آمادگی کامل بقاع متبرکه قم برای برگزاری مجالس محرم/توزیع ۴۰۰۰ بسته معیشتی در دهه اول محرم

حجت الاسلام والمسلمین اسکندری ضمن تشریح برنامه های اداره کل اوقاف قم در ایام ماه محرم تحت عنوان «سوگواره بصیرت عاشورایی» تأکید کرد که بقاع متبرکه و امام زادگان برای برگزاری مراسمات آمادگی کامل دارند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حجت الاسلام والمسلمین «عباس اسکندری» پیش از ظهر امروز(پنجشنبه 30 مرداد) در نشست خبری سوگواره بصیرت عاشورایی که در سالن نشست های اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم برگزار شد،  ضمن تسلیت و تعزیت به مناسبت فرارسیدن ایام حزن و اندوه شهادت امام حسین(ع) و یاران باوفای ایشان اظهار داشت: اصحاب خبر و رسانه در طول سالیان اخیر منشأ اثرات خوبی بوده اند و در آگاهی بخشی آحاد جامعه نقش آفرینی کرده اند.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم افزود: عزاداری بر امام حسین(ع) در طول تاریخ از یک اهمیت خاصی برخوردار بوده و از لحظه اول شهادت امام حسین(ع) آغاز شده و تا آینده نیز قطعا ادامه خواهد داشت، همچنانکه در سیره ائمه اطهار(ع) نیز بر این مسأله تأکید بسزایی شده است.

 

وی در ادامه عنوان کرد: البته سرّ این ماجرا روشن است، چراکه امام حسین(ع) با قیام خود حیات اسلام را تضمین کرد و اساسا مفهوم ثارالله یعنی خون خدا که لقب امام حسین(ع) است همین مطلب را می رساند، چراکه خون در بدن نشانگر حیات، شادابی و نشاط او است و اگر خون دچار مشکل شود، مرض و بیماری گران انسان را می گیرد.

 

حجت الاسلام والمسلمین اسکندری با اشاره به این که امام حسین(ع) خون خدا در رگ های امت اسلامی است، گفت: امام راحل ما تأکید داشتند که همین محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است، به همین جهت عقیده ما این است که مجالس و محافل عزاداری باید باقی بماند، هرچند ویروسی منحوس همچون کرونا جهان را درگیر به خود کرده است، اما نمی توانیم مجالس پرشور حسینی را تعطیل کنیم.

 

وی بیان داشت: امسال تنها تفاوتی که با سال های گذشته کرده این است که شکل و شمایل عزاداری ها تغییر جزئی می‌کند و مجالس نیز با شکل محدودتری به جهت حفظ سلامت مردم برگزار می‌شود؛ بنابراین از یک طرف لزوم برگزاری مجالس حسینی به جهت ترویج دین و فرهنگ قرآنی وجود دارد و از طرف دیگر سلامتی مردم نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است و این هنر ما است که بتوانیم با برنامه ریزی بین این دو جمع کنیم.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: هماهنگی خوبی بین دستگاه های تبلیغی و فرهنگی با ستاد ملی مقابله با کرونا انجام شده است تا این دو اصل اساسی با هم محقق شود، البته برنامه اصلی ما در امام زادگان و بقاع متبرکه است که برای این مسأله به آمادگی خوبی رسیده ایم.

 

وی با بیان این که در محیط های امام زادگان و بقاع متبرکه پروتکل های بهداشتی کاملا رعایت می‌شود، گفت: مجالس و هیأت هایی که در این اماکن برگزار می شوند با رعایت مسائلی همچون استفاده از ماسک، ضدعفونی مستمر و استفاده از فضاهای باز تلاش خواهند کرد که ضمن برگزاری هرچه باشکوه تر مجالس حسینی، سلامتی فردی به خطر نیافتد.

 

حجت الاسلام والمسلمین اسکندری در ادامه سخنان خود خاطرنشان ساخت: نکته دیگر بحث تبلیغات محیطی است که باید نسبت به سال های گذشته پررنگ تر باشد تا جبران محدودیت های برگزاری مجالس بشود؛ ضمن این که در روزهای هفتم تا دهم ماه محرم گروه های مردمی که با بقاع متبرکه و امام زادگان مرتبط هستند با راه انداختن خودروهای سیاه پوش شده و پخش مراثی و سخنرانی در ارتباط با امام حسین(ع) تلاش می‌کنند تا جو شهر را نیز حسینی کنند.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم یادآور شد:  امسال استفاده از رسانه یکی از اولویت های ما است که برای این منظور 14 برنامه با حضور 25 مبلغ در فضای مجازی تدارک دیده شده است تا بتوانیم نهایت بهره برداری از ماه محرم را داشته باشیم.

 

وی با تأکید بر این که یکی از برنامه های اصلی اوقاف، محرومیت زدایی است، گفت:  در ایام دهه ولایت، 2500 بسته معیشتی بین خانواده های نیازمند توزیع شد و این برنامه با افزایش به 4000 بسته معیشیتی در دهه اول محرم ادامه پیدا خواهد کرد.

 

حجت الاسلام والمسلمین اسکندری در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: دو مرحله دیگر نیز در ایام ماه محرم و صفر این برنامه را در کنار توزیع هزار پرس غذای گرم خواهیم داشت، همچنانکه در ایام دهه ولایت 18 هزار پرس غذای گرم توزیع کردیم.

 

گفتنی است، در بخش پایانی این نشست خبری حجت الاسلام «امیرعطاءالله جباری» مسؤول سابق نهاد کتابخانه های عمومی استان قم از سوی حجت الاسلام والمسلمین اسکندری به سمت معاونت فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه معرفی شد.

 

 

کد خبر 962750

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha