علامه مجلسی، مروارید دریاهای منور مکتب تشیع

علامه مجلسى، شیخ الاسلام بزرگی است كه از جامعيت خاصى برخوردار بود و در علوم مختلف اسلامى؛ مانند تفسير، حديث، فقه، اصول، تاريخ، رجال و درايه سرآمد عصر بود و همزمان با طى مدارج علمی، مدارج معنوى و كمالات روحى را پيمود.

خبرگزاری شبستان _اصفهان: علامه مجلسی مجاهد راه علم و دانایی از جمله علماي عصر صفوی است که با وجود برخورداری از علوم عقلی آن را رها کرد و برای احیای علوم نقلی به آیات و روایات روي آورد.
محمد باقر مجلسی فرزند محمد تقی مجلسی در سال 1037 هجری برابر با حروف ابجد «جامع کتاب بحار الانوار» چشم به جهان گشود. وی در خاندانی رشد یافت که از نیمه قرن پنجم هجری به مذهب تشیع روی آورده و در قرن دهم و یازدهم از دانشمندان معروف زمان خود بودند. پدر بزرگ محمد باقر، ملا مقصود از دانشمندان با تقوا و از مروجین مذهب تشيع بود و به خاطر کلام زیبا و اشعار دلنشین در محافل و مجالس به «مجلسی» لقب گرفت.

 

این علامه بزرگوار سرانجام در 27 رمضان 1110 هجري قمري در زمان شاه سلطان حسين صفوي و در سن هفتاد و سه سالگي در اصفهان درگذشت و در جامع عتيق اصفهان، در جوار مرقد پدر بزرگوارش، جايي كه امروزه «بقعه مجلسي» خوانده مي شود، به خاك سپرده شد.

 

بحارالانوار موجب ماندگاری احادیث شد

 

استاد اخلاق حوزه‌های علمیه اصفهان با بیان اینکه علامه مجلسی در روزگار خودش نظیر نداشت، ادامه داد: ایشان شخصیت کم نظیری هستند که در خدمت اسلام و مسلمین بودند.

آیت‌الله سید ابوالحسن مهدوی با بیان اینکه پدر علامه مجلسی داماد مرحوم کمال الدین درویش بودند، ادامه داد: پدر علامه مجلسی شخصیت خوش مشربی بودند و از این رو مردم تمایل زیادی برای حضور در مجالس وی داشتند و از آنجایی که هر شب مجلسی برگزار می کردند و مجالس وی بسیار پر شور بود از این رو به «مجلسی» لقب گرفتند و این لقب به فرزندان و نوادگان وی نیز رسیده است.

وی در ادامه در خصوص تالیفات علامه مجلسی نیز اظهار داشت: باید توجه داشت که علامه مجلسی اگر بحارالانوار را تالیف نمی‌کرد در حال حاضر بسیاری از احادیث و روایات ائمه اطهار(ع) در دسترس نبود چرا که نمونه احادیث خطی ائمه اطهار(ع) در دست علامه بود و علامه بسیاری از آنها را در بحارالانوار آورده است ولی این نمونه کتاب در دسترس ما نیست.
استاد اخلاق حوزه علمیه اصفهان در ادامه با بیان اینکه کتاب مرآت العقول علامه مجلسی نیز بسیار پرمعنا است، ادامه داد: مطالعه این کتاب انسان را به فکر فرو می‌برد و از این رو باید مورد مطالعه عالمان قرار گیرد. 

 

تالیفات علامه مجلسی دریایی از معارف اهل بیت است

 

رئیس دانشگاه علوم و حدیث علامه مجلسی اصفهان پیرامون شخصیت این عالم بزرگ جهان اسلام اظهار کرد: تالیفات علامه مجلسی هرکدام خود دریایی از معارف اهل بیت است که فقط یکی از عناوین علامه مجلسی بحار الانوار با صد و ده جلد کتاب است. 

حجت الاسلام کریم کشکولی از مهمترین ویژگی های مکتب تربیتی علامه مجلسی را متخذ بودن از قرآن و سنت دانست و افزود:علامه مجلسی مکتبی را 400 سال پیش بنیان گذاشت که این مکتب تا به امروز به نام مکتب علمی اصفهان شناخته می‌شود. 

 

علامه مجلسی از نفوذ خود در دربار برای رواج تشیع استفاده کرد

 

آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد، امام جمعه اصفهان نیز با بیان اینکه کارشناسان امر نقل کرده اند که علامه مجلسی بین 75 تا 165 عنوان کتاب تالیف کرده است که نشان از عمر با برکت این عالم ربانی است گفت: علامه مجلسی از هر فرصتی برای تبیین و ترویج مکتب اسلام حتی در سفرهای خود بهره می برد.


مدیر حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه علامه مجلسی شیخ الاسلام بوده است، اظهار کرد: زمانی بوده است که کسی جرأت نداشته حرف از تشیع بزند اما در عصر صفوی با نفوذ علما در دربار، شخصیت‌هایی نظیر علامه مجلسی توانستند از نفوذ خود در دربار و علاقه سلاطین صفوی به علم و تشیع و علما، به خوبی در راستای رونق بخشیدن به تشیع اقدام کنند.

کد خبر 963008

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha