که دارای بیماری زمینه‌ای بوده‌اند و در مجموع زیر 4 یا 5 درصد افراد بستری را کودکان و نوجوانان تشکیل داده‌اند.

 


سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: آمار دقیقی از تعداد بیماران سرپایی نداریم و برای آنکه تعداد افراد مبتلا در استان را تا حدودی برآورد کنیم باید موارد بستری را در عدد 2.5 یا 3 ضرب کرد و همچنین برای بدست آوردن تعداد ناقلین باید موارد بستری را در 4.5 ضرب کنیم و پیش‌بینی ما این بود که از هفته دوم مردادماه به سمت کاهشی برویم اما در هفته چهارم مرداد قرار داریم و روند تقریباً ثابت شده است که نشان می‌دهد مقداری کنترل اپیدمی در استان کند صورت گرفته است.

 

 

وی خاطرنشان کرد: موتور محرک اپیدمی بحث مراقبت‌های فردی است و افراد باید از خود مراقبت کنند که یکی از مؤلفه‌های خودمراقبتی ماسک است و زمانی ما می‌توانیم اپیدمی را کنترل کنیم که 90 درصد مردم در شهر و روستا پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند، اکنون حدود 60 درصد مردم توصیه‌ها را رعایت می‌کنند و همچنین ارباب رجوع‌ در ادارات رعایت نمی‌کنند و اینها دلیل ادامه دار کردن اپیدمی است.

 


دکتر شفیعی با پیش بینی اینکه این هفته و هفته آینده به سمت کنترل اپیدمی برویم و امیدواریم مردم همچنان نکات بهداشتی را رعایت کنند؛ درباره برگزاری کنکور توصیه کرد: برگزاری همه مراسم اگر شرایط مناسب در آن مکان ایجاد نشود آن مراسم را برگزار نکنید البته ما با تعویق کنکور موافق نیستیم زیرا تبعات فشارهای روانی آن بیشتر از کرونا خواهد بود و با توجه به اینکه شرایط وزارت بهداشت سختگیرانه است و عقب انداحتن کنکور آسیب‌های روحی و روانی برای دانش‌آموزان و حانواده‌های آنها در بر خواهد داشت.

 


وی ادامه داد: در تمامی سالن‌های حوزه امتحانی یک ناظر بهداشتی حضور دارد و همه سالن‌هایی که مقرر است در آنها آزمون برگزار شود اسامی آنها به صورت کتبی به دانشگاه علوم پزشکی اعلام ‌می‌شود تا ما آنها از لحاظ ایمن بودن بررسی کنیم و ستاد استانی کرونا نیز روز گذشته مصوب کرد در شعاع 500 متری از حوزه امتحانی از حضور خانواده‌ها جلوگیری شود. 

 


سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اعلام این مطلب که مکان‌های برگزاری کنکور باید تا پایان امروز به دانشگاه علوم پزشکی اعلام تا بازدید از آن مکان‌ها انجام شود اما باید دانش آموزان در طول امتحان ماسک داشته باشند و فاصله اجتماعی را حفظ کنند؛ درباره برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم و صفر هم به دستورالعمل های ابلاغی اشاره کرد.

 

وی گفت: ستاد مقابله با کرونا برگزاری این مراسم را برعهده سازمان تبلیغات اسلامی گذاشته و همه مساجد، حسینیه‌ها، منازل و ... باید از سازمان تبلیغات اسلامی برای برگزاری مراسم عزاداری مجوز بگیرند همچنین برگزاری مراسم عزاداری در فضای بسته ممنوع است و هیئت ها مجاز به دسته گردانی نیستند و دسته‌جات کمتر از 50 نفر و فاصله بین افراد 2 متر و فاصله بین دسته‌جات باید 6 تا 8 متر باشد و زمان مدت عزاداری بیش از دو ساعت نباشد.

 

دکتر شفیعی با توصیه به نذورات خشک اظهار داشت: سرو غذا در دسته‌جات نخواهیم داشت و برپایی موکب و خیمه پذیرایی ممنوع است همچنین گرداندن علم و پرچم، توزیع نذورات در حین اجرای مراسم و عزاداری در صحن امامزادگان ممنوع است و اگر هیئتی تخلف کند و نتواند سلامت این مراسم را تأمین کند برای آن مجازاتی در نظر گرفته شده است.

 

وی با تأکید بر اینکه استفاده از ماسک برای تمامی شرکت کنندگان الزامی است؛ افزود: هیئت ها به تعداد کافی مایع ضد عفونی و ماسک داشته باشند تا اگر فردی ماسک نداشت در اختیار آن قرار دهند.

 

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه طبق تفاهمی که با سازمان انتقال خون داریم افرادی که به کووید 19 مبتلا شده‌اند پس از گذارندن دوران نقاهت خود اسامی آنها در اختیار سازمان انتقال خون قرار می گیرد؛ اظهار داشت: این سازمان به آنها پیامکی ارسال می کند تا در صورت تمایل پلاسمای خون خود را اهدا کنند.

 

وی در پایان با اشاره به اینکه اکنون روند ابتلا در استان ثابت شده و اگر زنجیره انتقال شکسته شود شیب نزولی می‌شود؛ تصریح کرد: اگر مردم رعایت نکنند دوباره وضعیت برمی‌گردد؛ لذا باید رعایت پروتکل‌های بهداشتی همچنان ادامه داشته باشد و حداقل پیش‌بینی ما این است تا سال آینده باید رعایت کنیم.

 

کد خبر 961101

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha