۴۱.۳ درصد جمعیت کل استان کرمان روستایی است/ هزار روستا مشکل آب آشامیدنی دارد

مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری کرمان گفت: تعداد ۱ میلیون و ۳۰۶ هزار و ۱۳۱ نفر که ۴۱.۳ درصد جمعیت کل استان را شامل می شود، جمعیت روستایی استان کرمان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان کرمان، جواد صادقی پنجشنبه (30 مرداد) در نشست خبری به مناسبت هفته دولت ضمن تسلیت به مناسبت فرارسیدن ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان و گرامیداشت روز پزشک گفت: استان کرمان براساس آخرین سرشماری در سال 95، دارای 3 میلیون و 164 هزار نفر جمعیت است که از این تعداد 1 میلیون و 306 هزار و 131 نفر که 41.3 درصد جمعیت کل استان را شامل می شود، جمعیت روستایی است.

 

 

مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری کرمان با اشاره به اینکه استان کرمان 11 درصد از مساحت کل کشور را به خود اختصاص داده، بیان کرد: میانگین جمعیت روستایی کشور 26 درصد است اما میانگین جمعیت روستایی استان کرمان 41 درصد است و این نشان از زحمات و تلاش هایی دارد که در سنوات گذشته در جهت ماندگاری و اسکان جمعیت روستایی در استان کرمان انجام شده است.

 

 

وی ادامه داد: علیرغم تهدیداتی که در بحث مهاجرت بعضاً در این 4 دهه انقلاب اسلامی، هم سیر صعودی و هم نزولی مهاجرت از روستا را داشتیم اما خوشبختانه می توانیم بگوییم با وجود 2 هزار و 472 دهیاری در استان که تعداد 346 نفر از دهیاران را خانم ها و 2 هزار و 126 نفر آقایان شامل می شود؛ استان کرمان 11 هزار و 200 آبادی دارای کد، 5 هزار و 400 آبادی دارای سکنه، 2 هزار 799 آبادی دارای 20 خانوار دارد.

 

 

 

صادقی خاطرنشان کرد: براساس قانون شوراها و انتخابات، ملاک عمل برای برگزاری انتخابات در شهرها و روستاها، برای روستاها بالای 20 خانوار یا 100 نفر و برای داشتن دهیاری بالای 30 خانوار است و همکاران ما در سنوات گذشته زحمات زیادی در ارتقا سطح و درجه بندی دهیاری ها داشتند.

 

 

وی در خصوص تعداد شوراهای روستایی در استان کرمان، افزود: 2 هزار و 523 شورای روستایی در سطح استان داریم که شامل 145 شورا 5 نفره و 2 هزار و 378 شورای 3 نفره است؛ تعداد اعضای شوراهای روستایی استان، 7 هزار و 859 نفر هستند که از این تعداد 7 هزار و 472 نفر مرد و 387 نفر زن هستند و از این تعداد اعضا شورا، 23 نفر دارای مدرک دکترا، 177 دارای مدرک کارشناسی ارشد، هزار و 67 نفر دارای مدرک کارشناسی، 557 نفر کاردانی، 2 هزار و 691 نفر دیپلم و مابقی سیکل و سواد خواندن و نوشتن دارند و 26 نفر هم تحصیلات حوزی دارند.

 

 

مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری کرمان با بیان اینکه اولین و مهمترین کار در بحث شوراها و دهیاری ها، آموزش است؛ گفت: یکی از کارهای اساسی که در این دوره از شوراها و دوره دوم دولت تدبیر و امید انجام شد، بحث شناسه دار کردن شوراها بود که استان کرمان بیش از 70 درصد این کار تحقق پیدا کرده و مابقی تا پایان سال جاری انجام خواهد شد.

 

 

وی با اشاره به درجه بندی دهیاری های استان کرمان در سال گذشته، ادامه داد: درجه دهیاری ها بر اساس جمعیت، وسعت و میزان طرح هادی روستا در نقشه است؛ تعداد 555 دهیاری درجه یک، 541 دهیاری درجه دو ، 238 دهیاری درجه 3، 260 دهیاری درجه 4، 217 دهیاری درجه 5 و 9 دهیاری درجه 6 است یعنی دهیاری درجه 6 ما دهیاری های بزرگتر ما هستند.

 

 

صادقی ادامه داد: امسال در هفته دولت، 306 پروژه قابل افتتاح در بحث مسائل عمرانی داریم که مهمترین آن در بحث توسعه روستا تلقی می شود و از جمله بهسازی معابر، زیرسازی و آسفالت، جدول گذاری، احداث پارک، پل، چمن مصنوعی، میدان و ... است.

 

 

وی با اشاره به اینکه دهیاری و شوراها در بحث پیشگیری از بیماری کرونا عملکرد خوبی داشتند، در ادامه در خصوص دیگر پروژه های بیان کرد: در بسیاری از روستاهای استان بحث ظرفیت گردشگری را به صورت ویژه داریم و در هفته دولت 75 پروژه گردشگری به صورت استانی و ملی در روستاهای استان کلنگ زنی می شوند.

 

 

مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری کرمان خاطر نشان کرد: دفتر امور روستایی شامل 3 معاونت است؛ یکی از معاونت ها امور زیر بنایی که مسائل آب، برق، تلفن، مخابرات و گاز و ... را شامل می شود که اقدامات خوبی انجام داده؛ هم اکنون در روستاهای (10 خانوار به بالا) استان کرمان، مشکل برق ندارند اما در بسیاری از روستاهای حوزه جنوب و شرق استان مشکل آب آشامیدنی داریم که امیدواریم با پیگیری های استاندار کرمان و شرکت آب روستایی بتوانیم تا پایان سال 99 شاهد ایجاد و راه اندازی شبکه های سالم آب آشامیدنی روستایی در این مناطق باشیم.

 

 

وی ادامه داد: طبق بررسی هایی که تاکنون انجام شده، هزار روستای استان کرمان دچار مشکل آب آشامیدنی هستند البته معنی آن این نیست که اصلاً آب ندارند بلکه آب آشامیدنی بهداشتی، شبکه های آب آشامیدنی لوله کشی ندارند و آب مورد تایید مرکز بهداشت نیست اما آنچه را که به صورت جدی دچار اشکال هستیم، از این تعداد 527 روستا که مشکلات اساسی تری دارند و به وسیله تانکر آبرسانی می شوند؛ البته استاندار به جد، آب منطقه ای و متولیان تامین آب در استان پیگیر این مسئله هستند.

 

 

 

صادقی در خصوص اعتبارات دهیاری های استان افزود: در سال 98، بالغ بر 325 میلیارد تومان توزیع اعتبارات از محل مالیات بر ارزش افزوده و درآمدهای نفتی به دهیاری ها استان داشتیم که در سال 99 تاکنون بالغ  بر 92 میلیارد تومان از همین اعتبارات به حساب دهیاری ها واریز شده است.

کد خبر 962807

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha