نفس های تازه ماژان پس از شهر شدن

بالاخره انتظار به پایان آمد و هوای تازه ای در نفس های منقطع بخش جلگه ماژان شهرستان خوسف پس از شهر شدن وزید و مردم را در این روزهای اوج اپیدمی کرونا خوشحال کرد.

خبرگزاری شبستان_خراسان جنوبی: 21 بهمن ماه سال 1398 بود که استاندار خراسان جنوبی برای بهره برداری ۴۵ روستای دهستان ماژان خوسف از نعمت گاز، به این روستا سفر کرد تا مشعل گاز این روستاها روشن شود؛ مشعل گاز دهستان ماژان در خانه شهید «محمد علی یوسفی» به دست پدر این شهید روشن شد.

 

در همین مکان بود که بود که پدر شهید درخواستی مبنی بر شهر شدن ماژان را خطاب به استاندار ارائه داد، و استاندار هم قول پیگیری را به این پدر شهید داد.


تنها هفت ماه از درخواست این پدر شهید گذشت و وزیر کشور طی ابلاغیه‌ ای در تاریخ (اول مردادماه 1399) به استاندار خراسان جنوبی با تبدیل روستای ماژان به شهر موافقت و ماژان در شهرستان خوسف به عنوان سی و یکمین شهر استان خراسان جنویی مجوز ارتقا دریافت کرد. به دنبال این خبر مسرت بخش، مردم در خیابان های ماژان کاروان شادی، جشن و سرور به راه انداختند و با ذبح دام و توزیع گوشت قربانی بین فقرا شادی خود را ابراز کردند.

 


یکی از اهالی ماژان به خبرنگار شبستان  گفت: از شهر شدن ماژان خوشحالیم ولی این مسئولان باید بدانند از روز پنج شنبه آب شرب نداریم، دو کیلومتر ورودی ماژان خاکی است، فراهم کردن زیرساخت ها برای ما مهم است. 


وی ادامه داد: از طرفی خوشحال هستیم که روستای ما شهر شده ولی یک فرد روستایی درآمد چندانی هم ندارد که فردا پول بیشتری بابت هزینه های شهری بدهد. 


«نوروزی» از دیگر مردم محله و عضو شورای ماژان به خبرنگار شبستان می گوید: مردم از شهر شدن ماژان خوشحال هستند و خودجوش کاروان شادی و جشن به راه انداختند، شهر شدن این روستا خواسته مردم بود که با پیگیری های مسئولان محقق شد، مردم از استاندار، فرماندار و بخشدار جلگه ماژان و شورای اسلامی تقدیر و تشکر می کنند. 


وی با بیان اینکه این روستا باید چند سال پیش شهر می شد، می گوید: انتظار به پایان آمد، ولی  آب این شهر که پیش از این مرکز بخش بوده، هر هفته پنج شنبه و جمعه قطع است، مشکل اینترنت هم داریم؛ انتظار داریم مسئولان به روستائیان توجه خاصی داشته باشند.


عضو شورای جلگه ماژان بیان می کند: این روستا هیچ مشکلی برای تامین زمین در راستای توسعه فیزیکی ندارد و بنیاد مسکن برای واگذاری این زمین ها همکاری می کند، امیدواریم با شهر شدن ماژان شاهد موج مهاجرت معکوس جوانان باشیم.


بخش ماژان بیش از ۲ هزار نفر خانوار و روستای ماژان 900 خانوار دارد، این شهر امکانات ورزشی، حتی زمین چمن مصنوعی هم ندارد، ساخت زمین چمن مصنوعی از مصوبات سفر استاندار به بخش جلگه ماژان بود ولی تاکنون هیچ اقدامی از سوی اداره کل ورزش و جوانان صورت نگرفته است. این مطالب را نوروزی می گوید و ادامه می دهد: پزشک، خانه پزشک و اورژانس مستقر داریم ولی آسفالت دو کیلومتر ورودی ماژان از مصوبات سفر استاندار است که اداره کل راه و شهرسازی، قول داده است این مسیر را در مرداد ماه  جاری به بهره برداری برساند!


«علی اسماعیلی»، دهیار جلگه ماژان هم به خبرنگار خبرگزاری شبستان می گوید: در بافت قدیمی این روستا خبری از سنگ فرش و آسفالت نیست و در بافت جدید هم اداره برق و گاز کنده کاری را انجام داده اند ولی هنوز کامل نشده است.


درخواست اول دهیار این شهر، استقرار شهرداری است، چراکه معتقد است تا شهرداری نباشد عمران و آبادنی این شهر محقق نمی شود، ابلاغ اولیه وزیر کشور شهر شدن ماژان بود و می گوید: انتظار داریم ساخت شهرداری هرچه زودتر در دستور کار مسئولان کشوری و استانی باشد.

 

اسماعیلی بیان می کند: روستاهای بخش ماژان تازه گاز رسانی شده و تنها دو خانوار از یک روستای دورافتاده از این نعمت محروم هستند، تمامی روستاهای بخش ماژان پنج شنبه و جمعه آب خوردن ندارند، لوله های این بخش مربوط به اول انقلاب و فوق العاده فرسوده است و هدر رفت آب زیادی دارد.


پیرمردی با پشت خمیده با در دست داشتن عصا می گوید: خیلی خوشحالیم ماژان شهر شده ولی امکانات و زیرساخت درستی این شهر ندارد؛ ماژان در 60 کیلومتری مرکز شهر است ولی حق ماژان نبود که جزو آخرین روستاهای استان باشد که گازدار شود.


«محمد احمدزاده» معتمد محل و نماینده منابع آبی ماژان، نیز به خبرنگار خبرگزاری شبستان می گوید: خوشبختانه خبر خوبی در شرایط کرونایی که مردم را افسردگی گرفته بود، منتشر و مردم را  خوشحال و دلگرم کرد؛ انشالله مهاجرت ها معکوس و شاهد عمران و آبادنی شهر ماژان باشیم.


انتظار داریم تمامی ادارات و زیرساخت های توسعه شهری در ماژان فعال و مستقر شوند،  باید مقدمه زیرساخت های دراز مدت شروع شود؛ چراکه این بخش؛ جوان مستعد و تحصیل کرده زیادی دارد که متاسفانه مهاجرت کرده اند، ولی با شهر شدن ماژان امیدواریم مهارجرت ها معکوس شود.

 

این معتمد محلی با بیان اینکه ماژان، شرایط گسترش فیزیکی را دارد، می گوید:  ماژان 450 هکتار اراضی کشاورزی دارد ولی از آنجایی که غنی ترین معادن مس در حوزه این بخش است، می توان گفت بعد از استان کرمان، رتبه دوم مس را داریم؛ از این معادن باید برای رفاه مردم منطقه بهره برداری شود.


وی طبقه گفته مسئولان، مدیرعامل جدید معدن مس قلعه زری و مردم بیان می کند: همه مردم و مسئولان پیگیرند و انتظار دارند که شهر مس را در ماژن تشکیل دهند؛ امیدواریم اتفاقی که در سرچشمه کرمان شامل «استخراج مس، ذوب مس و صنایع زیر مجموعه مس» اتفاق افتاده  در این شهر هم  به وقع بپیوندد، چراکه ذخایر مس این بخش ازذخایر سرچشمه کرمان هم بیشتر است. 


وی از وجود کمربند مس در این بخش خبر می دهد و عنوان می کند: تاکنون 15 هزار ساعت تحقیقات در بخش جلگه ماژان انجام شده است که اگر به بهره برداری برسد، شاهد انقلابی در ماژان و حوزه صنعت استان خراسان جنوبی خواهیم بود.


احمد زاده با اشاره به امکانات و زیرساخت های بسیار محدود شهر ماژان، اضافه می کند: امید مردم روستا بعد از شهر شدن؛ توسعه زیرساخت ها، امکانات رفاهی و توجه به بخش معدن، صنعت و فرآوری محصولات مس هست نه کشاورزی. 


«احمد درمحمدی مقدم»، بخشدار جلگه ماژان هم به خبرنگار شبستان می گوید: با تاسی از سیاست‌ها و برنامه‌ های کاری مدیریت عالی استان، تلاش‌های ارزشمندی در شهرستان خوسف آغاز و تکمیل شده است که نتیجه آن افزایش امید اجتماعی و خوش ‌بین کردن مردم به نظام، انقلاب و آینده کشور است.


«ناصر خوش خبر» معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی هم با اشاره به تحقق وعده استاندار و موافقت وزیر کشور با ارتقای روستای ماژان به شهر  بیان کرد: بنا به ابلاغیه وزارت کشور، تاسیس و راه‌اندازی شهرداری در این شهر موکول به صدور حکم بعدی خواهد بود.


محرومیت ‌زدایی، امید بخشی و توسعه روستایی یکی از گام هایی است که استاندار خراسان جنوبی، برای تغییر و تحول در مناطق کم برخوردار انجام می دهد، این مجموعه  اقدامات با هدف ایجاد امید افزایی در دل روستائیان با هدف تثبیت جمعیت و جلوگیری از مهاجرت آنها انجام شده که در روستاهای خراسان جنوبی مشهود است ولی خواسته مردم شهر ماژان بیش از هرچی معطوف به تکمیل زیرساخت هاست  که نیاز به همت مسئولان دارد.


گفتنی است قدمت روستای تاریخی ماژان به عصر صفوی بر می‌گردد و قلعه و بافت تاریخی ماژان از جاذبه‌های مهم این منطقه است، بخش جلگه ماژان در شهرستان خوسف یکی از بزرگترین بخش‌های خراسان جنوبی است که با ظرفیت‌های فراوان در بخش‌های کشاورزی، گردشگری و معادن در ۳۶ کیلومتری مرکز استان قرار دارد و از سه دهستان براکوه، قلعه ‌زری و جلگه ماژان تشکیل شده است.

 

 

 

 

 

کد خبر 961288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha