آموزش‌های فنی و حرفه‌ای اقدامی موثر در راستای توانمندسازی مددجویان است

مومنی گفت: ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای اقدامی موثر در راستای توانمندسازی مددجویان است.

خبرگزاری شبستان:اراک/ کمیته امداد امام خمینی(ره) از دستگاه های حمایتی است که پس از پیروزی انقلاب به فرمان امام خمینی(ره) به منظور حمایت از نیازمندان و اقشار کم در آمد و آسیب دیده افتتاح شد و این نهاد حمایتی از همان ابتدای تاسیس فعالیت های گسترده ای را در راستای اهداف خود داشته است.

 

توانمند سازی مددجویان و سوق دادن آنها به بازار کار یکی از مهمترین اهداف کمیته امداد است که در طی سال ها در این راستا فعالیت های گسترده ای انجام داده است و با ارایه آموزش های لازم و تسهیلات گام های موثری در این زمینه برداشته است.

 

از دیگر اقدامات این نهاد ارایه آموزش های فنی و حرفه ای به افراد مختلف به ویژه جوانان و نوجوانان است که بتواند با فراگیری حرفه مورد نظر خود وارد بازار کار شده و از چرخه حمایتی خارج شوند.

 

در این راستا گفتگویی با مدیر کل امداد استان مرکزی داریم تا بیشتر با فعالیت های این نهاد در بخش های مختلف آشنا شویم:

 

در راستای فعالیت های آموزشی و فنی و حرفه ای بفرمایید؟

 

«مجید مومنی» در پاسخ به این سوال گفت: یکی از راه های توانمند سازی مددجویان ارایه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به این عزیزان است که  تعداد ۲۳۰ نفر از مددجویان تحت حمایت از آموزش‌های فنی و حرفه‌ای با اعتبار بیش از ۱۸ میلیون تومان بهره‌ مند شدند.

 

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان مرکزی با اشاره به شیوع ویروس کرونا و محدودیت های به وجود آمده در سال جاری افزود: در شرایط کنونی ارائه آموزش های فنی وحرفه ای به سه روش حضوری با تعداد محدود، غیر حضوری ( مجازی وبینار ) و چهره به چهره( کاربردی ) به مددجویان تحت حمایت ارائه شده است.

 

وی با بیان اینکه این آموزش‌ها توسط واحد اشتغال کمیته امداد و آموزشگاه های آزاد در ادارات فراهان، تفرش، خمین، محلات اجرا شده است، ادامه داد: از این تعداد ۱۵ درصد را مددجویان مرد و ۸۵ درصد را مددجویان زن تشکیل می دهند

.

 

ارایه تسهیلات قرض الحسنه به مددجویان به چه صورت است؟

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ارائه تسهیلات قرض الحسنه به مددجویان در راستای توانمند سازی این عزیزان و ایجاد اشتغال نیز گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۳۴۵ فقره تسهیلات قرض الحسنه اشتغال به مددجویان تحت حمایت کمیته امداد استان مرکزی پرداخت شده است.

 

مدیر کل کمیته امداد استان مرکزی اضافه کرد: ایجاد اشتغال و توانمند سازی مددجویان تحت حمایت مهم‌ترین رسالت کمیته امداد است که علاوه بر ارایه آموزش های لازم با ارایه تسهیلات قرض الحسنه نیز به ایجاد اشتغال و خود کفایی مددجویان کمک می کند.

 

مومنی با اشاره به اینکه از این تعداد ۹۳ مورد پرداخت تسهیلات اشتغالزایی از سرفصل منابع امدادی با اعتبار بیش از دو میلیارد و ۷۳۸ میلیون تومان بوده است، ادامه داد: ۲۰ فقره تسهیلات اشتغالزایی نیز از سرفصل منابع هم افزایی بانک قرض الحسنه مهر ایران با اعتبار ۶۹۵ میلیون تومان بوده است.

 

وی همچنین اضافه کرد: تعداد ۲۳۲ فقره تسهیلات اشتغال نیز از منابع بانکی بند ب تبصره ۱۶، با اعتبار هشت میلیارد و ۱۴۰ میلیون تومان بوده است.

 

ارایه بسته های تشویقی و مزایا به کارفرمایان چگونه است؟

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان مرکزی در ادامه با بیان اینکه به منظور ایجاد اشتغال برای خانواده هایی که قدرت ریسک اقتصادی ندارند، نیز فعالیت های انجام می شود افزود: در این راستا برای این اقشار  قراردادهای با کارفرمایان، مؤسسات، شرکت‌ها و صنایع بسته می شود و این مراکز در صورت به کارگیری مددجویان از مزایای کارفرمایی کمیته امداد بهره‌مند می شوند.

 

این مقام مسئول بر همدلی و همراهی هر چه بیشتر کارفرمایان و موسسات مختلف با امداد تاکید کرد و گفت: این همدلی و همکاری سبب ایجاد اشتغال برای افراد نیازمند و کمک به زندگی این عزیزان می شود و علاوه بر این مزایایی نیز برای کارفرمایان دارد.

 

وی خاطر نشان کرد: مشاغل ایجاد شده در سال جاری تاکنون در قالب گروه های شغلی کشاورزی، دامپروری، شیلات، صنایع دستی، فعالیت های صنعتی، معدنی و خدماتی بوده است

.

حمایت از نیازمندان با توزیع سبد کالای بین خانوارهای تحت پوشش

مومنی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به شرایط کنونی کشور و مشکلات اقتصادی که به واسطه شیوع ویروس کرونا و همچنین تحریم ها به وجود آمده است، گفت: کمیته امداد در این راستا فعالیت های بیشتری را انجام داد و همزمان با دهه امامت و ولایت نیز توزیع سبد کالای حمایتی بین ۴۴ هزار و ۵۰۰ خانوار معیشت بگیر عادی و تبصره ۱۴ را آغاز کرده است.

 

این مقام مسئول با بیان اینکه تعداد زیادی از خانوارها در این زمان دچار مشکلات اقتصادی و معیشتی شدند، افزود: رهبر انقلاب با درایت و دور اندیشی خود پیشنهاد برگزاری رزمایش همدلی و مواسات را دادند که بحمدالله ملت مسلمان ایران اسلامی نیز لبیک جانانه ای به ایشان گفته و در این راستا گام های موثری برداشته شد.

 

مومنی با بیان اینکه در مجموع تعداد ۴۸ هزار و ۴۴۶ خانوار (عادی‏-تبصره۱۴‏-تک خدمتی) از خدمات کمیته امداد استان مرکزی بهرمند هستند، بیان کرد: در راستای کمک به این عزیزان نیازمند یاری و مساعدت هر چه بیشتر مردم مومن و نوعدوست استان هستیم.

 

وی در ادامه با بیان اینکه در چهار ماهه نخست امسال تعداد ۲ هزار و ۷۴۱ فقره تسهیلات قرض الحسنه کارگشایی و ودیعه مسکن با اعتبار ۱۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به مددجویان و نیازمندان پرداخت شده است، ادامه داد: از ابتدای سال جاری تاکنون همچنین تعداد ۱۱۰ فقره کمک هزینه ازدواج به فرزندان مددجویان تحت حمایت نیز پرداخت شده است.

 

در خصوص تحصیل افراد تحت پوشش چه فعالیت های انجام می شود؟

 

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان مرکزی در پاسخ به این سوال از پرداخت کمک هزینه به ۸۵ دانشجو و ۱۷۱ دانش آموز تحت حمایت خبر داد و گفت: طی سال جاری ۸۵ دانشجوی تحت حمایت کمیته امداد استان مرکزی از کمک هزینه شهریه و ۱۷۱ دانش آموز تحت حمایت از کمک هزینه اینترنت در آموزش های مجازی بهره مند شدند.

 

وی اضافه کرد: برای این تعداد دانشجو ۱۲۰ میلیون تومان و برای دانش آموزان نیز بیش از ۱۷ میلیون تومان اعتبار هزینه شده است تا بتوانند به راحتی به تحصیل علم و دانش در کنار سایر دانش آموزان بپردازند.

 

مومنی به شرایط این روزهای به واسطه شیوع ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: آموزش دانش آموزان از طریق فضای مجازی به منظور آمادگی شرکت در کنکور سراسری از طریق استفاده از سایت آموزشی موسسات فدک‏، کلاسینو، عصر نوین و همچنین شرکت دانش آموزان سال دوازدهم در آزمون های آمادگی به کنکور به صورت آنلاین در فضای مجازی مؤسسات از دیگر اقدامات حوزه فرهنگی این نهاد بوده است.

 

وی با تاکید بر اینکه دانش آموزان بی بضاعت نیز باید همچون سایر دانش آموزان از امکانات بهره مند باشند، افزود: این دانش آموزان افرادی باهوش هستند که نباید به دلیل کمبود امکانات از تحصیل باز بمانند و ما با فعالیت های گسترده و همچنین تهیه کتاب های آموزشی آمادگی کنکور و تست از موسسه قلم چی بصورت رایگان برای دانش آموزان تحت حمایت در امر تحصیل این عزیزان تلاش کردیم.

ارتقای سطح فرهنگی مددجویان تحت حمایت مهم‌ترین رویکرد کمیته امداد است

مدیر کل کمیته امداد استان مرکزی با تاکید بر اینکه ارتقای سطح فرهنگی مددجویان تحت حمایت مهم‌ترین رویکرد کمیته امداد است، گفت: کمک به رفع فقر فرهنگی مقدم بر فقر مادی است و اساس فعالیت کمیته امداد فرهنگی و فرهنگ سازی است.

 

مومنی ادامه داد: تمام اقدامات این نهاد مردمی دارای پیوست فرهنگی است و ما در این راستا نیازمند یاری و مساعدت هر چه بیشتر دستگاه های فرهنگی استان هستیم.

 

وی ضمن تقدیر از مشارکت گسترده مردم استان با این نهاد حمایتی گفت: ۵۰ درصد جمعیت استان مرکزی به طور مستقیم با کمیته امداد در ارتباط بوده و در طرح‌های مشارکتی این نهاد همکاری دارند.

 

این مقام مسئول با بیان اینکه مشارکت مردمی در این نهاد نسبت به سنوات گذشته ۵۷ درصد رشد داشته است، ادامه داد: این نشان از اعتماد مردم به این نهاد حمایتی است.

 

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان مرکزی حفظ کرامت خانواده های تحت پوشش را امری ضروری دانست و گفت: در راستای اجرای رزمایش همدلی و مواسات نیز این مهم با دقت هر چه بیشتر در حال انجام است.

کد خبر 961703

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha