کرم گلوگاه در باغ های انار خراسان جنوبی/ ۴۴۴۰ هکتار باغ آلوده شد

یوسفی با بیان اینکه چهار هزار و ۴۴۰ هکتار از باغ‌های انار خراسان جنوبی به‌آفت کرم گلوگاه آلوده است، گفت: در صورت مبارزه نکردن با این ‌آفت، به ۲۵ تا ۳۰ درصد در هر هکتار خسارت وارد می‌کند.

«مهدی یوسفی» در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند با اشاره به وجود كرم گلوگاه در محصول انار گفت: این آفت مهمترين عامل كاهش كمی و كيفی محصول انار و يكي از موانع مهم در افزايش صادرات انار  است.

 

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه ميزان خسارت كرم گلوگاه انار تابعی از سال، رقم و شرايط به زراعی باغ در هر منطقه است، افزود: برای کنترل این آفت باید مجموعه‌ای از روش‌های مبارزه بکارگیری شود که در اصطلاح به این روش مدیریت تلفیقی کنترل آفت گفته می‌شود.

 

وی با اشاره به اجرای طرح مدیریت تلفیقی، برای مبارزه با کرم گلوگاه انار در برخی از باغات استان، عنوان کرد: با اجرای این طرح میزان آلودگی و خسارت های ناشی از این آفت، به زیر پنج درصد کاهش یافته است.

 

یوسفی با بیان اینکه اگر مبارزه با این آفت انجام نشود ۲۵ تا ۳۰ درصد به محصول خسارت وارد می کند، ادامه داد: در حال حاضر چهار هزار و ۴۴۰ هکتار از باغ‌های زیرکاشت انار خراسان جنوبی به‌ آفت کرم گلوگاه آلوده است.

 

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: یکی از روش‌های مبارزه با آفت کرم گلوگاه انار نصب تریکوکارت‌ها برای رهاسازی زنبور تریکوگراما است که در هر هکتار ۶۰۰ کارت به درختان انار نصب می‌شود.

 

وی با بیان اینکه دولت برای رهاسازی زنبورهای تریکوگراما ۵۵ درصد یارانه پرداخت می کند و مابقی هزینه را بایستی کشاورزان بدهند، یادآور شد: کرم گلوگاه انار تخم‌های خود را داخل تاج میوه می‌گذارد به همین دلیل مبارزه شیمیایی با آن غیرممکن است و باید کشاورزان انارهای پوسيده يا باقی مانده در باغ ها را پس از جمع آوری به خارج از باغ انتقال دهند و در محل مشخصی آن را بسوزانند.

 

یوسفی  تاکید کرد: برای کنترل و مبارزه با آفاتی مانند کرم گلوگاه انار باید حتما مبارزه همگانی انجام شود.

 

گفتنی است؛ امسال سطح زیرکشت محصول انار در استان خراسان جنوبی چهار هزار و ۴۵۰ هکتار است که پیش بینی شده ۵۱ هزار تن محصول برداشت شود.

 

کد خبر 961334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha