دهه اول محرم بهترین فرصت آمادگی برای نصرت امام زمان(عج) است

حجت الاسلام والمسلمین ملایی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که چرا مراسم محرم قبل از شهادت امام حسین(ع) برگزار می‌شود، گفت: دهه اول محرم دهه آمادگی برای نصرت امام زمان(عج) است چون قیام آن حضرت نیز در روز عاشورا خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین «حسن ملایی»  در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم، ضمن تسلیت به مناسبت نزدیک شدن به ایام حزن و اندوه آل الله خاطرنشان کرد: پیش از همه باید این روزهای غم آلود را به محضر مبارک حضرت بقیة الله(عج) تسلیت و تعزیت عرض کنیم.

 

مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تأکید بر لزوم برقراری مجالس عزای اهل بیت(ع) در کمال رعایت پروتکل های بهداشتی به تبیین یک سؤال پرداخت که چرا عزاداری امام حسین(ع) در دهه اول محرم برقرار می‌شود؟

 

وی با بیان این که معمولا مراسم های ختم و عزای از دست رفتگان بعد از فوت یا شهادت آنها برگزار می‌شود، گفت: حال سؤال این است که چرا عمده عزاداری های ما قبل از روز عاشورا بوده و در روز عاشورا به اوج می رسد، مگر امام حسین(ع) در روز عاشورا به شهادت نرسید؟ پس ما هم باید مراسم خود را بعد از عاشورا برگزار کنیم.

 

حجت الاسلام والمسلمین ملایی در پاسخ به این سؤال خاطرنشان کرد: یک جواب این است که ما تعبدا قبول داریم دلیل دوم را برخی این طور گفته اند چون مصائب این روزها مصائب زیادی است که درست است ولی مصائب دهه دوم هم زیاد است، بنابراین این دو دلیل خیلی محکم و قوی نیستند.

 

وی تصریح کرد: اولا باید بدانیم که عاشورا محل یک اتفاق نیست تا این سؤال پیش بیاید، بلکه محل دو رویداد است؛ رویداد اول شهادت امام حسین(ع) و رویداد دوم قیام حضرت مهدی(عج) است که در روز عاشورا قرار است که اتفاق بیافتد.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که امام زمان(عج) درست مثل حضرت سیدالشهدا(ع) طلب نصرت و یاری می‌کند، گفت: آیا لبیک به نصرت امام واجب است یا خیر؟ بله واجب شرعی بر همه ما است، همچنانکه خیلی از کوفی ها با امام حسین(ع) نجنگیدند، حتی گریه هم کردند ولی جرمشان این بود که امام خود را یاری نکردند.

 

وی بیان داشت: امام معصوم و ولی خدا وقتی طلب نصرت و یاری کرد بر همه واجب است که به یاری او بروند، حال وقتی امام زمان(عج) در روز عاشورا قیام کند و بگوید مرا یاری کنید! یاری بر شما و همه ما واجب است.

 

حجت الاسلام والمسلمین ملایی اضافه کرد: مقدمه دیگر آن است که آیا کسی بدون آمادگی توان نصرت امام را دارد؟ چون یاری امام به حرف و شعار نیست، همچنانکه حضرت سیدالشهدا(ع) وقتی از مکه خارج شدند هزار و اندی با ایشان همراه بودند، ولی بین راه وقتی آرام آرام خبرها رسید که در کوفه خبرهایی هست، کنار رفتند؛ از این رو سؤال می کنم که آیا آمادگی بنده و شما باید قبل از قیام امام زمان(عج) باشد یا بعد از قیام؟

 

وی با تأکید بر این که ائمه اطهار(ع) در دهه اول محرم برای ما سفره پهن کرده اند که در این ده روز برای روز عاشورا آماده شویم، گفت: روز عاشورا فقط روز گریه و عزا بر شهادت امام حسین(ع) و فرزندان و یاران ایشان نیست بلکه روز اعلام آمادگی برای کمک و یاری امام زمان(عج) است تا همچون جد غرییشان تنها نمانند.

 

این پژوهشگر مهدویت در پایان یادآور شد: پدران و مادران اگر در نمازهای خود فقط این دعا را بکنند که خداوند ما را سربازان و نوکران امام زمان(عج) در این دهه قرار بدهد، بهترین دعا است بنابراین در پایان باز هم تأکید می کنیم که باید مجالس با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شده و در این دهه به شدت تلاش کنیم تا آماده خدمت به امام زمان(عج) بشویم.

کد خبر 961424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha