اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی در برگزاری مراسم‌های عزاداری به صورت جدی در دستور کار قرار دارد

حجت‌الاسلام شکری حفظ سلامت شهروندان را اصل مهم و اولویت‌دار در برگزاری مراسم‌های عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) عنوان کردوگفت: اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی در این ایام به صورت جدی در دستور کار قرار می گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از سمنان، حجت‌الاسلام «علی شکری» پیش از ظهر یکشنبه در جلسه هم‌اندیشی تبیین و دستورالعمل ضوابط برگزاری عزاداری ایام محرم و صفر به میزبانی استانداری سمنان در نشست هم اندیشی ویژه تبیین ضوابط برگزاری عزاداری محرم و صفر با حضور فعالان رسانه ای و فضای مجازی با تاکید بر ضرورت اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی با هدف رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در عزاداری ماه‌های محرم و صفر، اضافه کرد: مدیریت و جریان‌سازی افکار عمومی باید توسط نیروهای انقلابی و داخلی انجام شود و رسانه‌های خارج از کشور رصد شده و در صورت همکاری از داخل کشور با این رسانه‌ها در راستای جریان‌سازی‌های منفی برخورد می‌شود.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان با تأکید براینکه در بین علما و پزشکان تقابل و دوگانگی در خصوص عزاداری حسینی و حفظ سلامت مردم وجود ندارند ادامه داد: رسانه‌ها باید در پیشگیری از ایجاد و نشر اکاذیب در این باره پیش رو باشند.

 

وی ضمن بیان اینکه کسانی که متولی عزاداری هستند از افراد متدین، دین‌دار و پایبند به اصول اخلاقی هستند اضافه کرد: متولیان عزاداری باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مراسم عزاداری را برگزار کنند.

 

حجت‌الاسلام شکری با اشاره به اینکه عزاداری ایام محرم بنا به تصویب ستاد مقابله با کرونا می‌بایست با مجوز سازمان تبلیغات اسلامی در شهرستان‌ها و استان‌های کشور برگزار شوداظهارکرد: در استان سمنان هیئت‌های عزاداری موظف به دریافت مجوز از سازمان تبلیغات اسلامی هستند اما پیش از آن می‌بایست با مراجعه به سامانه بیرق که برای همین منظور طراحی شده، درخواست خود را ثبت کنند.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان بیان کرد: هیئت‌های عزاداری با ورود به این سامانه درخواست عزاداری و مراسم خود را در ایام محرم به ثبت رسانده و پروتکل‌های مورد نیاز برای رعایت را نیز مطالعه می‌کنند سپس با دریافت کد پیگیری باید به یکی از ادارات تبلیغات اسلامی در سطح استان سمنان مراجعه کنند.

 

وی با بیان اینکه هیئت‌های عزاداری، امنای مساجد یا تکایا و میزبانان مراسم و همچنین بانیان می‌بایست با حضور در سازمان تبلیغات اسلامی تعهد نامه‌ای را نیز به امضا برسانند، بیان کرد: در این تعهد نامه باید بانیان، اجرای مراسم در فضای باز، رعایت پروتکل‌های بهداشتی مانند استفاده از ماسک، تعیین سقف جلسه به مدت یک ساعت و نیم و … را متعهد شوند.

 

حجت‌الاسلام شکری برگزاری عزاداری را بدون اخذ مجوز در سطح استان سمنان ممنوع عنوان کردو گفت: هیئت‌های عزاداری می‌بایست به دستورالعمل‌های صادره از سوی ستاد مقابله با کرونا، همان‌طور که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز اشاره فرمودند، توجه کنند.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان ی بابیان اینکه عزاداری‌ها در فضای باز به دو صورت سینه‌زنی و زنجیرزنی برگزار می‌شود افزود: استفاده از ادوات عزاداری در هیئت‌های مذهبی استان ممنوع و رعایت پروتکل‌های وزارت بهداشت در تمام مراسم ضروری است.

 

وی با تأکید بر لزوم ایجاد فاصله دو متر از هر طرف و استفاده از ماسک الزامی است، بیان کرد: اگر هیئتی قصد اجرای برنامه‌های مختلفی ازجمله روضه‌خوانی، مداحی، سخنرانی و غیره دارند باید در این مدت‌زمان محدود برنامه‌ریزی داشته باشند و از دسته روی هیئت‌های عزاداری محرم به جد پرهیز کنند.

 

حجت‌الاسلام شکری با اشاره به اینکه در زنجیرزنی دو حالت پیش‌بینی‌شده است، یادآور شد: عزاداران باید از زنجیر شخصی استفاده کنند و در غیر این صورت یک زنجیر اختصاصی از مسئولان هیئت عزاداری تحویل گرفته و در پایان دهه ابتدایی محرم زنجیر را به هیئت بازگرداند.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان با تأکید بر اینکه پذیرایی از عزاداران در هیئت ممنوع است، اعلام کرد: در سال‌های گذشته افرادی متولی بودند برای طبخ غذای گرم در ایام محرم و صفر ولی در شرایط فعلی بهترین راهکار برای ادای نذورات این است که مبلغ نذر خود را به‌صورت نقدی به سازمان‌های مردمی برای کمک به نیازمندان اهدا کنند و یا به‌صورت خشکبار بین نیازمندان توزیع کنند.

 

کد خبر 961224

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha