چاپ ۲ کتاب پیرامون شناخت گل سنگ ها در تخت جمشید

فدایی گفت: اگر سنجیده به گل سنگ ها برخورد نشود تخریب آن تصاعدی خواهد بود، باید گل سنگ ها به صورت سنجیده مبارزه کرد و از این رو ۲ کتاب پیرامون شناخت گل سنگ تخت جمشید و پاسارگاد به چاپ خواهیم رساند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «حمید فدایی»، شب گذشته (پنج شنبه 30 مرداد) در دیدار با عکاسان خبری که به مناسبت روز جهانی عکاسی در مجموعه جهانی تخت جمشید برگزار شد، گفت: تخت جمشید داری ارزش های فرهنگی و معماری است.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید با اشاره به اینکه امشب به خاطر روز جهانی عکاسی میزبان هنرمندان عکاس بودیم، افزود: توریست ها از نحوه معماری شگفت انگیز شده اند و برخی موارد پیرامون تخت جمشید کمتر پرداخته شده است.

وی با اشاره به اینکه اگر موضوع معماری را با دید هنری پرداخته شود، به صورت عام تر می توان به این موضوعات پرداخت، اظهار کرد: از سال 1310 تاکنون عملیات مرمت در تخت جمشید، به صورت مداوم انجام شده است.

این مقام مسئول با یادآوری این مطلب که مردم تفاوت های مرمت را نمی بینند، تاکید کرد: نظام اداری و کارگاهی تخت جمشید، باسابقه ترین سیستم اداری و کارگاهی در مناطق باستانی در کشور محسوب می شود.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه عکاسی خبری رویکرد جدیدی نسبت به فعالیت های درون تخت جمشید باید شکل گیرد، افزود: باید تفاوت چهره تخت جمشید نسبت به گذشته دور را به مردم نشان داد.

فدایی با اشاره به اینکه برای خلق کارهای قشنگ دست عکاسان خبری را می فشاریم، تاکید کرد: توانایی ایجاد نمایشگاه را خواهیم داشت و اميدوارم این حرکت مداوم باشد.

وی با اشاره به اینکه کار و مطالعه روی گل سنگ ها بیش از یک دهه قبل بررسی شروع شده است، اضافه کرد: برخی نمونه ها را برای اولین بار کشف کردیم و این نمونه ها دارای اسم ایرانی است.

فدایی با اشاره به اینکه راه مقابله از شناخت می گذرد، افزود: تخت‌جمشید همه مشکلش گل سنگ نیست، برخی از این خرابی ها از گل سنگ نیست و اگر سنجیده به آن برخورد نشود تخریب آن تصاعدی می شود، باید گل سنگ ها به صورت سنجیده مبارزه کرد.

این مقام مسئول تاکید کرد: در این خصوص کارهایی شکل گرفته است و به زودی محصول این شناخت در قالب 2 کتاب در مورد شناخت گل سنگ تخت جمشید و پاسارگاد به چاپ خواهیم رساند.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار خبرگزاری شبستان پیرامون هیئت امنایی شدن تخت جمشید برای واریز درآمدهای این مجموعه جهانی به حساب تخت جمشید و هزینه کرد در همین مکان، هم گفت: این بحث از مدت ها پیش مطرح بود که یک ماه پیش به نتیجه رسید و تخت جمشید هیئت امنایی و جلسه آن برگزار شد اما کرونا باعث شده تا بازدیدکنندگان کاهش یابد امیدواریم با از بین رفتن کرونا شاهد افزایش بازیدکنندگان باشیم.

بر اساس این گزارش در ادامه، «بهمن مردانی»، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان مردوشت هم با اشاره به اینکه عکاسی هنر هست، گفت: از ظرفیت عکاسان خبری برای معرفی «تخت جمشید» و «نقش رستم» که در حوزه شهرستان مرودشت هستند هم می توان استفاده کرد، چرا که این 2 بزرگترین موزه سر باز و موزه سنگی جهان هستند و اميدوارم این برنامه ها تداوم داشته باشد تا در کنار همدیگر از بتوانیم هنر را معرفی کنیم.

 

کد خبر 962852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha