افتتاح خط توليد موتور توربوجت ملي "اوج"

با دستور رئیس جمهور توسط مدیر عامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع خط توليد موتور توربوجت ملي اوج در سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، با دستور رئیس جمهور توسط مدیر عامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع خط توليد موتور توربوجت ملي اوج در سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع افتتاح شد. امیر سرتیپ دوم افشین خواجه فرد مدیر عامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع در آیین افتتاح موتور توربوجت ملی «اوج» که در اجرای فرمان فرمانده معظم کل قوا و با فعاليت جهادي  دانشمندان، طراحان و متخصصين صنعت دفاعی كشور ساخته شده است گفت:موتور ملی اوج به عنوان اولین موتور توربوجت بومی توسعه یافته جهت تامین نیروی پیشران جنگنده های کشور از جمله جنگنده هاي کوثر، صاعقه ، آذرخش و جت آموزش پيشرفته ياسين و در محدوده وزن برخاست حدود ده تن است.

وی افزود: سیستم کنترل موتور "اوج" از نوع هیدرومکانیکال است  که در صورت نیاز قابلیت ارتقاء به سیستم تمام الکترونیک (FADEC) را دارد.

امیر خواجه فرد با بیان اینکه فناوری بسیار پیچیده اين موتور موجب ایجاد یک جهش بلند در دانش طراحی و فناوری ساخت در صنعت هوايي کشور شده است گفت:  فناوری به کار رفته در "اوج" به عنوان یک بسته مرجع ،  زمینه ورود کشور به فاز طراحی و ساخت موتورهای توربوفن و توربوشفت نیمه سنگین و سنگین کلاس هوایی و صنعتی را فراهم كرده است.

وی تصریح کرد: این موتور با اتکا به توانمندی داخلی و تکیه بر دانش و تخصص مهندسان کشور و استفاده حداکثری از ظرفيت علمي و فني دانشگاه ها و شركت هاي دانش بنیان كشور با تولید بومی بیش از 14هزار  قطعه ومجموعه متعلقات، برای اولین بار در سال 1395ساخته و توسط رياست محترم جمهور در روز صنعت دفاعی رونمایی  شد .

وی افزود: دومین دستگاه از این موتور نيز  در سال 1396 تولید و تست آن در آزمایشگاه موتور ملی اوج صورت پذیرفت و آزمون های زمینی، تاکسی و پروازی این موتور نيز در سال های 1397 و 1398 بر روی هواپیمای بومی کوثر با موفقیت انجام شد.
مدیر عامل سازمان صنایع هوایی گفت:  اين افتخار را داريم كه به فضل الهي و در روز صنعت دفاعي با افتتاح خط تولید موتور توربوجت ملي اوج، گام بلندي در مسير خوداتكايي در رفع نيازهاي ناوگان هوايي نيروهاي مسلح کشور برداشته شده و جمهوری اسلامی ایران در زمره 8 کشور صاحب دانش طراحی و فناوری ساخت و توليد این دسته از موتورهاي هوايي قرار مي گيرد./

کد خبر 962650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha