مسجد مرکز اتحاد و انسجام ملت مسلمان است

مدیر مدرسه علوم دینی اهل سنت بندر خمیر گفت: مسجد مرکز اتحاد و انسجام ملت مسلمان است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از بندرعباس، «سید عبدالجلیل قتالی» ظهر امروز (29 مرداد) در همایش پرچمداران محراب که به مناسبت روز جهانی مسجد با حضور علمای اهل سنت و تشیع هرمزگان در سالن همایش شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان برگزار شد، روز جهانی مسجد را یاداور تجاوز به مسجدالاقصی دانست و اظهار کرد: مسجد مکانی برای عبادت خداوند است؛ بنابر این شایسته نیست به جز خداوند کسانی دیگر را مورد پرستش قرار  دهیم.

 

مدیر مدرسه علوم دینی اهل سنت بندر خمیر با ذکر این نکته که تمام ادیان یک مکانی را به عنوان عبادتگاه دارند، ابراز داشت: مسجد در قرآن دارای جایگاه رفیع و بالایی است چراکه مسلمانان بدون مسجد نمی‌توانند اجتماع مورد نظر خود را داشته باشند.

 

وی اسلام را یک دین اجتماعی دانست و عنوان کرد: برای مسجد چند رویکرد از جمله آموزش در نظر گرفته شده است. مسجد آموزشگاه و محلی برای کسب علم و معرفت است.

 

قتالی تشریح کرد: از زمان رسول خداوند تا کنون مسجد مکتب و خانه آموزشی برای تمام اقشار مردم مسلمان بوده است.

 

مدیر مدرسه علوم دینی اهل سنت بندر خمیر مسجد را مرکز فعالیت عمومی دانست و بیان داشت: اقدامات انجام شده در مساجد متناسب با نیاز روز و تحولات اجتماعی در جامعه تغییر می‌کند.

 

وی با بیان اینکه مرکز انسجام، اتحاد و اجتماع ملت مسلمان مسجد است، اظهار کرد: مسجد در گذشته مجلسی برای اتخاذ تصمیمان مهم در حوزه‌های مختلف بوده است. کدام مکان در دنیا وجود داشته که چنین امکانی داشته باشد.

 

مدیر مدرسه علوم دینی اهل سنت بندر خمیر افراد مسجدی دارای ویژگی‌های خاصی هستند، تشریح کرد: مسجد یک انجمن قوی و قدرتمند  است. هیچ انجمنی در دنیا وجود ندارد که با یک بانگ اذان شتابان به سمت اقامه نماز جذب شوند بدون اینکه هیچگونه اجباری در این امر وجود داشته باشد.

 

قتالی با بیان اینکه مسجد یک تربیت عملی است، اذعان کرد: اصولا اسلام یک امر ذهنی و تئوری نیست بلکه با نظام برنامه‌ریزی زندگی انطباق دارد و مسجد در این مقوله هم نقش ویژه‌ای را ایفا می‌کند.

 

وی ادامه داد: در مساجد تمایزی میان انسان‌ها وجود ندارد و در جایگاه عبادت همه یکی هستند. آزادی واقعی و عدالت خاصی در این جایگاه قرار دارد.

 

مدیر مدرسه علوم دینی اهل سنت بندر خمیر مساجد را حرم امن انسان‌ها دانست و ابراز داشت: افرادی که منتظر اقامه نماز در مسجد هستند توسط فرشتگان و ملائکه ستایش و نگهبانی می‌شوند.

 

وی عنوان کرد: باید به یاد داشته باشیم که صدای خود را در مسجد بالا نبریم و با توجه به صحبت بزرگان برای دیگران مزاحمت ایجاد نکنیم.

 

قتالی تشریح کرد: افرادی که اقدام به ساخت یا تعمیر مسجد می‌کنند داری ویژگی‌های خاصی نظیر ایمان به خداوند و شجاع هستند. خداوند برای هر کسی که مسجدی را بنا کند در بهشت برای او قصری را در نظر خواهد گرفت که نشان دهنده اهمیت ویژه مسجد در اسلام و نزد خداوند است.

 

فلسفه مسجد تخم‌مرغی

مدیر مدرسه علوم دینی اهل سنت بندر خمیر با اشاره به بنا شدن مسجد تخم مرغی، بیان داشت: پیرزنانی وجود دارند که با هزینه فروش تخم‌مرغ‌های خود اقدام به احداث مسجدی هر چند کوچک می‌کنند که به آن مسجد تخم مرغی گفته می‌شود. شما تصور کنید ساخت چنین مسجدی نزد خداوند چه ارزش و جایگاه والایی دارد گرچه که کوچک باشد.

 

قتالی مطرح کرد: خوشبختانه در بسیار از کشورهای اسلامی مساجدی برای عبادت وجود دارد و همزمان با بانگ اذان مسلمانان سراسر جهان به سوی نماز می‌شتابند که نشان دهنده اجتماع و وحدت بی‌نظیر بزرگ مسلمانان جهان است.

 

وی با اشاره به ثواب اقامه نماز در مساجد، اظهار کرد: برپایی نماز در مسجد 27 برابر نماز در مکانی دیگر ارزش است و ثواب اقامه نماز در مسجد الاقصی نیز 500 برابر است که نشان دهنده اهمیت ویژه مسجد الاقصی برای مسلمانان سراسر جهان است؛ چراکه خداوند پیامبر خود را از ان‌جا به معراج برد تا اهمیت این مسجد را نشان دهد.

کد خبر 962228

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha